لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

برگزاری اولین دور مذاکرات دوحه برای حل بحران لبنان


نخستين دور مذاکرات جناح های رقیب لبنان روز شنبه در دوحه قطر برای پايان دادن به بن بست سياسی اين کشور برگزار شد.
(عکس از AFP)
نخستين دور مذاکرات جناح های رقیب لبنان روز شنبه در دوحه قطر برای پايان دادن به بن بست سياسی اين کشور برگزار شد. (عکس از AFP)

ائتلاف طرفداران دولت لبنان که از سوی آمريکا و کشورهای غربی حمايت می شوند و ائتلاف مخالف دولت به رهبری حزب الله نخستين دور مذاکرات خود را روز شنبه در دوحه قطر برای پايان دادن به بن بست سياسی اين کشور برگزار کردند.


يکی از مذاکره کنندگان حاضر در دوحه می گويد: جناح طرفدار دولت لبنان از شيخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزير قطر، در خواست کرده است تا در خصوص طرح مسئله سلاح های حزب الله در نشست دوحه میانجیگری کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نماینده افزوده است شيخ حمد بن جاسم آل ثانی اعلام کرده است که طرحی برای بررسی مسئله سلاح‌های حزب‌الله تهيه و به دو طرف ارائه خواهد کرد.


به گفته این نماینده که نامش فاش نشده، هردو طرف با اين پيشنهاد نخست وزير قطر موافقت کردند.


با ميانجيگری هيئت اتحاديه عرب، ائتلاف حزب الله لبنان و همچنين طرفداران دولت پذيرفتند تا گفت و گوهای مستقيمی را دوحه برگزار کنند. اين مذاکرات با هدف پايان دادن به بحرانی که لبنان را تا سرحد جنگ داخلی تازه پيش برده است، برگزار می شود.در جريان درگيری های اخير لبنان دستکم ۶۷ نفر کشته و ۲۰۰ نفر مجروح شدند.


براساس توافق انجام شده با گروه های رقيب لبنانی قرار بود که در مذاکرات دوحه موضوعاتی همچون: تشکيل دولت وحدت ملی و انتخاب رييس جمهوری مورد بررسی قرار گیرند.


اين در حالی است که طرفداران دولت لبنان در مذاکرات دوحه تاکيد داشتند که می بایست مسئله «سلاح های» گروه حزب الله، در دستور کار اين گفت وگوها قرار گيرد.


گروه حزب الله لبنان که مورد حمايت ايران و سوریه است از سوی ايالات متحده آمريکا به عنوان يک گروه تروريستی شناخته می شود.


مروان حماده، وزير ارتباطات لبنان که در قطر حضور دارد، درباره مذاکرات دوحه و مسئله سلاح های حزب الله به خبرگزاری آسوشيتد پرس گفت: مسئله سلاح های حزب الله نیز می بایست به همراه قانون انتخابات و تشکيل دولت وحدت ملی بايد در دستور کار قرار گيرد.


آقای حماده گفت: در اين مذاکرات بايد موضوع استفاده حزب الله از سلاح های خود در جريان درگیری های اخیر لبنان مورد بحث قرار گيرد.


وی پيش بينی کرده است که «سه روز حساس» پيش روی مذاکره کنندگان قرار داشته باشد.


در همين زمينه، سمير جعجع، يکی از رهبران مسيحی تندرو طرفدار دولت، هشدار داد در صورتی که حزب الله بر حفظ سلاح های خود تاکيد کند، اين مذاکرات با شکست مواجه خواهد شد.


آقای جعجع به شبکه تلويزيون الجزايره گفت:«ما ديگر نمی توانيم حزب الله را به اين شکل بپذيريم».


اين در حالی است که نبيه بری، رييس پارلمان لبنان و رهبر جنبش امل، به همراه سه نماينده حزب الله حاضر در این نشست تاکنون در رسانه ها به اين اظهارات واکنشی نشان نداده اند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی قطعنامه های ۱۵۵۹ و ۱۷۰۱ خواستار خلع سلاح حزب الله و يا ادغام ان در ارتش لبنان شده است.


نخستین نشست


نخستين دور مذاکرات جناح های رقیب لبنان به مدت نود دقيقه در دوحه برگزار شد. در اين نشست طرف های درگير در بحران لبنان پذيرفتند تا يک کميته شش نفره برای تعيين چارچوب قانون انتخابات پارلمانی سال آينده اين کشور تشکيل شود.


پس پايان نخستين دور مذاکرات نمايندگان ائتلاف دولت و مخالف دولت لبنان به طور جداگانه از اتاق کنفرانس خارج شدند.


شيخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزير قطر و رييس هيئت ميانجيگری اتحاديه عرب، که هدايت اين مذاکرات را برعهده دارد، می کوشد تا طرف های درگيری را به توافقی بر سر تشکيل دولت جديد نزديک کند.


فواد سينيوره، نخست وزير لبنان، پس از اين مذاکرات به راديو صدای لبنان گفته است:«فضا اين نشست نشان دهنده آن است که همه گروهها تمايل دارند تا به تفاهم دست پيدا کنند و اين خود می تواند زمينه ساز آغاز دست يافتن به راه حلی برای اين بحران باشد».


آقای سينيوره همچنين بر تشديد تلاش ها برای پايان دادن به مرحله سختی که لبنان در دو هفته گذشته با آن مواجه بوده تاکيد کرده است.


براساس پيشنهاد هيئت ميانجيگری اتحاديه عرب که مورد توافق جناح های رقيب لبنانی قرار گرفته است، در جريان مذاکرات دوحه همچنين ژنرال ميشل سليمان، کانديدای رياست جمهوری مورد توافق جناح های مختلف لبنان به اين سمت منصوب خواهد شد.


واشينگتن و دولت سينيوره ايران و سوريه را متهم می کنند که می کوشند تا با تضعيف دولت مشروع لبنان، اين کشور و خاورميانه را بی ثبات کنند.


اين در حالی است که حزب الله و گروههای متحد، دولت فواد سينيوره را متهم می کنند که از سياست های آمريکا در اين کشور پیروی می کند.


لحظات سرنوشت ساز


همرمان با کنفرانس دوحه، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در جريان ديدار از مصر با ابراز نگرانی از خشونت های لبنان به خبرنگاران گفت: واشينگتن در کنار دولت سينيوره خواهد ماند.


آقای بوش با اشاره به اين که لبنان در «لحظات تعيين کننده ای» قرار دارد گفت: عناصر تندرو می کوشند تا دموکراسی را در لبنان تضعيف کنند.


منازعه قدرت در ساخت سياسی لبنان با خروج شش عضو حزب الله که در دولت سینیوره حضور داشتند در سال ۲۰۰۶ آغاز شد.


لبنان از بيش از شش ماه پيش به دنبال گسترش اختلافات بر سر توزيع قدرت دچار يک بن بست سياسی بی‌سابقه شده است. مخالفان و موافقان دولت لبنان نتوانسته اند بر سر رييس جمهوری اين کشور به توافق برسند.


لبنان از ۲۳ نوامبرسال گذشته، زمانی که دوره رياست جمهوری اميل لحود به پايان رسيد، بدون رييس جمهوری مانده است و پارلمان اين کشور، به دليل فقدان توافق ميان جناح های سياسی در مورد يک نامزد مشخص، نتوانست جايگزين او را انتخاب کند.


XS
SM
MD
LG