لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

هزاران تظاهر کننده در بیروت خواستار کناره گیری نخست وزیر لبنان شدند


درگیری در خیابان بیروت در روز یکشنبه
درگیری در خیابان بیروت در روز یکشنبه
هزاران نفر از شرکت کنندگان در تشييع جنازه وسام حسن، رئيس اداره اطلاعات سازمان امنيت لبنان در بيروت، در روز یکشنبه سی ام مهرماه خواستار برکناری دولت نجيب میقاتی نخست وزير اين کشور شدند.

وسام حسن در انفجاری مهيب در منطقه مسيحی نشين اشرفيه بيروت به همراه يکی از همراهانش کشته شد. شماری ديگر از شهروندان لبنانی نيز در اين حادقه که در منطقه‌ای مسکونی روی داد، کشته و زخمی شدند.

تشييع جنازه وسام حسن و همراهش، در مراسمی رسمی از دفتر محل کارش آغاز شد. در اين مراسم، ميشل سليمان رئيس جمهور و نجيب ميقاتی نخست وزير لبنان حضور داشتند.

سليمان: زود‌تر کيفرخواست صادر کنيد

در اين مراسم، ميشل سليمان در سخنانی گفت که اداره اطلاعات، به خاطر موفقيت‌هايش در کشف شبکه‌های جاسوسی و تروريسم و جلوگيری از فتنه به ترور رئيسش مجازات شد. او به طور تلويحی ترور وسام حسن را با اقدام اخبر اداره اطلاعات سازمان امنيت لبنان در کشف طرح بمب گذاری مرتبط دانست و خواستار صدور هرچه سريع‌تر کيفرخواست عليه ميشل سماحه شد.

میشل سماحه وزير پيشين لبنانی است که به تلاش برای بمب گذاری در مناطقی از لبنان با همکاری نظام بشار اسد رئيس جمهور سوريه متهم شده است. او دستگير شده و گفته می‌شود اتهام‌های وارده به خود را پذيرفته است.

پس از آن جنازه وسام حسن و همراهش، به ميدان شهدای بيروت برای برگزاری مراسم مردمی و خاکسپاری کنار قبر رفيق حريری نخست وزير سابق لبنان منتقل شد.

رفيق حريری در سال ۲۰۰۵ در انفجاری در مرکز بيروت ترور شده است. وسام حسن جزو نزديکان حريری به شمار می‌آيد و در دوره نخست وزيری او، رئيس تشريفات دفتر نخست وزيری را بر عهده داشت.

در مسجد محمد امين بيروت، نماز ميت بر پيگر وسام حسن و همراهش توسط به امامت هشام شعار مفتی منطقه شمال لبنان، و حضور فواد سنيوره، نخست وزير اسبق اين کشور، اشرف ريفی، مدير سازمان امنيت داخلی لبنان، علی العسيری، سفير سعودی در اين کشور، شماری از شخصيت‌های سياسی و مذهبی و همچنين هزارن نفر از مردم برگزار شد.

معمولا در چنين مراسمی، مفتی کل لبنان، امامت نماز ميت را بر عهده می‌گيرد؛ اما گفته می‌شود به دليل موضع گيری‌های او که نزديک به حزب الله است و بنا به درخواست سعد حريری نخست وزير پيشين لبنان، اقامه نماز بر عهده مفتی شمال گذاشته شد.

سنيوره: دولت میقاتی بايد برود

پس از آن، فواد سنيوره در جمع هزاران نفر از شرکت کنندگان در مراسم حضور يافت و بر ضرورت کناره گيری دولت تاکيد کرد. او سخنان خود را اين گونه آغاز کرد: «تا زمانی که دولت کنار نرود، هيچ حرفی نداريم.»

سنيوره، خطاب به نجيب میقاتی نخست وزير لبنان گفت: «حضرت رئيس دولت، ديگر نمی‌توانی به حضور در پست خود برای سرپوش گذاشتن بر جنايت‌ها ادامه دهد.» او افزود: «ادامه حضور تو در پستت به معنی اين است که با آنچه روی داده موافق هستی.»

او با يادآوری شرايط تشکيل دولت ميقاتی گفت: «اين دولت از رحم کودتايی مسلح‌زاده شد که حزب الله آن را به اجرا گذاشت.»

