لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

انتقاد حزب الله از نقش دولت لبنان در بازسازی


مدير مرکز تحقيقات و اسناد حزب الله می گوید دولت فواد سینیوره آمار نادرستی درباره خسارت های ناشی از حمله اسراییل ارائه کرده است
مدير مرکز تحقيقات و اسناد حزب الله می گوید دولت فواد سینیوره آمار نادرستی درباره خسارت های ناشی از حمله اسراییل ارائه کرده است

مدير مرکز تحقيقات و اسناد حزب الله، دولت لبنان را متهم به ارائه ارقام نادرست درباره خسارات ناشی از جنگ ۳۳ روزه و تاخير در بازسازی جنوب کرد.


علی فياض مدير مرکز تحقيقات و اسناد حزب الله گزارشی از خسارات جنگ ۳۳ روزه تابستان گذشته را ارايه داد که در آن از جمله اشاره می شود، بخش توليدی و صنعتی کشور در پيامد حملات هوايی اسراييل دقيقا ۵۶۷ ميليون و ۴۲۳ هزار و ۳۵۰ دلار خسارت ديده اند.


علی فياض افزود اين گزارش با استفاده از ۱۴۰۰ پژوهشگر که به سراسر کشور اعزام شده بودند تهيه شده است و ضريب اشتباه آن تقريبا برابر با صفر است.


علی فياض در ادامه گفت «اين مبلغ البته خسارات وارد شده به ساختمان های صنايع و کارگاه های لبنانی را در برنمی گيرد زيرا در اين رابطه در گذشته جهاد البناء گزارش بسيار جامعی ارائه داده است و خسارت وارده به ساختمان های لبنان را حدود ۴۶۵ ميليون دلار برآورد کرده است.»


جهاد البناء نهاد وابسته به حزب الله لبنان است که روز گذشته توسط وزارت دارايی آمريکا در فهرست نهادهايی که از تروريسم حمايت می کنند قرار گرفت و هرگونه معامله تجاری با آن غير قانونی اعلام شد . در رابطه با اين تصميم وزارت دارايی آمريکا، علی فياض می گويد«هدف واشنگتن جلوگيری از بازسازی لبنان است.»


علی فياض دولت فواد سينيوره را نه تنها به نداشتن تحرک در زمينه بازسازی متهم می کند بلکه می افزايد آمار و ارقام ارايه شده توسط دولت در رابطه با خسارات ناشی از جنگ تابستان گذشته به دلايل سياسی چند برابر برآورد شده اند

مدير مرکز تحقيقات و اسناد حزب الله می افزايد جهاد البناء صدها منزل مسکونی را که در پيامد حملات اسراييل در تابستان گذشته صدمه ديده بودند تا کنون بازسازی کرده است و در کارنامه اين نهاد می توان از جمله به ساختن ۱۱ هزار واحد مسکونی در جنوب لبنان از سال ۱۹۹۳ ميلادی تا کنون اشاره کرد.


علی فياض دولت فواد سينيوره را نه تنها به نداشتن تحرک در زمينه بازسازی متهم می کند بلکه می افزايد آمار و ارقام ارايه شده توسط دولت در رابطه با خسارات ناشی از جنگ تابستان گذشته به دلايل سياسی چند برابر برآورد شده اند.


اين مقام حزب الله در همين زمينه می افزايد با ارائه ارقام نجومی به کنفرانس جمع آوری کمک برای لبنان که در پاريس برگزار شد «دولت نالايق» فواد سينيوره قصد دارد کمبود بودجه سال های گذشته اش را نيز به حساب جنگ بگذارد. در جنوب لبنان روند بازسازی به کندی پيش می رود و مسئولين شهرداری های جنوب که عمدتا به حزب الله وابسته هستند گناه اين کندی را به گردن دولت مرکزی می اندازند.


بيش از ۵۰ روستای جنوب به گفته قبلان قبلان يکی از مسئولين بازسازی تا کنون هيچ کمکی دريافت نکرده اند. قبلان قبلان می افزايد از ۷۵۰ ميليون دلاری که ما برای بازسازی روستاهای جنوبی به آن محتاج هستيم تا کنون تنها ۸۵ ميليون دلار دريافت کرده ايم و اگر برخی از نهادهای غيردولتی چون جهادالبناء کمک های فوری ارسال نمی کردند مردم بسياری از اين روستاها هنوز بی سرپناه بودند.


چهارشنبه سخنگوی بازسازی لبنان که توسط جمهوری اسلامی ايران پايه گزاری شده است گفت«بازسازی هشت پل ارتباطی در جنوب لبنان در منطقه نباتيه به اتمام رسيده است.»


عباس حرب سخنگوی اين نهاد افزود: «بازسازی هشت پل ديگر در حومه شهر صور نيز تا هفته های آينده به پايان خواهد رسيد.»


XS
SM
MD
LG