لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

مدودف بر ادامه همکاری روسيه و ايران تاکيد کرد


ديميتری مدودف، رييس جمهوری روسيه، روز جمعه با تاکيد بر ادامه همکاری مسکو و تهران، گفته است: روسيه به ايران کمک خواهد کرد تا جايگاه شايسته ای در جهان پيدا کند.

ديميتری مدودف که در همايش سياست جهانی در شهر ياروسلاول اين کشور صحبت می کرد، افزود: اين همکاری ها در چارچوب قوانين بين‌المللی صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری های روسی، رييس جمهوری روسيه با بيان سیاست های مسکو در قبال ايران تصريح کرد تحريم های شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران به اين معنی نيست که روسيه از همکاری با ايران سر باز خواهد زد.

روسيه روابط گسترده اقتصادی و نظامی با ايران دارد اما به رغم مخالفت های اوليه با تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه جمهوری اسلامی، در نهایت به این قطعنامه رای مثبت داد.

روسيه با این حال با تحریم های یکجانبه و مضاعف آمریکا، اتحادیه اروپا، و دیگر کشورها مخالفت کرده است.

ديميتری مدودف همچنين روز جمعه ابراز اميدورای کرده است ايران به تعهدات بين المللی خود عمل کند.

در تازه ترين گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی تصريح شده بود: ايران در فعاليت بازرسان آژانس ايجاد اختلال کرده است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنين در گزارش خود با ابراز نگرانی از فعاليت‌های احتمالی ايران در زمينه توسعه برنامه هسته ای-نظامی، از تهران خواسته است بدون معطلی با دسترسی بازرسان آژانس از تأسيسات مرتبط با فعاليت‌های هسته‌ای خود موافقت کند.

بر اساس گزارش تازه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، ايران از ورود برخی از بازرسان آژانس، که تا پيش از اين به طور خاص پرونده ايران را زير نظر داشتند، ممانعت کرده است.

ايران موضوع ممانعت از ورود دو بازرس آژانس به خاک خود را از حقوق خود ارزيابی می‌کند و در اين زمينه علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، گفته است که «دو بازرسی که ايران از پذيرش آنان خودداری کرد خلاف واقع گزارش کردند و آژانس هم به اين نتيجه رسيد، اما نمی‌خواهد بر اين مسئله اذعان کند».

سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه، در واکنش به گزارش تازه آژانس گفته بود: «آژانس بايد به فعاليت خود [در ايران] ادامه دهد و ايران نيز بايد به خواسته‌های آژانس پاسخ گويد».

روسیه با انجام سوخت گذاری نخستين نيروگاه اتمی ايران در بوشهر در مردادماه سال جاری، کار تکميل اين نيروگاه را به پايان رساند.

طبق توافق کنونی بین ایران و روسیه بر اساس قرارداد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر، روسیه مسئولیت تامین سوخت اتمی این نیروگاه را بر عهده دارد، سوختی که پس از مصرف در این مرکز هسته‌ای بازمانده آن به روسیه بازخواهد گشت.
XS
SM
MD
LG