لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

مک کين: ايران تهديدی برای صلح و ثبات جهان است


جان مک کين، سناتور جمهوريخواه
جان مک کين، سناتور جمهوريخواه
جان مک کين، سناتور جمهوريخواه، روز يکشنبه پنجم آذرماه با اشاره به برنامه هسته ای ايران و همچنين نقش اين کشور در مسلح کردن گروه های فلسطينی و حزب الله لبنان گفته است که حکومت ايران «تهديدی برای صلح و ثبات»‌ در جهان است.

جان مک کين در گفت وگو با شبکه تلويزيونی «فاکس نيوز» آمريکا اين مطلب را بيان کرده است.

جان مک کين در پاسخ به اين پرسش که در صورت اقدام اسرائيل عليه برنامه هسته ای ايران، موشک های دور بردی که ايران در اختيار حزب الله لبنان و گروه های فلسطينی قرار داده چه تهديد و چالشی برای اسرائیل خواهد بود، گفت: به دليل ده ها هزار موشکی که برای حزب الله لبنان فرستاده شده است،‌آنها (اسرائيلی ها) با چالش خيلی مهمی از جانب حزب الله لبنان مواجه اند. من همچنين فکر می کنم ايرانی ها به کارشان ادامه خواهند داد مگر اين که ببينند می بايست بهايی برای اين کارشان بپردازند.

سناتور مک کين همچنين تاکيد کرده است که آمريکا و اسرائيل می بايست برای ايران خط قرمزی تعيين و بگويند ايران نبايد از اين خط عبور کند.

اين سناتور جمهوريخواه همچنين گفته است: «زمان آن فرا رسيده اين نکته را به بپذيريم که ( تلاش) ايران برای دستيابی سلاح هسته ای تنها کاری نيست که انجام می دهند بلکه اقدامات تروريستی در سراسر جهان سازماندهی می کنند، از جمله طرح ترور سفير عربستان در همینجا در واشينگتن.»

اشاره سناتور مک کين به پرونده دو شهروند ايرانی به نام‌های منصور ارباب سير و غلام شکوری است که دولت آمريکا آنها را به دست داشتن در توطئه ترور سفير عربستان سعودی در واشينگتن متهم کرد. جمهوری اسلامی دست داشتن در اين توطئه را رد کرده است.

منصور ارباب سير، يک ايرانی تبار شهروند آمريکا و ۵۸ ساله که در تگزاس عمدتا به کار فروش اتومبيل‌های دست دوم اشتغال داشته، در ۲۹ سپتامبر سال گذشته در فرودگاه جان اف. کندی آمريکا به اتهام دست داشتن در توطئه ترور عادل الجبير سفير سعودی در واشينگتن بازداشت شد.

سناتور مک کين همچنين گفته است :« ايرانی ها تهديدی برای صلح و ثبات در سراسر جهان هستند و ما می بايست استراتژی برای مقابله با آنها توسعه دهیم.»

در همين زمينه، کارل لوين سنانور دمکرات و رييس کميته نيروهای مسلح آمريکا، روز يکشنبه به شبکه «ان بی سی» گفته است باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا می بايست جامعه جهانی را برابر ايران يکپارچه و متحد کند. «چرا که ( ايران) منبع مشکل است.»

سناتور لوين همچنين به حمايت ايران از حکومت سوريه، لبنان و گروه های فلسطينی اشاره کرده است.

در حالی اين دو سناتور آمريکايی به نقش ايران در ارسال سلاح برای حزب الله لبنان و گروههای فلسطينی اشاره کرده اند که محمود الزهار، عضو دفتر سياسی حماس و وزيرخارجه پيشين دولت حماس، شامگاه شنبه در يک سخنرانی در غزه گفت: «ايران هرگز برای دادن سلاح به فلسطينی ها شرطی قائل نشده است و فلسطينی ها وامدار ايران نيستند و ايران در راه خدا، اين کمک ها را کرده است و فلسطينی ها حقيقت را آشکارا می گويند».

زياد النخاله معاون دبيرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطين، که سازمانش ارتباط قوی تری با ايران دارد نيز در رشته مصاحبه هايی در قاهره گفته است: «از فشنگ تا موشکی که در غزه مورد استفاده نيروهای "مقاومت" است، همگی متعلق به ايران است»
XS
SM
MD
LG