لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

مجمع روحانيون مبارز خواستار ابطال انتخابات رياست جمهوری شد


خیابان ولی عصر راهپیمایی طرفداران میرحسین موسوی
خیابان ولی عصر راهپیمایی طرفداران میرحسین موسوی
در حالی که اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران در حال گسترش است، مجمع روحانیون مبارز روز شنبه در اطلاعيه خواهان ابطال این انتخابات شده است.

در بيانيه مجمع روحانيون که پس از جلسه فوق العاده اين تشکل منتشر شده است، ضمن ابراز تاسف از رويکرد مجريان و ناظران انتخابات تصريح شده است: «مجمع روحانيون مبارز در جلسه‌ای فوق العاده به اين نتيجه رسيد که برای دفاع از جمهوريت اسلامی نظام و بازگرداندن اعتماد عمومی و نگاهبانی از موج آشتی ملی با صندوق‌های رای، ابطال اين انتخابات و تجديد آن در فضايی عادلانه‌تر و منطقی‌تر راه‌کار مناسب است.»
«مجمع روحانيون مبارز در جلسه‌ای فوق العاده به اين نتيجه رسيد که برای دفاع از جمهوريت اسلامی نظام و بازگرداندن اعتماد عمومی و نگاهبانی از موج آشتی ملی با صندوق‌های رای، ابطال اين انتخابات و تجديد آن در فضايی عادلانه‌تر و منطقی‌تر راه‌کار مناسب است.»
بیانیه مجمع روحانیون مبارز


مجمع روحانيون همچنين پيشنهاد کرده است که «دست کم تعيين هيئتی بی‌طرف و کاردان و شجاع برای حقيقت‌يابی و اعلام نظر نهايی» تشکيل شود.

در بخش ديگری از بيانيه مجمع روحانيون نتايج اعلام شده دهمين دوره انتخابات رياست را «اعمال نوعی مهندسی آراء گسترده» دانسته و تصريح کرده است: «اين امر اگر به صورت رويه درآيد به جمهوريت نظام لطمه غيرقابل جبران می‌زند و اعتماد مردم را که بزرگترين پشتوانه نظام است خدشه دار می‌کند. دلايل و شواهد کافی وجود دارد که نتيجه اعلام شده مورد قبول واقع نشود.»

وزرات کشور جمهوری اسلامی، بعد از ظهر روز شنبه ۲۳ خرداد تنها به فاصله يک روز از برگزاری دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، با نتايج قطعی شمارش آرای اين انتخابات را اعلام کرد که بر اساس آن رئيس جمهوری کنونی ايران، با کسب بيش از ۲۴ ميليون رأی از مجموع بيش از ۳۹ ميليون رأی مأخوذه معادل ۶۲.۶۳ درصد آرا، برای دومين بار به عنوان چهره منتخب مردم ايران معرفی شد.

در همین زمینه پس از انتشار نتایج انتخابات ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در پیامی خطاب به مردم ایران، مشارکت بیش از ۸۰ درصدی در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دوباره محمود احمدی‌نژاد را تبریک گفت.

آقای خامنه‌ای در این پیام همچنین از مردم و به ویژه نامزدهای رقیب خواست که يكپارچه از آقای احمدی نژاد حمايت و به او كمک كنند.

بنابر آخرین گزارش ها، تجمع های اعتراضی در تهران و برخی از شهرهای ایران ادامه دارد و میرحسین موسوی در نامه به علما و مراجع خواستار مداخله آنها شده است.
XS
SM
MD
LG