لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

علی لاريجانی: مجلس توصيه خاصی به روحانی درباره کابينه نداشت


علی لاریجانی در نشست خبری سران سه قوه جمهوری اسلامی که پس از مراسم تحليف حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، روز يکشنبه ۱۳ مرداد برگزار شد، گفته است که مجلس توصيه خاصی به آقای روحانی درباره انتخاب وزرا نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاريجانی، رییس مجلس، که در نشست خبری مشترک با حسن روحانی و صادق لاريجانی، رييس قوه قضاييه صحبت می کرد، با اشاره به اين که « او و ديگر نمايندگان مجلس توصيه خاصی برای اعضای کابينه به رئيس‌جمهور نداشته‌اند»، گفته است: به طور قانونی، آقای روحانی با نظر خودشان اعضای کابينه را انتخاب کرده و به مجلس معرفی کردند.

رييس مجلس اضافه کرده است:آقای روحانی با اينکه دو هفته فرصت داشتند تا ليست اعضای کابينه خود را به مجلس ارائه کنند اما اين کار را در روز مراسم تحليف انجام دادند و اين نشان می دهد که دولت آينده پرکار بوده و از زمان خوب استفاده می کند و مجلس نيز يک هفته فرصت دارد تا به بررسی وزرا بپردازد.

وی همچنين ابراز اميدواری کرده است که رای اعتماد مجلس به وزرا دولت کامل شده و مشکلات کشور نيز حل شود.

در حالی علی لاريجانی گفته است، مجلس و نمايندگان در خصوص اعضای کابينه توصيه ای به آقای روحانی نداشتند، که طی روزهای اخیر تعدادی از نمايندگان اصولگرای مجلس گفته اند که مجلس به وزاری پيشنهادی که از اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ حمايت کرده اند، رای نخواهد داد.

روح الله حسينيان، نماينده اصولگرای مجلس، در اين زمينه، به خبرگزاری فارس گفته است: يکی دو مورد از کسانی که در ليست پيشنهادی هستند، از فتنه گران بوده‌اند و حتی در موضوع قتل‌های زنجيزه‌ای، نقش بسزايی در تخريب وزارت اطلاعات داشتند که اين موارد با دقت فراوان در مجلس بررسی خواهد شد.

اين نماينده اصولگرای مجلس اضافه کرده است: مجلس اجازه نخواهد داد، فتنه گرانی که با ديکتارتوی در انتخابات ۸۸ دست به اردوکشی خيابانی زده و به اموال عمومی آسيب رساندند و می‌خواستند که ابهت ملت ايران را در مقابل آمريکا و انگليس بشکنند از غربال مجلس عبور کنند.

اصولگرايان و طرفداران آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی که در انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ از محمود احمدی نژاد حمايت می کردند، از اعتراضات به اين انتخابات به عنوان «فتنه» ياد می کنند.

در همین زمینه، مسعود ميرکاظمی، رئيس کميسيون انرژی مجلس ايران و وزير سابق نفت در کابينه محمود احمدی نژاد،‌ نيز گفته است: «فتنه ۸۸ خط قرمز روشنی است که قطعا مجلس کسانی که در اين فتنه نقش داشتند را دور از ذهن قرار نمی‌دهد.»

مسعود ميرکاظمی سپس در خصوص بيژن زنگنه گزينه پيشنهادی حسن روحانی برای وزارت نفت گفته است:«معتقديم که رأی آوردن آقای زنگنه با اين شرايط در مجلس سخت است.»

بيژن زنگنه در دولت محمد خاتمی از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۴ وزير نفت بود و در جريان انتخابات رياست جمهوري ايران در سال ۱۳۸۸ عضو ستاد ميرحسين موسوی، نامزد معترض به انتخابات، بود.

محمدرضا باهنر، نايب رييس مجلس نيز پيشتر به سايت خبری «تسنيم» گفته بود «موضع‌گيری وزرای پيشنهادی عليه فتنه برای نمايندگان مهم است.»

علاالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی، نيز پيشتر به خبرگزاری فارس گفته بود:«زاويه‌دار نبودن کسانی که به عنوان وزير پيشنهادی معرفی می‌شوند با رهبر شرط لازم است که مجلس در رای اعتماد مدنظر خواهد داشت».

اين نماينده مجلس تصريح کرده بود:«حضور در فتنه ۸۸ نيز خط قرمز دوم مجلس است که در رای اعتماد به وزرای پيشنهادی به آن توجه خواهد شد.»

علاوه بر بيژن زنگنه، محمود حجتی، محمدرضا نعمت‌زاده، حسين دهقان، عباس آخوندی،و محمدعلی نجفی سابقه حضور در دولت های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را در کارنامه خود دارند.
XS
SM
MD
LG