لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

« کمک های تسليحاتی مشترک ايران و سوریه به حزب الله لبنان»


روزنامه فرانسوی فيگارو با استناد به «داده های محرمانه سازمان اطلاعات فرانسه» و اظهارات مقامات بلند پايه آن کشور، گزارشی در باره راههای کمک مالی و تسليحاتی مشترک جمهوری اسلامی ايران و سوريه به حزب الله لبنان، نحوه هزينه شدن کمک ها و واحدهای ويژه حزب الله در سوريه و لبنان برای انتقال تسليحات بداخل لبنان و نقش سپاه پاسداران ايران در نوسازی توان حزب الله منتشرکرده است.

براساس گزارش دوشنبه فيگارو، سه واحد اصلی لجيتسيک حزب الله دست اندرکار فعاليت عمده درخاک سوريه و لبنان برای انتقال تسليحات رسيده از ايران و سوريه هستند.

بيشترين تلاش اين واحدهای لجيستيک جهت انتقال راکت هايی است که با هواپيما از ايران به سوريه می رسد و بايد از راههای زمينی به لبنان برده شود تا در نقاط مختلف، بويژه در نواحی که نزديک مرز لبنان با اسرائيل است، پنهان شود.

فيگارو می گويد که سازمان اطلاعات فرانسه به اين باور رسيده است که حزب الله شمار بيشتری شبه نظامی تعليم ديده و آماده نبرد، دراختيار دارد که به سی هزار نفر می رسد. اين رقم در مقايسه با شمار چريک های حزب الله که در نبرد ۳۳ روزه تابستان ۲۰۰۶ با ارتش اسرائيل جنگيدند، افزايش چشمگيری را نشان می دهد.

فيگارو مدعی است که سازمان اطلاعات مخفی فرانسه ارزيابی کرده است که شمار راکت های کوتاه برد و ميان بردی که حزب الله در چهار سال اخير دوباره به آن دسترسی يافته، به چهل هزار فروند می رسد (در پايان نبرد ۳۳ روزه ارزيابی می شد که بخش عمده ای از زرادخانه راکتی حزب الله در بمباران های وسيع ارتش اسرائيل نابود شده بود هرچند که حزب الله تا روز پايانی آن نبرد نيز به شمال اسرائيل حمله راکتی می کرد).

فيگارو ادعا کرده که سرويس جاسوسی فرانسه به آگاهی دولتمردان پاريس رسانده است که قريب به اتفاق راکت ها و بخش عمده تسليحات ديگری که حزب الله اکنون در زرادخانه خود گردآوری کرده، از ايران رسيده است.

بنوشته فيگارو، يکی از واحدهای ويژه لجيستيک حزب الله در دمشق، پايتخت سوريه، است که «واحد ۱۰۸» ناميده می شود؛ واحدی که بر رسيدن و انبار کردن موقت راکت ها و تسليحاتی که با هواپيماهای مختلف ايرانی از سپاه پاسداران ايران به سوريه می رسد، رسيدگی می کند.

زير نظر «واحد ۱۰۸»، سلاحها و راکت ها، در پايگاههای دائمی يا انبارهای موقت در سوريه تا روز انتقال به سوی مرز با لبنان نگاهداری می شوند.

بنوشته فيگارو، واحد دومی با نام «واحد ۱۱۲» در خود لبنان، ماموريت استقرار سلاحها در لبنان، بويژه در شمال و جنوب رودخانه ليتانی را برعهده دارد.

رودخانه ليتانی تا مرز اسرائيل فاصله ای اندک دارد. طبق قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنيت، که به نبرد ۳۳ روزه اسرائيل و حزب الله پايان داد، هرگونه فعاليت مسلحانه حزب الله يا سازمان های ديگر در پايين تر از رودخانه ليتانی ممنوع است.

بر اساس گزارش فيگارو، واحد سوم لجيستيک حزب الله با نام «واحد ۱۰۰»، وظيفه دارد که کار نقل و انتقال نيروها ميان ايران و لبنان را انجام دهد؛ چريک های حزب الله را به تهران منتقل کند و از سوی ديگر، آمدن نيروهای ناظر و کارشناسان سپاه پاسداران ايران به لبنان را تسهيل نمايد.

فيگارو مدعی است که حسن مهدوی، مقام ارشد سپاه پاسداران ايران که چند ماه پيش به لبنان اعزام شده، اکنون حرف اول و آخر را در برنامه ريزی های نظامی حزب الله می زند و هرچند مصطفی بدرالدين، شوهر خواهر عماد مغنيه، ظاهرا جايگزين مغنيه در مقام رياست ستاد حزب الله شده است، اما جايگاه سرتيپ پاسدار حسن مهدوی در برنامه ريزی ها و تصميم گيری های حزب الله بسيار برتراز هرعضو ديگر حزب الله است.

