لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

هشدار روسيه نسبت به اقدام نظامی عليه ايران


سرگئی لاروف وزير امورخارجه روسيه می گوید روسيه نگران احتمال رخ دادن يک سناريو نظامی است.
سرگئی لاروف وزير امورخارجه روسيه می گوید روسيه نگران احتمال رخ دادن يک سناريو نظامی است.

سرگئی لاروف نسبت به هرگونه اقدام نظامی آمريکا عليه ايران هشدار داد و از آنچه او«رويکرد يکجانبه» واشينگتن برای حل بحران های جهانی خواند، انتقاد کرد.


سرگئی لاروف گفت روسيه نگران اظهارات اخير ديک چينی، معاون رييس جمهوری آمريکا در رابطه با بحران ايران است. آقای چينی گفته بود برای جلوگيری از دستيابی ايران به جنگ افزار های هسته ای «همه گزينه ها روی ميز قرار دارد.»


وزير امور خارجه روسيه روز چهارشنبه بیست وهشتم فوریه درگفت و گو با روزنامه دولتی «روسی ياسکا گاتس» گفت روسيه نگران احتمال رخ دادن يک سناريو نظامی است.


آقای لاروف با اشاره به حضور نظامی آمريکا در خليج فارس گفت چنين حضور نظامی تهديدی بالقوه برای يک درگيری نظامی است، که يک اشتباه می تواند جرقه آن را بزند.


نابخشودنی خواهد بود اگر شانس استفاده ازهمه فرصت های برای آغاز گفت وگو را به خاطر اصرار بر مواضع از دست بدهيم
سرگئی لاروف

آقای لاروف موضع ايران و آمريکا را عامل اصلی بن بست در مذاکرت در باره برنامه هسته ای تهران دانست.


وزير امورخارجه روسيه درباره از دست رفتن فرصت های ديپلماتيک در مساله بحران هسته ای ايران گفت: «نابخشودنی خواهد بود اگر شانس استفاده ازهمه فرصت های برای آغاز گفت وگو را به خاطر حفظ شخصيت و يا اصرار بر مواضع از دست بدهيم.»


آقای لاروف از آنچه که « يکجانبه گرايی آمريکا» در حل مسايل جهانی خواند، انتقاد کرد. او گفت :«وقتی آنها به ما يک راهبرد يک جانبه پيشنهاد می کنند و از ما می خواهند تا در مبارزه با يک شرور پس از ديگری، با آنها اعلام همبستگی کنيم. اين رفتاری مبتنی بر مشارکت نيست.»


واکنش ايران به حمله احتمالی


غلامرضا انصاری سفير ايران در روسيه در واکنش به خبر حمله احتمالی آمريکا به ایران گفته است ايران در صورتی که مورد حمله آمريکا قرار گيرد، آماده است در «هر کجا» به اين کشور حمله کند.


اينترفکس از قول آقای انصاری نوشت: «حمله به ايران ممکن است. اما به اعتقاد ما معلوم خواهد شد که تهديد آمريکا يک جنگ روانی است. ما اميدواريم آمريکا به منطق رو کند و با ايران وارد مذاکره شود.»


غلامرضا انصاری که در مسکو در کنفرانسی به مناسبت سالگرد انقلاب ايران سخنرانی می کرد، افزود که ايران قادر است به يک حمله احتمالی «واکنش مناسب و کافی» نشان دهد و گفت: «و ترديد ندارم که يک چنين واکنشی بی درنگ خواهد بود.»


«آمريکا برنامه ای برای حمله هوايی به ايران ندارد»


از سوی ديگر، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا روز سه شنبه «قاطعانه» اعلام کرد که ايالات متحده برنامه ای برای حمله هوايی به ايران ندارد.


ژنرال پيتر پيس، روز سه شنبه در کنگره آمريکا در واکنش به اخباری مبنی بر اينکه واشينگتن در تدارک حمله هوايی به ايران است، گفت: چنين چيزی صحت ندارد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، زمانی که سناتور «رابرت بيرد» از آقای پيس پرسيد که آيا «قاطعانه» اين مسئله را رد می کند؟ وی اظهار داشت: « قاطعانه اين گزارش ها را رد می کنم.»


XS
SM
MD
LG