لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

جایزه «مریت» برای يک پژوهشگر ايرانی در آمريکا


امیرحسین گنج بخش به هنگام دریافت جایزه «Merit»
امیرحسین گنج بخش به هنگام دریافت جایزه «Merit»
دکتر امير حسين گنج بخش از پژوهشگران ارشد انستيتوی ملی بهداشت آمريکا، اخيرا جايزه ديگری را از اين موسسه تحقيقی دريافت کرده است. انستيتوی ملی بهداشت آمريکا بزرگترين سازمان تحقيقی علوم پزشکی در جهان محسوب می شود.

آقای گنج بخش «جایزه مریت» « MERIT Award» را به دليل توانايی در هدايت و مديريت پروژه هايی که نيازمند کار با پژوهشگران با قابلیت های مختلف دريافت کرده است.

امير حسين گنج بخش دارای دکتری فيزيک در رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه پاريس در سال ۱۹۸۹ است. وی هم اکنون رييس يکی از بخش های بيوفيزيک در موسسه ملی بهداشت آمريکا است.

دکتر گنج بخش دوسال پيش نيز به عنوان يک پژوهشگر «آينده نگر» ، جايزه ای را از همين موسسه دريافت کرده بود.

امير حسين گنج بخش در گفت وگو با راديو فردا توضيحاتی درباره دریافت این جایزه علمی ارائه کرده است.

رادیو فردا: اقای دکتر گنج بخش يک جايزه مهم ديگری را از موسسه ملی بهداشت امريکا دريافت کرده ايد، ممکن است در مورد کم وکيف اين جايزه علمی توضيح بدهيد؟

امیرحسین گنج بخش: اساسا اين جايزه به کسانی داده می شود که يک مديريت استثنايی در يکی از زمينه های پزشکی، انجام داده باشند و در لوحی که بهمين منظور به من داده شد اين مطلب به اين صورت عنوان شده که مديريت برای جمع کردن متخصصين و محققين گوناگون برای ساختن دستگاهی که با استفاده از نور تشخيص برخی از بيماری ها را ممکن می سازد.

رشته ی تخصصی من بهرحال فيزيک است و ما هنگامی که در زمينه های پزشکی کار می کنيم، الزاما و اجبارا با متخصصينی در رشته های گوناگون همکاری داريم ازجمله با پزشکان؛ مهندسين، بيولوژيست ها،نرس ها و تکنيسين ها و اگر بخواهيم پروژه ای را به پيش ببريم نياز به توانايی های تکلم به زبانهای مختلف است، زيرا همه پژوهشگران، از پشتوانه يکسانی برخوردار نيستند.

بخش تحقيقی که هم اکنون مشغول ان هستيد چيست؟

تحقيقی که هم اکنون مشغول آن هستم در واقع پيشگيری از تولد نوزادان زودرس است که در غير اين صورت می تواند امری خطرناک برای مادر و نوزاد باشد.

پس شما توانسته ايد با شناسايی استعدادها و تخصصهای ويژه افرادی که زمينه های علمی و فرهنگی متفاوت دارند، يک هدف علمی خاصی را دنبال کنيد؟

بله و البته نتيجه اش هم مثبت بود،زيرا ما توانستيم دستگاهی را بسازيم که هم اکنون تحت ازمايش است و دقيقا می تواند تولد زودرس نوزادان را با نگاه کردن به رحم تشخيص داد.

اقای دکتر گنج بخش يک سوال متفاوت و حاشيه ای جنابعالی از دانشکده علم وصنعت تهران فارغ التحصيل شده ايد جاييکه اقای احمدی نژاد رييس جمهور ايران درس خوانده است؛ ايا شما در يک زمان باهم در اين مرکز علمی مشغول تحصيل بوديد؟


آقای احمدی نژاد سه سال پس از من وارد اين دانشکده شد ولی در پاسخ شما بايد بگويم که من هرگز ايشان را در انجا نديدم، ولی بعدها يکی از دوستانم بمن مشخصات کسی را داد که در محلی که بازی ميکرديم، اقای احمدی نژآد هم بازی فوتبال مي کرد، مشخصاتی که مرا بياد کسی می اندازد که شبيه اقای احمدی نژاد بود.

بهرحال اين شايد تنها خاطره ای است که می توانيم از ايشان داشته باشم و البته ايکاش ايشان به بازی فوتبال خود ادامه می داد و وارد دنيای سياست نمی شد.

حال که وارد سياست شديد وشما هم ضمن اينکه يک پژوهشگر علمی هستيد، از اعضای اتحاد جمهوريخواهان و یک فعال سياسی تمام وقت هم هستيد خواستم نظرتان را در مورد ديدار هفته گذشته نماينده ايران با کشورهای بزرگ جهان، گروه ۱+۵ در ژنو بپرسم؟


اولا بايد باين نکته اشاره کنم که ايا ما ايرانی ها بايد از اين گفتگوها خوشحال باشيم يانه؟ من شخصا خوشحالم. ببينيد ما عمدتا نگران اين بوديم که سياست های ماجراجويانه جمهوری اسلامی،خصوصا در زمان جورج بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا، که خطرحمله به ايران وجود داشت ، واقعا موجب يک حمله نظامی به ايران بشود.

چون اين خطر اکنون مرتفع شده به نظر من، اين خود دستاورد مهمی است ولی از سوی ديگر اين نکته را بايد متذکر شد که اکنون جمهوری اسلامی دقيقا به خاطر اينکه درگير يک جنگ بزرگی است، آن هم جنگ با مردم ايران، اکنون حاضر شده که در زمينه هسته ای به يک معنا جام زهر را بنوشد و تمام ان شعارهايی را که در گذشته در مورد خود کفايی به ويژه در زمينه «حق مسلم غنی سازی» سر می داد همه را پس بگيرد.

من تنها نگرانی ام اين است که مبادا اين فرصتی شود برای جمهوری اسلامی که با تعامل با غرب زمينه های سرکوب مردم را در داخل کشور فراهم کند. بخاطر داشته باشيد که پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ بود که اقای خمينی فرمان قتل عام هزاران زندان سياسی را صادر کرد.
XS
SM
MD
LG