نخست وزير اسبق لبنان، با يادآوری تلاش‌های صورت گرفته برای ترور سمير جعجع رئيس حزب نيروهای لبنانی و پطرس حرب نماينده پارلمان لبنان در ماه‌های گذشته ادامه داد: «نه به دولتی که بر جنايت‌ها سرپوش می‌گذرد؛ آری به دولت نجات ملی.»

او اظهار داشت: «میقاتی راهی را برو که لبنانی‌ها و خانواده تو در شمال می‌خواهند، وگرنه به سرپوش گذاشتن بر جنايت‌ها و حمايت از جنايتکاران متهم می‌شوی. کناره گيری کن ‌ای ميقاتی. وگرنه تو مسئول خواهی بود؛ اکنون تو مسئولی.»

فواد سنيوره همچنين ميشل سماحه و علی ممدوح يکی از مقام‌های امنتی لبنان که نامش در برنامه ريزی برای انجام بمب گذاری‌های خنثی شده ذکر می‌شود را متهم به ترور وسام حسن کرد.

پيش از اين سعد حريری و سمير جعجع، نظام حاکم بر سوريه را متهم به دست داشتن در انفجار روز جمعه بيروت کرده بودند.

حمله به کاخ نخست وزيری و درگيری

پس از سخنان سنيوره، مجری مراسم، از حاضران خواست به سمت کاخ نخست وزيری که نزديک محل تشييع جنازه واقع است رفته و ميقاتی را مجبور به استعفا کند. اين گونه بود که صد‌ها نفر از تشييع کنندگان به سمت کاخ نخست وزير رفته و با ازميان برداشتن موانع و سيم خاردارهای ايجاد شده، با نيروهای امنيتی درگير شدند.

مهاجمان به سمت نيروهای امتيتی سنگ پرت کردند. نيروهای امنيتی نيز در پاسخ و برای متفرق کردن تظاهر کنندگان، اقدام به شليک گاز اشکاور و سنگ کردند. پس از آن نيروهای ارتش به محل حادثه اعزام شدند و اقدام به تشکيل حلقه‌ای حفاظتی با شعاع بزرگ بر گرد کاخ نخست وزيری کردند.

در اين درگيری‌ها، شماری از تظاهر کنندگان زخمی شدند که با آمبولانس به بيمارستان منقل شدند.

حدود ۱۵ دقيقه از زمان آغاز درگيری‌ها گذشته بود که سعد حريری در مصاحبه با شبکه تلويزيونی المستقبل از هواداران خود خواست دست از حمله برداشته و خيابان‌ها اطراف کاخ نخست وزيری را ترک کنند. حريری گفت: «دولت بايد سرنگون شود، اما اين مساله بايد از راه‌های مسالمت آميز عملی شود. من از تمام هواداران و تمام کسانی که در خيابان‌های اطراف نخست وزيری هستند می‌خواهم همين حالا آنجا را ترک کنند.»

او با تاکيد بر اينکه نيروهای امنيتی «برای حمايت از تظاهر کنندگان حضور دارند و دشمن آن‌ها نيستند» اظهار داشت: «از تمام هوادران می‌خواهم تا چند لحظه ديگر به تظاهرات پايان دهند.»

فواد سنيوره نيز پيامی مشابه برای تظاهر کنندگان خشمگين داشت و در مصاحبه‌ای تلويزيونی گفت: «ما به هرچه گفتيم پايبنيدم. اما اين روش ما نيست و ما را به نتيجه نمی‌رساند. اين راه نشان دادن اندوه نيست.»

او با تاکيد بر اينکه «موضع اصلی اين است که دولت بايد برود» اظهار داشت: «استفاده از خشونت و حمله به کاخ نخست وزيری يا هر نهاد ديگری، مساله قابل قبولی نيست.»

پس از اين پيام‌ها بود که تظاهر کنندگان متفرق شده و آرامش به محوطه کاخ نخست وزيری لبنان و ميدان شهدا بازگشت.

شايان ذکر است که نجيب میقاتی شنبه اعلام کرد که در جلسه فوق العاده دولت، خواستار استعفا شده است؛ اما رئيس جمهور برای جلوگيری از ايجاد خلأ در اداره کشور، از او خواست برای مدت زمانی و برای انجام مشورت‌های بيشتر، در سمت خود باقی بماند. می‌قاتی تاکيد کرد که به ادامه حضور در قدرت پايبند نيست و استعفايش در اختيار رئيس جمهور قرار دارد.
XS
SM
MD
LG