لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

نجيب ميقاتی، نخست وزير لبنان از سمت خود استعفا کرد


L
L
نجيب ميقاتی، نخست وزير لبنان، روز جمعه دوم فروردين ماه در پی اختلاف بر سر تمديد ماموريت فرمانده کل نيروهای پليس لبنان و همچنين تشکيل هيات نظارت بر انتخابات پارلمان از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش رويترز، نجيب ميقاتی گفته است، برای در امان ماندن لبنان «از آتش ها در منطقه و اختلافات در داخل» دولت وحدت ملی بايد تشکيل شود.

نجيب ميقاتی در يک کنفرانس خبری گفت:«من استعفای دولت را اعلام می کنم، شايد اين تنها راه حلی باشد که از طريق آن بتوان جناح های اصلی را وادار کرد تا به مسئوليت خود عمل کرده و متحد شوند و لبنان را از اين تونل تاريک به بيرون هدايت کنند.»

طبق اين گزارش نجيب ميقاتی روز جمعه پس از نشست کابينه و مخالفت جنبش حزب الله و متحدان آن در دولت با تمديد رياست سرلشگر اشرف ريفی بر پليس اين کشور و تشکيل هيات نظارت بر انتخابات پارلمان از سمت خود استعفا کرد.

سرلشگر اشرف ريفی قرار بود ماه آينده بازنشسته شود . وی همچون نجيب ميقاتی از اهل تسنن طرابلس در شمال لبنان است. به گزارش رويترز، حزب الله به سرلشگر اشرف ريفی اعتماد ندارد و به همين دليل مخالفت تمديد ماموريت او است.

نجيب ميقاتی در سال ۲۰۱۱ پس از سقوط دولت سعد الحريری و با حمايت حزب الله و همپيمانانش بر سر کار آمد.

گزارش ها حاکی است بحران سوريه باعث شده تا نجيب ميقاتی با حزب الله و متحدان آن دچار اختلاف شود.

قرار بود انتخابات پارلمانی لبنان در ماه ژوئن آينده برگزار شود، اما به نظر می رسد اختلافات بر سر قانون انتخابات با سقوط دولت نجيب ميقاتی تشديد شود.

نجيب ميقاتی در اين زمينه گفته است که به نظر می رسد در فرصت باقی مانده توافقی بر سر قانون تازه انتخابات، حاصل نشود.

نجيب ميقاتی پيشتر نيز خواسته بود که از سمتش استعفا کند، اما ميشل سليمان، رييس جمهوری لبنان با استعفای او مخالفت کرده بود.

طبق اين گزارش بحران سوريه باعث تشديد تنش های قومی در کشور همسايه يعنی لبنان شده است. متحدان حزب الله لبنان از حکومت بشار اسد حمايت می کنند در مقابل اين جريان، گرو های اهل تسنن قرار دارند که از مخالفان حکومت بشار اسد حمايت می کنند.
XS
SM
MD
LG