لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۵

دفتر رياست جمهوری ايران نقل قول منتسب به مشايی را تکذيب کرد


دفتر رياست جمهوری اسلامی ايران روز جمعه ۱۳ ارديبهشت در بيانيه ای نقل قول انتساب داده شده به اسفنديار رحيم مشايی، مشاور محمود احمدی نژاد،‌ در رسانه‌ها را تکذيب کرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، مرکز روابط عمومی دفتر رييس جمهوری در بيانيه خود ضمن تکذيب نقل قول انتساب داده شده به اسفنديار رحيم مشايی، از رسانه ها خواسته است تا « از تفسير به رای و اعمال سلايق شخصی و گروهی در انتشار اخبار» خودداری کنند.

خبرگزار مهر روز چهارشنبه گزارش داده بود که اسفنديار رحيم مشايی، مشاور رئيس جمهور و رئيس دبيرخانه جنبش غيرمتعهدها، در جمع گروهی از دانشجويان گفته بود:«دوره جديدی از اسلام‌گرايی آغاز شده که بايد نام آن را دوره مهدويت گذاشت، ديگر طرح کليتی به نام اسلام جواب نمی‌دهد. لذا بايد اسلام خودمان را که برآمده از مکتب ايران و متکی به اصل اسلام است، به جهان معرفی کنيم و اين به معنای اين نيست که اسلام را کنار بگذاريم.»

اين در حالی است که مرکز روابط عمومی دفتر رييس جمهوری در بيانيه خود تصريح کرده است: «تاکيد آقای مشايی اين است که به دليل تبليغات سوءغربی‌ها عليه اسلام و بزرگ‌نمايی برخی از گروه‌های خشونت‌طلب اسلامی مشهور دنيا، تبليغ با عنوان اسلامی به تنهايی کافی نيست، بلکه بايد بر اسلام با ويژگی‌های مکتب اهل بيت که مردم ايران به آن معرفت و محبت دارند، تاکيد شود.»

اصولگرايان مخالف دولت دهم از اسفنديار رحيم‌مشايی به عنوان سر حلقه «جريان انحرافی» در دولت محمود احمدی نژاد نام می برند و می گويند وی نامزد دولت در انتخابات رياست جمهوری آينده است.

اصولگرايان مخالف دولت، محمود احمدی نژاد و اسفنديار رحيم مشايی را متهم می کنند که برای جذب آرا برخی از گروههای اجتماعی، مفاهيم ملی گرايانه را مطرح می کنند.

پيش‌تر اظهارات اسفنديار رحيم‌مشايی بر مواردی مانند «مکتب ايرانی» و «ايرانيت» واکنش منفی برخی روحانيون محافظه‌کار را در پی داشت، به‌طوری که آيت‌الله محمدتقی مصباح يزدی، از روحانيون محافظه کار در قم، آن را عملی «بی‌شرمانه» توصيف کرده بود که در راستای جايگزينی «مکتب اسلام» انجام می‌شود.

اما اسفنديار رحيم‌مشايی روز چهارشنبه گفته بود که حرف‌های او هيچ‌گاه به معنای آن نبوده است که بايد اسلام را کنار گذاشت و يا اسلام‌گرايی به پايان رسيده است.

مشاور رئيس جمهور و رئيس دبيرخانه جنبش غيرمتعهدها گفته بود:«بنده ده‌ها بار بعد از آن سخنرانی کرده و گفته‌ام که دوره کدام اسلام‌گرايی به سر رسيده است. امروز کسانی که در سوريه ديگران را سر می‌برند يا در بمب‌گذاری‌ها می‌کشند نيز فرياد الله‌اکبر سر می‌دهند و دم از اسلام‌گرايی می‌زنند. منظور بنده در آن سخنرانی به سر رسيدن دوره چنين اسلام‌گرايی‌هايی بود.»

طی ماههای اخير منتقدان دولت احمدی نژاد از همراهی اسفنديار رحيم مشايی با رييس جمهور ايران در سفر های استانی انتقاد کرده و می گويند،‌اين سفر ها در راستای حمايت از نامزد دولت در انتخابات رياست جمهوری است.

اين در حالی است که تا کنون اسفنديار رحيم مشايی در خصوص حضورش در انتخابات رياست جمهوری موضع گيری نکرده است ولی اصولگرايان طرفدار آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی می کويند، شورای نگهبان آقای مشايی را رد صلاحيت خواهد کرد.

غلامعلی حداد عادل، از نامزدهای احتمالی اصولگرایان و ائتلاف سه گانه، روز چهارشنبه گفته بود که صلاحیت اسنفدیار رحیم مشایی رد خواهد شد.
XS
SM
MD
LG