لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

خالد مشعل: اردوغان نه تنها رهبر ترکيه بلکه رهبر جهان اسلام است


خالد مشعل، رئيس دفتر سیاسی گروه فلسطينی حماس، با بيان اينکه ترکيه به رهبری رجب طيب اردوغان، نمونه‌ای از اسلام مدرن و ميانه‌رو ‌را ارائه داده است خطاب به نخست وزير ترکيه گفت: «تو نه تنها رهبر ترکيه هستی بلکه رهبر اسلامی و انسانی بزرگی هستی.»

اين سخنان خالد مشعل روز يکشنبه در افتتاحيه چهارمين کنگره حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکيه در آنکارا ايراد شده است.

محمد مرسی، رئيس جمهور مصر هم در سخنرانی خود در مراسم افتتاحيه کنگره، بر حمايت کشورش از معترضان سوری تا سرنگونی نظام بشار اسد تاکيد کرد.

رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه نيز از روسيه، چين و ايران به دليل مواضعشان در بحران سوريه انتقاد کرد.

خالد مشعل: تجربه موفق عدالت و توسعه

خالد مشعل رئيس دفتر سياسی گروه فلسطينی حماس، در جريان سخنرانی خود، حزب عدالت و توسعه را نمونه‌ای موفق از «اسلام مدرن و ميانه‌رو» توصيف کرد و گفت: «از صميم قلب خودم و قلب حماس به نام ملت فلسطين اين موفقيت بزرگ را تبريک می‌گويم.‌ای مردم ترکيه بايد به حزب عدالت و توسعه افتخار کنيد که نمونه بزرگ موفقيت است.»

به گزارش شبکه خبری الجزيره، مشعل در ادامه خطاب به رجب طيب اردوغان اظهار داشت: «خدا مقام تو را بالا‌تر برد استاد اردوغان، به خدا تو نزد خداوند عزيزی و لايق اين موفقيت هستی، تو نه تنها رهبر ترکيه هستی بلکه رهبر اسلامی و انسانی بزرگی هم هستی.»

او ادامه داد: «به طور حتم يارانت در رهبری حزب، کادرهای حزبی و مردم ترکيه، شرکای تو در اين موفقيت برجسته هستند.»

رئيس دفتر سياسی گروه حماس سپس به مساله فلسطين پرداخت و خاطرنشان کرد: «برخی می‌خواهند قضيه فلسطين را به دو دستگی در آن يا مذاکرات صلح محدود کنند. فلسطين بسيار بزرگ‌تر از اين است.»

او ادامه داد: «مساله فلسطين مساله سرزمين مبارک و مقدسی است که دشمن اسرائيلی آن را اشغال و مردمش را آواره کرد؛ نعمات آن را هم به يغما برد. مساله فلسطين مساله بيت المقدس، مسجد الاقصی و کليسای قيامت است.»

مشعل ادامه داد: «مساله فلسطين مساله‌ای ملی است که بايد به ريشه‌های آن باز گردد. از همين رو ما به آزاد سازی سرزمين، بازپس‌گيری بيت المقدس؛ از ميان برداشتن شهرک‌ها، بازگشت آوارگان به وطن خود و آزادی تمام اسرای در بند دشمن صهيونيستی پايبنديم.»

او تاکيد کرد: «برپايی کشوری فلسطينی با حاکميتی حقيقی بر خلاف خواسته اشغالگر اسرائيلی» هدف حماس و همه فلسطينی‌ها است.

مرسی: حاکميت سوريه ستمکار است

از سويی محمد مرسی رئيس جمهور مصر در سخنرانی خود در کنگره حزب عدالت و توسعه ترکيه گفت که کشورش تا زمانی که خونريزی در سوريه متوقف نشود و حاکميت «ستمکار» کنونی اين کشور سرنگون نشود، آرام نخواهد گرفت.

او ادامه داد: «آنچه که در سوريه از کشتن مردم سوری روی می‌دهد، خون به دل‌ها می‌ريزيد.»
او وضعيت سوريه را «مصيبت اين جهان و قرن» توصيف کرد و گفت: «آرام نخواهيم گرفت مگر اينکه خونريزی در سوريه متوقف شود و رهبری ستمکار اين کشور از قدرت کنار رود. ما از مردم سوريه با همه خواسته‌هايش حمايت می‌کنيم.»

رئيس جمهور مصر ادامه داد با بيان اين‌که موضع کشورش در باره مساله فلسطين کاملا روشن است اظهار داشت: «ما اين قضيه را همچون مردم فلسطين، قضيه خود می‌دانيم. آن‌ها با اراده خود تصميم گيری می‌کنند و ما از آن‌ها در اين تصميم‌ها حمايت کامل می‌کنيم.»

او همچنين از رهبری حزب عدالت و توسعه ترکيه تمجيد کرد و گفت موفقيت اين حزب در توسعه ترکيه همه‌گان را شگفت زده کرد.

سخنرانی دو ساعته اردوغان

اردوغان در سخنرانی خود در افتتاحيه کنگره حزب عدالت و توسعه حاکم در ترکيه، به شماری از مسائل پرداخت.

او متعهد شد که تا زمان عذرخواهی رسمی تل‌آويو و پرداخت غرامت به دليل حمله به ناوگان آزادی، در مسير بهبودی روابط خود با اسرائيل گام برنخواهد داشت.

در جريان حمله نيروهای اسرائيلی به کشتی ترکيه‌ای حامل کمک‌های انسانی به نوار غزه فلسطين در سال ۲۰۱۲۰ ميلادی، ۹ نفر از فعالان ترک طرفدار فلسطينيان کشته شدند.

اردوغان گفت که برای آخرين بار، نامزد رياست حزب عدالت و توسعه خواهد شد. او تاکيد کرد که ترکيه تا پايان ماه آوريل آينده، تمام بدهی خود را به صندوق بين المللی پول پرداخت خواهد کرد.

او از روسيه، چين و ايران خواست در موضع خود در بحرا سوريه تجديد نظر کنند. او اظهار داشت: «تاريخ از کسانی که از نظام ستم حمايت خواهند کرد، گذشت نخواهد کرد.»

نخست وزير ترکيه بر عزم خود برای حل و فصل مساله کرد‌ها در کشورش تاکيد کرد. او از احزاب اپوزيسيون کرد خواست برای کمک به حل و فصل اين مساله همکاری کنند. او با «تروريسم» ناميدن عمليات مسلحانه برخی از گروه‌های کرد در خاک ترکيه اظهار داشت که اين عمليات با پشتيبانی خارجی صورت می‌گيرد.

اردوغان با تاکيد بر اينکه تروريسمی که با نام اسلام صورت می‌گيرد، يک جنايت است گفت اهانت به پيامبر اسلامی در هر صورتی جزو آزادی بيان نيست.
XS
SM
MD
LG