لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

سیاست مک کین در قبال ایران؛ «نه ریسک، نه عقب نشینی»


پاتریک کلاوسون، معاون بخش تخقیقات انيستيتوی خاور نزديک در واشنگتن،
پاتریک کلاوسون، معاون بخش تخقیقات انيستيتوی خاور نزديک در واشنگتن،

در حالی که کمتر از دو ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، رقابت بین جان مک کین، نامزد حزب جمهوریخواه، و باراک اوباما، نامزد حزب دمکرات وارد مرحله حساسی شده است.


برای علاقمندان به مسایل ایران این سئوال مطرح است که در صورت پیروزی هر یک از این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چه سیاست هایی در قبال ایران در پیش خواهند گرفت.


پاتریک کلاوسون، معاون بخش تخقیقات انيستيتوی خاور نزديک در واشنگتن، در گفت وگو با رادیو فردا توضیحاتی در مورد دیدگاهها و سیاست های احتمالی جان مک کین در برابر ایران مطرح کرده است.


رادیو فردا: انتخاب جان مک کین به ریاست جمهوری آمریکا، چه تاثیری بر روابط تهرا ن واشنگتن خواهد گذاشت؟


کلاوسون: ایران احتمالا نگران جان مک کین خواهد بود زیرا سناتور مک کین به استفاده از قوه قهریه در امور بین المللی شهرت پیدا کرده تا جایی که تصور می شود وی آماده ست حتی برای تحقق اهداف واشنگتن از نیروی نظامی هم علیه ایران استفاده کند.


  • «جورج بوش ریسک های چشمگیری می کرد و اگر اقداماتش به جایی نمی رسید –همانطور که ابتدا در مورد کره شمالی و در مورد ایران هم به جایی نرسید- عقب نشینی می کرد. ولی فکر می کنم جان مک کین هیچ کدام از این کارها را نخواهد کرد. یعنی نه ریسک های قابل توجهی می کند و نه عقب نشینی».
پاتریک کلاوسون، معاون بخش تخقیقات انيستيتوی خاور نزديک در واشنگتن،

بنابراین در صورت انتخاب جان مک کین تهران اوضاع را دشوارتر می یابد. نباید فراموش کرد که جورج بوش به خاطر درگیری اش در عراق و به خاطر نداشتن زمان کافی، نداشتن امکانات و منابع لازم نتوانست به مسئله ایران رسیدگی کند ولی احتمالا جان مک کین از چنین در گیری هایی فارغ خواهد بود.


در صورت راه یافتن جان مک کین به کاخ سفید،آیا گفت وگو و مذاکره هم گزینه ای خواهد بود یا نه؟


هیچ رییس جمهوری حال چه اوباما باشد و چه مک کین نمی خواهد نشان دهد که همچون جورج بوش است و هیچ راهی بهتر ازآغاز مذاکره با ایران برای رییس جمهور جدید تا نشان دهد با جورج بوش تفاوت دارد وجود ندارد.


بنابراین هر کس در ماه نوامبر انتخاب شود تاکیدش را بر گفت وگو خواهد گذاشت گرچه معلوم نیست این تاکید وتمایل به خودی خود به مذاکره و گفت وگو بیانجامد چون ایران هم نمی خواهد در موقعیتی قرار گیرد که در برابر یک پیشنهاد منطقی آمریکا دست رد به سینه زند.


از سوی دیگر به نظر نمی رسد ایران برنامه هسته ای خود را متوقف کند و به سوی یک توافق با آمریکا برود.


به همین جهت و گرچه برای رییس جمهوری آینده آمریکا دشوار خواهد بود که این گفت وگوها را به نتیجه برساند ولی در عین حال تردیدی ندارم رییس جمهوری بعدی هر کس که باشد خواستار چنین مذاکراتی با ایران خواهد شد.


سیاست دولت بوش پس از تهدید ها و تحریم ها درست پیش از پایان سال آخر وی لحن متفاوت و نرمتری به خود گرفت آیا این تجارب هم مورد استفاده ی مک کین نیز قرار خواهد گرفت گفت؟


سیاست های جورج بوش لزوما از حزم و احتیاط لازم بر خوردار نبود. غالبا این سیاست ها با ریسک زیادی آغاز می شد با این پیش فرض که همه چیز بر وفق مراد خواهد بود، ولی از این که جان مک کین هم همین سیاست را دنبال کند تردید دارم.


فکر می کنم آقای مک کین با احتیاط بیشتری گام های سیاسی خود را بر دارد و در همین رابطه وی آماده است تا از منابع و امکانات زیادی برای تحقق اهداف خود استفاده کند.


به عبارت دیگرجورج بوش ریسک های چشمگیری می کرد و اگر اقداماتش به جایی نمی رسید –همانطور که ابتدا در مورد کره شمالی و در مورد ایران هم به جایی نرسید- عقب نشینی می کرد. ولی فکر می کنم جان مک کین هیچ کدام از این کارها را نخواهد کرد. یعنی نه ریسک های قابل توجهی می کند و نه عقب نشینی.


XS
SM
MD
LG