لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

روسيه از فعالیت های هسته ای و موشکی ايران انتقاد کرد


سرگئی لاوروف، وزير امورخارجه روسيه،از تاکید ایران بر استمرار برنامه هسته ای و موشکی خود، انتقاد کرده است.
سرگئی لاوروف، وزير امورخارجه روسيه،از تاکید ایران بر استمرار برنامه هسته ای و موشکی خود، انتقاد کرده است.

وزير امور خارجه روسيه روز چهارشنبه از رويکرد ايران در توسعه برنامه موشکی و ادامه فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم انتقاد کرد.


سرگئی لاوروف، وزير امورخارجه روسيه، روز چهارشنبه، گفت:«ما اقدامات ايران را در نمایش مداوم قصد خود در توسعه بخش موشکی اين کشور وهمچنين ادامه غنی سازی اورانيوم تاييد نمی کنيم.»


سرگئی لاوروف از تهران خواست تا از اقداماتی که می توانند به سرپیچی ایران از خواست های جامعه جهانی تعبیر شوند، خودداری کند.


وزير امورخارجه روسيه گفت: «غير ممکن است اين واقعيت را ناديده گرفت که در سال های اخير مشکلاتی با ايران بر سر برنامه هسته ای اين کشور وجود داشته است. در حالی که اين (مشکلات) حل نشده است، بهتر است از اقداماتی که تنش را افزايش می دهند اجتناب شود، (چرا که) اين تصور ايجاد می شود که ايران جامعه جهانی را ناديده می گيرد.»


آقای لاوروف افزود:«از منظر حقوق بین الملل، این فعالیت ها ممنوع نیستند. اما ضرورت دارد که در نظر داشت که سال گذشته مشکلات زیادی درباره برنامه هسته ای ایران وجود داشت».


وزير امور خارجه روسيه همچنین از همه طرف های درگير در مذاکره با ايران خواست تا بر امکان های موجود برای پايان دادن به مناقشه هسته ای تهران تمرکز کنند.


  • «غير ممکن است اين واقعيت را ناديده گرفت که در سال های اخير مشکلاتی بر سر برنامه هسته ای ایران وجود داشته است. در حالی که اين (مشکلات) حل نشده است، بهتر است از اقداماتی که تنش را افزايش می دهند اجتناب شود، (چرا که) اين تصور ايجاد می شود که ايران جامعه جهانی را ناديده می گيرد.»
سرگئی لاوروف

ايران روز دوشنبه، ۱۵ بهمن ماه، موشکی را به نام «سفير» آزمايش کرد و مقام های ايرانی اعلام کردند که اين موشک را برای پرتاب ماهواره ای به نام «اميد» طراحی کرده اند.


این آزمایش موشکی با واکنش کشورهای مختلف و از جمله روسیه مواجه شد.


در همین زمینه، الکساندر لوسيوکو، معاون وزير امور خارجه روسيه، هفته گذشته گفته بود: «پرتاب موشک ماهواره بر ايران، موجب افزايش شک و ترديد در مورد ماهيت واقعی برنامه هسته ای ايران شده است.»


معاون وزارت امور خارجه روسيه با اشاره به آزمایش موشکی ایران افزوده بود:«هر حرکتی برای به وجود آوردن چنين توان بالقوه ای برای ما و ديگران نگران کننده است.»


این در حالی است که ايران تا کنون با سرپيچی از در خواست های شورای امنيت سازمان ملل متحد در باره تعليق غنی سازی اورانيوم، فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف نکرده است و به آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که درصدد است تا برنامه غنی سازی اورانيوم را توسعه دهد.


ايران تاکيد دارد که غنی سازی اورانيوم را با هدف تامين سوخت نيروگاه ها برای توليد برق انجام می دهد، اين در حالی است که روسيه سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی بوشهر، که توسط کارشناسان روسی در حال تکميل است، را تامين می کند.


روسيه يکی از اعضای دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد است که روابط نزديک سياسی و اقتصادی با ايران دارد و تاکنون با تشديد فشار ها بر تهران مخالفت کرده است.


نشست غير رسمی شورای امنيت درباره ايران


همزمان با انتقاد وزير امور خارجه روسيه از برنامه موشکی و هسته ای ايران، ديپلمات ها می گويند: نشست غير رسمی اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد برای گفت وگو درباره عناصر قطعنامه سوم تحريم عليه تهران روز چهارشنبه برگزار می شود.


نمايندگان پانزده عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد در دفتر نمايندگی فرانسه در نيويورک تشکيل جلسه دادند تا درباره متن پيش نويس قطعنامه سوم عليه ايران به تبادل نظر بپردازند.


مارتی ناتالگاوا، سفير اندونزی در سازمان ملل متحد، در اين زمينه به خبرنگاران گفت:«ما در مرحله شنيدن ديدگاه ها و نظرات و همچنين درک اهداف پيش نويس (قطعنامه سوم تحریم ایران) هستيم.»


اندونزی به همراه ليبی، افريقا جنوبی و ويتنام درباره ضرورت چنين تحريم های عليه ايران ابراز ترديد کرده اند.


مارتی ناتالگاوا در اين زمينه گفت:«ما نيازمند آن هسيم که متقاعد بشويم که اين بهترين شيوه در زمان کنونی است».


در همين حال، دوميسانی کومالو، سفير افريقای جنوبی گفت که کشورش تمايل دارد تصميم گيری درباره متن پيش نويس قطعنامه تا ارايه گزارش محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، درباره برنامه هسته ای ايران به تاخير بيفتد.


انتظار می روود گزارش نهايی محمد البرادعی در اواخر هفته آينده آماده شده و در اوايل ماه مارس در اختيار شورای حکام قرار گيرد.


آمريکا و اتحاديه اروپا، ایران را متهم می کنند که اين کشور پنهانی در صدد دستيابی به تسليحاتی هسته ای است. تهران این اتهام را رد کرده و تاکید می کند برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است.


XS
SM
MD
LG