لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

در روزی چون امروز ۲۱ ارديبهشت


۲۱ ارديبهشت سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۱۱ ماه مه ۲۰۰۷ ميلادی
۲۱ ارديبهشت سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۱۱ ماه مه ۲۰۰۷ ميلادی

۲۱ ارديبهشت سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۱۱ ماه مه ۲۰۰۷ ميلادی


در ۲۱ ارديبهشت سال ۱۳۳۳ خورشيدی دکتر مصدق در محکمه تجديد نظر نظامی تهران به سه سال زندان محکوم شد. وی اين محاکمه را قبول نداشت و مي گفت جای محکمه اعضای کابينه، ديوان عالی کشور است. دادستانی نظامی برای دکتر مصدق تقاضای اعدام کرده بود.


در ۱۱ ماه مه ۱۸۶۷ ميلادی لوکزامبورگ کوچک ترين کشور اروپا به استقلال رسيد. اين کشور پيشتر عضو فدراسيون آلمان بود. آلمانی ها در جنگ اول و دوم اين کشور را اشغال کردند. لوکزامبورگ از موسسان اتحاديه اروپا و از پيشگامان عضويت در ناتو بوده است.


در ۱۱ ماه مه سال ۱۹۳۵ ميلادی نخستين فرستنده تلويزيونی جهان در برلين بصورت آزمايشی آغاز به کارکرد. اين فرستنده برای قدردانی از پاول نيپکو بنام او نامگذاری شد. نيپکو فيزيکدان آلمانی، راه تبديل عکس به امواج و تشکيل مجدد آنها را کشف کرد و در واقع نوعی تلويزيون ابتدايی را اختراع کرد.


در ۱۱ ماه مه سال ۱۹۴۰ ميلادی نيروهای متحد فرانسه و انگليس برای حمايت از بلژيک به اين کشور وارد شدند. بلژيک در اين زمان با تجاوز آلمان نازی روبرو بود و دفاع از بلژيک بر پايه قراردادی برعهده انگليس و فرانسه بود. درجريان حمله نازيها به بلژيک نيروهای انگليس و فرانسه شکست خوردند و بلژيک به تصرف آلمان نازی درآمد.


در ۱۱ ماه مه سال ۱۹۵۷ ميلادی کشور آفريقايی ساحل طلا به استقلال رسيد و نام خود را به غنا تغيير داد. در واقع ساحل طلا يا غنا اولين کشورمستعمره انگليس بود که مستقل شد.


در ۱۱ ماه مه سال ۱۹۷۱ ميلادی ديلی اسکچ قديمی ترين روزنامه انگليس با انتشار آخرين شماره خود تعطيل شد. اين روزنامه زرد يا تابلويد که از سال ۱۹۰۹ کار خود را آغاز کرده بود به خاطر کاهش فروش از خوانندگانش خداحافظی کرد.


در ۱۱ ماه مه سال ۱۹۹۸ ميلادی دولت هند اعلام کرد که چند آزمايش اتمی زيرزمينی انجام داده است. اين عمل دولت هند مورد انتقاد بساری از کشورها قرارگرفت و پاکستان نيز آنرا اقدامی مخاصمانه خواند.


XS
SM
MD
LG