لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

لاوروف: همکاری نظامی ایران و روسیه در چارچوب قوانین بین المللی است


سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری با هیلاری کلینتون گفت: همکاری نظامی روسيه با ايران مطابق با قوانين بين المللی است، اما با اين حال مسکو آماده است نگرانی های آمريکا و اسرائيل را در اين زمينه در نظر بگيرد.

وزير امور خارجه روسيه که پس از نخستين ديدار با هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا در ژنو صحبت می کرد، افزود: ما تسلیحات دفاعی را می فروشيم که ثبات منطقه را برهم نزنند.

آقای لاوروف تاکيد کرد: اين معاملات در چارچوب قوانین بین المللی و مقررات روسيه انجام می شوند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: «ما به طور کامل نگرانی های طرح شده از سوی شرکای آمريکايی و اسرائيلی خود را به حساب آورده و از کار فشرده تر به روی پيشنهادهای گروه پنج به علاوه يک، که شامل.... آغاز گفت وگوهای برابر با ايران و دیگر کشورهای منطقه که می تواند متضمن امنيت عمومی باشد، پشتیبانی می کنیم.»

طی ماه های اخیر گزارش هایی در مورد فروش موشک های ضد هوائی پيشرفته اس ۳۰۰ روسی به ایران منتشر شده بود. امامقامات روسيه این خبر ها را تکذیب کرده و می گویند: مسکو سلاح های پیشرفته را به کشورهایی که در «مناطق بی ثبات» قرار دارند، نخواهد فروخت.

هیلاری کلینتون روز پنجشنبه گفته بود فروش موشک های دور برد روسی به ایران خطری برای منطقه و اروپا است.

پیمان تسلیحاتی تازه

هيلاری کلينتون و سرگئی لاوروف همچنین ابراز اميدواری کردند تا پايان سال جاری آمريکا و روسيه در مورد پيمان کاهش سلاح های راهبردی به توافقنامه تازه ای دست يابند.

وزير امور خارجه آمريکا که در کنفرانس خبری پس از ديدار دو ساعته خود با وزير خارجه روسيه صحبت می کرد افزود: قصد ما اين است تا پايان سال جاری به توافق در اين زمينه دست يابيم.

پيمان تسليحاتی بين دوکشور که در سال ۱۹۹۱ برای کاهش تسليحات راهبردی دو کشور امضا شده است در دسامبر سال ۲۰۰۹ به پايان می رسد.

سرگئی لاوروف نيز در اين کنفرانس خبری تاکيد کرد که اين پيمان در زمان مقرر امضا خواهد شد.


سپر دفاع موشکی

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: واشینگتن و مسکو می توانند در سایر مسایل مطرح به دیدگاه مشترکی دست یابند.

سرگئی لاوروف گفت: من فکر می‌کنم ما می‌توانيم درباره سلاح‌های تهاجمی و سپر دفاع موشکی به نقطه نظر مشترکی برسيم.

این در حالی است که درهفته جاری باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، گزارش ها درباره محتوای نامه به رييس جمهوری روسيه برای «معامله» بر سر سپر دفاع موشکی در عوض همکاری کرملين برای پايان دادن به مناقشه هسته ای ايران را کرده بود.

روزنامه آمريکايی «نيويورک تايمز» روز سه شنبه در گزارشی نوشت: باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در نامه ای، به همتای روسی خود پيشنهاد کرده است که واشينگتن در مقابل دست کشيدن از طرح سپر دفاع موشکی خواهان کمک مسکو برای حل و فصل برنامه اتمی ايران است.

همزمان با اين تحولات، سخنگوی ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، روز جمعه واشينگتن را ترغيب کرد تا برای حل مناقشه هسته ای ايران با تهران وارد مذاکره مستقيم شود.

ديميتری پسکوف گفت:فقط با مشارکت دادن ايران در همه مذاکرات ما می توانيم وضعيت قابل پيش بينی و قابل اتکايی را در منطقه خاورميانه ايجاد کنيم.

علائم مثبت

این مقام روسی همچنین گفت: کرملين «علائم بسياری مثبتی» را از دولت جديد آمريکا دريافت می کند، اما مسکو خواهان رفع نگرانی خود درباره سپر دفاع موشکی است.

ديميتری پسکوف افزود: روسيه رويکرد دولت باراک اوباما درباره سپر دفاع موشکی را آزمايش مهمی برای بهبود روابط دو کشور ارزيابی می کند.

مقام های آمريکايی می گويند استقرار سپر دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک برای مقابله با تهديد های موشکی ايران و کره شمالی است و تهديدی برای روسيه نيست.

اين در حالی است که مقامات کرملين با ابراز ترديد نسبت به اظهارات مقام آمريکايی می گويند هدف اين سيستم دفاع موشکی تغيير موازنه قدرت در اين منطقه است.
XS
SM
MD
LG