لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

مک‌کورمک: مشورت با کنگره درباره همکاری اتمی با امارات


سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا می گوید: آمريکا و امارات درباره پیش نویس همکاری هسته ای توافق دارند، ولی مشخص نیست که چه زمانی این موافقتنامه امضا خواهد شد
سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا می گوید: آمريکا و امارات درباره پیش نویس همکاری هسته ای توافق دارند، ولی مشخص نیست که چه زمانی این موافقتنامه امضا خواهد شد

شان مک کورمک ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه گفت: آمريکا و امارات درباره متن پیش نویس همکاری هسته ای بین دو کشور توافق دارند، ولی مشخص نیست که چه زمانی این موافقتنامه امضا خواهد شد.


روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه گزارش داده بود که آمريکا در صدد است تا به زودی يک قرارداد همکاری هسته‌ای با امارات متحده عربی امضاء کند


آقای مک کورمک در پاسخ به پرسشی درباره گزارش روزنامه وال استريت ژورنال، گفت: چنين توافقنامه ای پيش از امضا بايد از مراحل مختلفی بگذرد.


به گفته آقای مک کورمک دولت آمریکا در حال مشورت با قانونگذاران خود در خصوص این توافقنامه است.


با اين حال آقای مک کورمک تاکيد کرد که آمريکا و امارات درک مشترکی از متن اين موافقتنامه دارند.


این در حالی است که اليانا راس ليتنن، از نمايندگان ايالت فلوريدا در مجلس نمايندگان، گفته است: همکاری هسته ای با امارات بايد مشروط به همکاری بیشتراین کشور در تحريم ها عليه ايران باشد.


آقای مک کورمک همچنين گفت: همکاری با امارات بر این مبنا است که کشورهای منطقه اهميت استفاده از انرژی صلح اميز هسته ای را دريابند و محدويت ها استفاده از اين فناوری را متوجه شوند.


«براساس قرارداد هسته ای آمريکا و امارات، واشينگتن سوخت هسته ای و تکنولوژی لازم را در اختيار اين کشور حاشيه جنوبی خليج فارس قرار خواهد داد و در ازای آن خواهان پايبندی امارات به «پيمان منع گسترش سلاحهای اتمی» است»


وال استریت ژورنال


وی تصريح کرد: توافقنامه همکاری هسته ای آمریکا و امارات در برابر اقدامات هسته ای ايران قرار دارد.


اين توافقنامه، نخستين قرارداد در اين نوع همکاری هسته ای ايالات متحده با يک کشور در خاورميانه‌ خواهد بود.


روزنامه وال استريت ژورنال روز جمعه نوشته بود: يکی از مقامات بلندپايه آمريکايی که نخواست نامش فاش شود، گفته است که اين قرارداد به عنوان الگويی برای همکاری در «گسترش صلح‌آميز انرژی هسته‌ای» است و در مقابل برنامه مناقشه برانگيز هسته ای ايران قرار دارد.


اين مقام آمريکايی گفته بود: «ما در پی آن هستيم تا از کشورهای خاورميانه تعهداتی دريافت کنيم که برای تامين سوخت هسته‌ای خود به بازار (بين المللی) سوخت تکيه خواهند کرد».


آمريکا ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد سوخت هسته ای نيروگاه هايش، در صدد دستيابی به سلاح هسته ای است و از ايران خواسته تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اين در حالی است که ايران اين اتهام را رد می کند و می گويد برنامه هسته ای اين کشور ماهيتی صلح اميز دارد و حاضر غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.


وزیران امور خارجه ايالات متحده آمريکا و امارات متحده عربی در اردیبهشت ماه سال جاری در نشست منامه ياداشت تفاهم هسته ای به ارزش ۱۰۰ ميليون دلار را به امضا رساندند.


آمريکا همچنين در صدد همکاری هسته ای با کشورهای عربستان سعودی، اردن و بحرين است.


براساس قرارداد هسته ای آمريکا و امارات، واشينگتن سوخت هسته ای و تکنولوژی لازم را در اختيار اين کشور حاشيه جنوبی خليج فارس قرار خواهد داد و در ازای آن خواهان پايبندی امارات به «پيمان منع گسترش سلاحهای اتمی» است.


به گزارش وال استريت ژورنال، امارات متحده پيشتر قراردادهايی با دو شرکت آمريکايی «ثوريوم پاور» و «CH۲M Hill»، برای ساخت نيروگاه‌های هسته‌ای امضاء کرده‌است.


طبق اين گزارش، امارات همچنين يکی از مقامات پيشين کميسيون ساماندهی هسته‌ای آمريکا را برای هدايت کميسيون ساماندهی هسته‌ای اين کشور استخدام کرده است.


مشخص نيست که باراک اوباما، رييس جمهوری منتخب امريکا، که از ۲۰ ژانويه قدرت را در دست خواهد گرفت از اين توافقنامه همکاری حمايت خواهد کرد يانه.


به گزارش وال استريت ژورنال، برخی از قانونگذاران امريکايی نگران ان هستند که اين اقدام به مسابقه اتمی در منطقه دامن بزند. اين درحالی است که انتظار می رفت ماه گذشته اين توافقنامه امضا شود.


XS
SM
MD
LG