لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

در خواست حزب الله برای رعايت مقرارت حکومت نظامی دربيروت


درگیری ها میان طرفداران ومخالفان دولت فواد سینوره از دانشگاه بیروت شروع شد
درگیری ها میان طرفداران ومخالفان دولت فواد سینوره از دانشگاه بیروت شروع شد

سيد حسن نصرالله رهبر جنبش حزب الله لبنان از هواداران خود خواست که مقرارت منع آمد و شد نظامی وضع شده توسط ارتش لبنان در بيروت را رعايت کنند.


ارتش لبنان به دنبال درگيری ميان گروه های شيعی و سنی در روز پنج شنبه ۲۵ ژانويه که يک کشته و ۲۰ مجروح برجای گذاشت در بيروت اعلام حکومت نظامی کرد.


در درگيری ميان طرفدارن و مخالفان دولت فواد سينوره نخست وزير لبنان در اطراف دانشگاه بيروت دست کم چهار نفر کشته و بيش از ۱۵۰ نفرمجروح شدند.


اين درحالی است که روز ۵ شنبه ژاک شيراک، رييس جمهوری فرانسه اعلام کرد که کشورها و نهادهای بين المللی حاضر در اجلاس پاريس وعده داده اند که معادل هفت ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار کمک مالی و وام برای بازسازی لبنان به دولت اين کشور کمک خواهند کرد.


ارتش لبنان به دنبال درگيری ميان گروه های میان طرفداران و مخالفان دولت فوادسینوره نخست وزیراین کشور در روز پنج شنبه ۲۵ ژانويه که چهار کشته و صدوپنجاه مجروح برجای گذاشت در بيروت اعلام حکومت نظامی کرد

سيد حسن نصرالله گفت:« ما فتوا می دهيم که برای حفظ منافع و صلح در کشورهمه بايد خيابان ها را ترک کرده و آرامش خود را حفظ کنند و اجازه دهند که ارتش لبنان و نيروهای امنيتی وظايف خود را انجام دهند».


او افزود:« ما درخواست می کنيم که به طور کامل با ارتش همکاری شود و به مقرارت وضع شده احترام گذاشته شود».


بنابر برخی گزارش ها زد وخوردهای روز پنج شنبه از دانشگاه بيروت آغاز شد و بعد به مناطق اطراف دانشگاه کشيده شد.


دانشجويان خودروها را آتش زده اند و نيروهای نظامی لبنان با شليک هوايی سعی کرده اند کنترل را به دست بگيرند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبر حزب الله در يک پيام تلويزيونی برخی احزاب را متهم کرد که« درصدد تجزيه کشور» هستند و می کوشند تا «جنگ خيابانی» راه بياندازند.


آقای نصرالله گفت:« برخی تک تيراندازان به بيروت فرستاده شده اند و هويت آنها به زودی اعلام می شود و تحت تعقيب قرار خواهند گرفت».


شاهدان عينی از شليک گلوله از طرف ساختمان های در يک منطقه سنی نشين و نيز از حمله گروه های شبه نظامی شيعه به يک مدرسه سنی در محله ای ديگر خبر دادند.


تلويزيون المنار، وابسته به گروه حزب الله لبنان، مردان مسلح نزديک به سعد الحريری، رهبر اکثريت مجلس لبنان را عامل اين تيراندازی ها دانسته است.


تلويزيون المنار، وابسته به گروه حزب الله لبنان، مردان مسلح نزديک به سعد الحريری، رهبر اکثريت مجلس لبنان را عامل اين تيراندازی ها دانسته است

ارتش لبنان در پی اين درگيری ها روز پنجشنبه اعلام ممنوعيت رفت و آمد شبانه کرده است.


اپوزيسيون لبنان از روز سه شنبه تظاهراتی را در سراسر لبنان آغاز کرده است.


گروه های مخالف دولت در لبنان خواهان برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمانی و سرنگونی دولت فواد سينيوره ،نخست وزير لبنان ، هستند


XS
SM
MD
LG