عماد مغنيه فوريه ۲۰۰۸ در انفجاری سهمگين در زير اتومبيلش درميدان «کفر سوسه» دمشق، درحالی که ساعتی قبل از آن از مراسم سالگرد انقلاب اسلامی ايران از سفارتخانه ايران در سوريه بيرون آمده بود، کشته شد.

عماد مغنيه در طول دو دهه بعنوان رييس ستاد نظامی حزب الله در سراسر جهان عمل می کرد و مناسبات بسيار نزديکی با رهبران جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران ايران داشت.

بنوشته فيگارو، مصطفی بدرالدين، شوهر خواهر مغنيه يکی از همان سران حزب الله است که دادگاه جنايی بين المللی، ويژه رسيدگی به پرونده قتل رفيق حريری، نخست وزير پيشين لبنان، او را به عنوان يکی از برنامه ريزان اين سوء قصد سياسی متهم کرده است.

اگر دادگاه جنايی بين المللی بزودی در گزارش رسمی خود مصطفی بدرالدين را به عنوان يکی از عوامل قتل رفيق حريری معرفی کند، فرانسه بعيد نمی داند که حزب الله از اين اتهام عليه بدرالدين به آسانی نگذرد و بخواهد که لبنان را به کام يک جنگ داخلی يا جنگی با اسرائيل سوق دهد.

فيگارو با استناد به اظهارات «يک مقام ارشد فرانسه» يک رويداد دراماتيک را که ژانويه ۲۰۱۰ رخ داده، تشريح می کند: رادارهای آمريکايی انتقال راکت های ام -۶۰۰ را (که بردی تا ۲۵۰ کيلومتر دارند)، از دمشق به سوی مرز سوريه با لبنان ثبت کردند تا به نيروهای حزب الله در آن سوی مرز داده شوند. فيگارو به سرنوشت اين محموله اشاره ای نکرده است.

فيگارو به اين امر هم اشاره کرده که تنگنای اقتصادی ايران در نتيجه تحريم ها بر سر برنامه هسته ای اين کشور، موجب شده که ايران در ادامه کمک به حزب الله کمی دست به عصا شود و لذا مبالغ پرداختی اش به حزب الله کم شده است.

بنا به گزارش فيگارو، درنتيجه اين وضعيت، حزب الله نيز ناچار شده که در هزينه هايی، مانند پرداخت حقوق به فعالان خود صرفه جويی هايی را رعايت کند.

اما تنها حزب الله نيست که از پول و کمک های ايران بهره مند است؛ محمود احمدی نژاد در سفراخيرش به لبنان بر اعطای کمک ۴۵۰ ميليون دلاری به دولت لبنان نيز تاکيد کرد.

ايران، سوريه و حزب الله گزارش های مشابه پيشين را درمورد همکاری سه جانبه برای تقويت حزب الله رد کرده و رسانه های بين المللی را به «انتشار مطالب کذب» متهم می کنند. ايران موکدا" می گويد که حمايتش از حزب الله جنبه معنوی دارد.

دولتمردان آمريکا در ماههای اخير بارها سوريه را متهم کردند که در کار انبار کردن راکت ها و سلاحهايی که از ايران برای حزب الله به سوريه می رسد و سپس انتقال آنها به لبنان، نقش دارد. مقامات آمريکا نسبت به انتقال راکت های ام-۶۰۰ و اسکاد بدست حزب الله قويا هشدار دادند. برخی از ام- ۶۰۰ ها ساخت خود سوريه است.

در دو ماه اخير دو ديدار؛ يکی در دمشق و ديگری در تهران ميان بشار اسد، رييس جمهوری سوريه با همتای ايرانی وی، محمود احمدی نژاد صورت گرفت و آقای احمدی نژاد نيز به تازگی سفر پرحاشيه خود به لبنان را به پايان برد؛ سفری که در آن تا چند صد متری مرز شمال اسرائيل پايين آمد و در آنجا به هزاران حامی حزب الله که پرچم های ايران را تکان می دادند، گفت «صهيونيست ها رفتنی هستند».

برخی ناظران می گويند که انتشار گزارش فيگارو «براساس آگاهی های دولت فرانسه و سرويس های جاسوسی اين کشور»، هشدار تلويحی اما روشنی از سوی غرب، بويژه از جانب فرانسه به سوريه و احتمالا آماده کردن زمينه برای يک اقدام نظامی اسرائيل است.

چه بسا که فيگارو در همين گزارش به نقل از يک مقام وزارت دفاع در دولت پاريس نوشته است، فرانسه اين احتمال را می دهد که اسرائيل بخواهد کانال های انتقال راکت ها و تسليحات از سوريه به خاک لبنان را منهدم کند.
XS
SM
MD
LG