لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

برگزاری نخستین مناظره رو در روی مک کين و اوباما


نخستین مناظره انتخاباتی جان مک کين و باراک اوباما دو نامزد انتخابات رياست جمهوری آمريکا جمعه در دانشگاه می سی سی پی برگزار شد.
(عکس از:AFP)
نخستین مناظره انتخاباتی جان مک کين و باراک اوباما دو نامزد انتخابات رياست جمهوری آمريکا جمعه در دانشگاه می سی سی پی برگزار شد. (عکس از:AFP)

نخستین مناظره انتخاباتی جان مک کين و باراک اوباما دو نامزد انتخابات رياست جمهوری آمريکا جمعه در دانشگاه می سی سی پی برگزار شد.


نخستین مناظره دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری با محور سیاست خارجی و امنیت ملی بود. اما در آغاز این مناظره دو نامزد از سیاست های اقتصادی خود دفاع کردند.


سناتور مک کین در عرصه سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران، از موضع سناتور اوباما در خصوص مذاکره مستقیم با رییس جمهوری ایران بدون پیش شرط انتقاد کرد.


آقای اوباما در پاسخ تاکید کرد که محمود احمدی نژاد تصمیم گیرنده اصلی در ایران نیست، و وی میان فراهم کردن زمینه مذاکرات و مطرح کردن پیش شرط تمایز قائل است.


سناتور اوباما تصریح کرد: از دیپلماسی قاطع در قبال ایران و همچنین تشدید تحریم ها حمایت می کند.


وی همچنین بار دیگر تاکید کرد: ایران مسلح به سلاح اتمی باعث بر هم خوردن موازنه قدرت در خاورمیانه خواهد شد و تهدیدی برای صلح منطقه است.


سناتور مک کین نیز در این مناظره انتخاباتی از رویکرد سناتور اوباما درقبال بهبود وضعیت امنیتی در عراق انتقاد کرد.


در حالی مناظره انتخاباتی راس ساعت ۹ آغاز شد که جان مک کين، نامزد حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، روز جمعه با تغيير نظر خود پذيرفته بود تا در مناظره انتخاباتی با رقيب دمکرات خود، باراک اوباما، شرکت کند.


در کمتر از ده ساعت مانده به آغاز مناظره انتخاباتی در دانشگاه می سی سی پی ستاد انتخاباتی سناتور مک کين در بيانيه ای اعلام کرده بود که وی در اين مناظره شرکت خواهد کرد.


در اين بيانيه همچنين آمده بود : آقای مک کين پس از پايان اين مناظره به واشينگتن باز خواهد گشت تا در گفت وگوها بر سر طرح ۷۰۰ ميليارد دلاری نجات موسسات مالی مشارکت کند.


در این بيانيه تصريح شده بود که آقای مک کين نسبت به پيشرفت های به دست آمده برای رسيدن به يک توافق نهايی بر سر طرح نجات موسسات مالی خوش بين است.


اين در حالی است که اوايل هفته جاری آقای مک کين اعلام کرده بود: تا اتخاذ تصميم قاطع درباره بحران مالی موجود در کشور همه فعاليت های انتخاباتی خود را متوقف می کند.


سناتور مک کين روز چهارشنبه ضمن اشاره به بحران مالی آمريکا گفته بود وی مبارزات انتخاباتی خود را به حالت تعليق آورده و ترجيح می دهد به جای شرکت در مناظره انتخاباتی، جهت يافتن راه حلی برای بحران مالی کشور در مذاکرات کنگره شرکت کند


جان مک کين گفته بود: «در حال حاضر مهمترين مناظره ای که در حال وقوع است در محل ساختمان کنگره تشکيل شده و من در نظر دارم در این گفت وگوها حضور يابم».


اما اين در حالی بود که باراک اوباما، نامزد دمکرات ها در انتخابات رياست جمهوری، در مخالفت با ديدگاه جان مک کين روز چهارشنبه بر اهميت اين مناظره تاکيد کرده و گفته بود: «به نظر من مهمترين کاری که جان مک کين و من می توانيم انجام دهيم علاوه بر زير نظر داشتن اوضاع مالی و گفت وگو با رهبران کنگره و هيئت دولت، رفتن به می سی سی پی است تا برای ۹۰ دقيقه در برابر مردم امريکا ظاهر شويم».


سناتور اوباما همچنين گفته بود: «يکی از ما دو نفر در چهارماه آينده مسئوليت اين آشفتگی مالی را برعهده خواهد گرفت وبنابراين مردم آمريکا نه تنها حق دارند ديدگاههای ما را در رابطه با اين اوضاع وچگونگی برخورد با آنرا بدانند، بلکه اين وظيفه انها است تا پيش از چهارم نوامبر، نامزدهای انتخاباتی خود را بيشتر بشناسند».


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، آقای مک کين طی روزهای اخير کوشيد تا از خود چهره ای به مثابه يک رهبر قاطع به نمایش بگذارد. رهبری که حاضر است به خاطر منافع کلی کشور سياست را رها کرده و به آنچه برای مردم کشورش در الويت قرار دارد، بپردازد.


در حالی که وضعيت بحران مالی آمريکا رو به وخامت گذاشته است، احتمال دارد اين اقدام آقای مک کين به ضرر وی تمام شود.


اين خبرگزاری انتقاد برخی از حاميان آقای مک کين نسبت به تصميم وی برای لغو مناظره انتخاباتی را، نشانه ای از وقوع چنين روندی دانسته است.


مايک هاکبی، فرماندار سابق ارکانزاس و يکی از حاميان آقای مک کين، روز پنجشنبه در اين زمينه گفته بود: جمهوريخواهان حتی با مطرح کردن بحث لغو مناظره انتخابات «خطای بزرگی» مرتکب شدند.


به گفته آقای هاکبی مردم می خواهند از زبان نامزدهای رياست جمهوری مشکلات و راه حل ها را بشنوند.


مناظره انتخاباتی روز جمعه نخستین مناظره از سه مناظره انتخاباتی است که در جريان مبارزات انتخاباتی تا روز چهارم نوامبر برگزار می شود.


موضوع مورد بحث نخستين مناظره که در شهر آکسفورد در ايالت جنوبی می سی سی پی برگزار شد، امنيت ملی و سياست خارجی آمريکا بود.


جان مک کين با داشتن بيش از ۲۶ سال سابقه در کنگره از خبرگان در عرصه امنیت ملی آمريکا محسوب مي شود.


به گزارش رسانه های آمریکا، انتظار مي رود بيش از هفتاد ميليون نفر از مردم این کشور به تماشای نخستين مناظره انتخاباتی بنشينند.


XS
SM
MD
LG