لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

«ده دانشجوی چپگرای دیگر بازداشت شدند»


پس از تجمع در روز شانزدهم آذر ماه شماری از دانشجویان چپگرا بازداشت شدند.
پس از تجمع در روز شانزدهم آذر ماه شماری از دانشجویان چپگرا بازداشت شدند.

روز دوشنبه دست کم ۱۰ تن از دانشجويان طيف چپ موسوم به آزادی خواه و برابری طلب بازداشت شدند و پيگيری خانواده های اين دانشجويان نشان داده است که آنها توسط نيروهای وزارت اطلاعات دستگير شده اند.


اين در حالی است که برای يازده تن از دانشجويان چپ گرا که پيشتر بازداشت و هم اکنون در زندان اوين هستند، قرار وثيقه های صد ميليون تومانی صادر شده است. خانواده های اين دانشجويان می گويند قادر به تامين اين وثيقه ها نيستند.


روز دوشنبه، ۲۴ دی ماه دست کم ۱۰ دانشجوی چپ گرا موسوم به آزادی خواه و برابری طلب در منزل يکی از دانشجويان در خيابان آزادی تهران بازداشت شدند. فعالان دانشجويی و حقوق بشر اين دستگيری ها را موج جديدی از برخورد با دانشجويان متمايل به طيف چپ می دانند.


ناصر زرافشان، حقوقدان و وکيل مدافع برخی از دانشجويان آزادی خواه و برابری طلب که بيش از ۴۰ روز پيش بازداشت شده اند، در گفت و گو با راديو فردا درباره اسامی دانشجويان بازداشت شده می گويد:« ده نفری را که بنا به مراجعه خانواده هايشان به مراجع قضايی برای ما مشخص شده که دستگير شده اند؛ آناهيتا حسينی، امين قضايی، بيتا سميعی زاد، بيژن صباغ، کاوه عباسيان، سروش ثابت، سروش دشتستانی، محمد پور عبدالله، مرتضی اصلاحچی و محمد خدمتی لو هستند.»


ناصر زرافشان می گويد ده دانشجويی که دستگيری آنها قطعی شده، توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگير شده اند و می افزايد:« قطعا اين دستگيری دنباله فشارهايی است که از ۱۶ آذر ماه به بعد بر دانشجويان چپ اعمال شد. اين دانشجويان به طور قطع توسط وزارت اطلاعات دستگير و به احتمال زياد به زندان اوين منتقل شده اند.»


اين وکيل دادگستری در ادامه می گويد ظرف روزهای آينده، وکالت دانشجويان چپ گرايی که به تازگی دستگير شده اند را بر عهده خواهد گرفت.


  • « قطعا اين دستگيری دنباله فشارهايی است که از ۱۶ آذر ماه به بعد بر دانشجويان چپ اعمال شد. اين دانشجويان به طور قطع توسط وزارت اطلاعات دستگير و به احتمال زياد به زندان اوين منتقل شده اند.»
ناصر زرافشان ، وکیل دانشجویان بازداشت شده

آقای زرافشان درباره پيگيری خانواده های دانشجويان درباره وضعيت آنها می گوید:« روز چهارشنبه خانواده های دانشجويان بازداشت شده به دادسرای انقلاب مراجعه کردند. البته جواب روشنی دريافت نکرده اند. ما با اين وضعيت کم و بيش آشنا هستيم. معمولا به خانواده ها پاسخ روشنی داده نمی شود. با اين حال خانواده ها باز هم مراجعه خواهند کرد و وضعيت دانشجويان بازداشت شده را پيگيری خواهند کرد.»


اين در حالی است که روز سه شنبه، ۲۵ دی ماه، عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه جمهوری اسلامی خبر از آزادی ۱۱ تن از دانشجويان آزادی خواه و برابری طلب را که پيشتر دستگير شده بودند، داد.


ناصر زرافشان، وکيل اين دانشجويان می گويد که برای موکلانش قرار وثيقه های ۱۰۰ ميليون تومانی صادر شده است که خانواده های دانشجويان قادر به پرداخت آن نيستند.


او می افزايد:«عملا اين دانشجويان باز هم در زندان خواهند ماند. در حاليکه مراد از قرار وثيقه اين است که کسی که وضعيت اتهامی و پرونده او شرايطی را ندارد که در بازداشت بماند، آزاد شود. »


اين وکيل دادگستری همچنين می گويد:«مسوولان زندان و مسوولان قضايی عملا با وثيقه های سنگين می خواهد همان نتيجه ای را بگيرند که از قرار بازداشت گرفته می شود. قرار وثيقه آنقدر سنگين است که عملا نتيجه اش قرار بازداشت است. »


وکيل مدافع دانشجويان چپ گرای در بند در ادامه به ملاقات روز شنبه گذشته برخی از خانواده های دانشجويان از پشت شيشه و در کابين اشاره می کند و در باره وضعيت جسمی و روحی دانشجويان در بند می گويد:«طبيعی است که اين دانشجويان در زندان انفرادی هستند و وضعيت مساعدی ندارند. تا آنجا که از خانواده های آنها اطلاع پيدا کردم آنها از لحاظ روحی وضعيت مناسبی داشتند. البته ملاقات بسيار کوتاه بوده است.»


ابراز نگرانی از سرنوشت دانشجوی بازداشت شده


در همين حال «فعالان حقوق بشر در ايران» از وضعيت يکی از دانشجويان چپ گرا که ۴۵ روز پيش دستگير شده و تا کنون خبری از وی در دست نيست، ابراز نگرانی کرده است.


  • «خانواده بيتا نقاشيان، دانشجوی رشته مترجمی زبان فرانسه، از زندانيان سياسی سابق محسوب می شوند و در مساله پيگيری وضعيت وی محافظه کاری داشته اند. »
کيوان رفيعی، دبير مجموعه «فعالان حقوق بشر در ايران»

کيوان رفيعی، دبير مجموعه «فعالان حقوق بشر در ايران» در گفت و گو با راديو فردا درباره بی خبری خانواده اين دانشجو از وضعيت وی می گويد:« بيتا نقاشيان از اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران است که در حوزه حقوق زنان و روزنامه نگاری هم فعاليت می کرد.از تاريخ ۱۳ آذر که وی در تظاهرات دانشجويان چپ گرا شرکت کرده بود، ناپديد شده بود و پس از پيگيری ها متوجه شديم که او دستگير شده است.»


اين فعال حقوق بشر در ادامه درباره اينکه چرا خانواده بيتا نقاشيان تا کنون درباره دستگيری وی سکوت کرده اند، می گويد:« خانواده اين دانشجوی رشته مترجمی زبان فرانسه، از زندانيان سياسی سابق محسوب می شوند و در مساله پيگيری وضعيت وی محافظه کاری داشته اند. »


کيوان رفيعی، دبير مجموعه «فعالان حقوق بشر در ايران» می گويد مشخص نيست که بيتا نقاشيان در کجا نگهداری می شود و اين مجموعه وضعيت وی را پيگيری خواهد کرد.


در همين حال مادر نادر احسنی، دانشجوی چپ گرايی که بيش از ۴۵ روز پيش بازداشت شده است، با ابراز نگرانی از وضعيت فرزندش می گويد که موفق به ملاقات با نادر احسنی نشده است.


او می گويد که نيروهای وزارت اطلاعات با منزل آنها تماس گرفته و گفته اند که فرزندش در بند ۲۰۹ زندان اوين نگهداری می شود.


XS
SM
MD
LG