لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

ابراز امیدواری کاخ سفید نسبت به همکاری آمریکا و ایران در افغانستان


یک مقام کاخ سفيد ابراز اميدواری کرد که در جريان کنفرانس بين المللی افغانستان در لاهه، آمريکا و ايران « تعامل سازنده ای» درباره مسايل افغانستان داشته باشند.

دنيس مک دونوف، معاون مشاور امنيت ملی کاخ سفيد، به خبرنگاران گفت:«اين ارزيابی ماست و احتمالا ارزيابی آنها نيز هست، مسايلی وجود دارند، مانند مواد مخدر که مايه نگرانی ما نيز است، می توانند فرصتی برای تعامل ايران در افغانستان به وجود اورد.»

يک روز پس از آنکه ريچارد هالبروک، نماينده ويژه دولت باراک اوباما در امور افغانستان و پاکستان، تصميم ايران برای حضور در کنفرانس بين المللی افغانستان در لاهه را «گامی به جلو» خواند، يک مقام ديگر آمريکا منافع مشترک احتمالی سخن به ميان آورده است.

مقامات آمريکا پيشتر از شرکت ايران در اين کنفرانس که روز سه‌شنبه آينده، ۱۱ فروردين‌ماه، در لاهه هلند برگزار می‌شود استقبال و ابراز اميدواری کرده بودند که ايران «بتواند به ثبات افغانستان کمک کند».

دنيس مک دونوف گفت: ما می دانيم در آمد حاصل مواد مخدر و هروئين در اختيار افراطيون در جنوب افغانستان قرار می گيرد.

اين مقام کاخ سفيد همچنين با اشاره به مشکل مواد مخدر در ايران، تصريح کرد: «فرصت هايی برای همکاری با ايران بر سر اين مسايل وجود دارد.»

دنيس مک دونوف افزود:«فرصت های زيادی برای ايران طی چند هفته آينده وجود خواهد داشت تا بر سر اين مسئله تعامل داشته باشد.»

اظهارات دنيس مک دونوف يک روز پس از تشريح راهبرد تازه دولت باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در افغانستان مطرح می شود.

روز جمعه باراک اوباما، راهبرد جديد ايالات متحده برای برقراری ثبات در افغانستان را اعلام کرد. در اين طرح باراک اوباما توجه ويژه‌ای به پاکستان کرده است؛ کشوری که به گفته باراک اوباما به پناهگاه نيروهای القاعده و طالبان تبديل شده است.

به رغم اختلافات تهران و واشينگتن طی سه دهه اخير، ايران و آمريکا دشمن گروه طالبان هستند. گروه طالبان طی سال های ۱۹۹۶ ۲۰۰۱ با حمايت پاکستان قدرت را در افغانستان در دست داشت.

به دنبال حملات يازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ و رابطه نزديک گروه القاعده و طالبان، امريکا به همراه نيروهای پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، به افغانستان حمله کرده و حکومت طالبان را ساقط کردند.

در راهبرد تازه دولت باراک اوباما، علاوه بر ۱۷ هزار نيرويی اضافی که از پيش اعلام شده بود به افغانستان اعزام می‌شوند، چهار هزار نيروی ديگر آمريکايی نيز به آنها خواهند پيوست تا به آموزش ارتش و پليس افغانستان بپردازند.

در طرح جديد باراک اوباما همچنين اعزام صدها غيرنظامی برای بازسازی افغانستان در نظر گرفته شده است.

مذاکره در اروپا درباره ایران

این مقام کاخ سفيد همچنین روز شنبه گفت:باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در جريان ديدار خود با رهبران اروپا در هفته آينده با آنها درباره ايران مذاکره خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دنيس مک دونوف، به خبرنگاران گفت:«ما با متحدانمان در اروپا تنها درباره همکاری ايران در افغانستان مذاکره نخواهيم کرد، بلکه درباره درک ديدگاه (باراک اوباما)رييس جمهوری در خصوص حق ايران به عنوان يک عضو جامعه جهانی بحث خواهيم کرد. اما چنين حقی با مسئوليت توام است به ويژه درباره برنامه هسته ای اين کشور.»

شورای امنيت سازمان ملل متحد به دليل سرپيچی ايران از توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی سه قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده است.

آمريکا به همراه کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که تحت پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دست يابی به مهارت لازم برای ساخت سلاح اتمی است. ايران با رد اين اتهامات می گويد برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح اميز است.

اوباما در چارچوب نخستین سفر اروپایی خود با رهبران اروپا درباره مسایلی چون بحران مالی، افغانستان و پاکستان مذاکره خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG