لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

حمايت بريتانيا و آلمان از تحريم‌های تازه عليه ايران


در حالی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، و گوردون براون، نخست وزير بريتانيا از تشديد تحريم ها عليه ايران حمايت کرده اند، برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، نيز از موافقت چين برای شرکت در مذاکره درباره اعمال تحريم های تازه عليه ايران استقبال کرده است.

آنگلا مرکل و گوردون براون روز پنجشنبه در لندن ديدار کرده و درباره برنامه هسته ای ايران، بحران اقتصاد جهانی و همچنين مساله تغييرات اقليمی گفت و گو کردند.

ديدار رهبران بريتانيا و آلمان در حالی برگزار شده است که اوايل هفته جاری باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، و نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه خواستار اعمال تحريم های تازه عليه ايران شده بودند.

دفتر گوردون براون روز پنجشنبه اعلام کرد: در مذاکرات رهبران آلمان و بريتانيا، «هر دو رهبر از تحريم های (عليه ايران) به شدت حمايت کردند و همچنين خواستار تعامل با شرکا در جامعه بين المللی بر سر اين مساله شدند».

در همین حال دفتر صدراعظم آلمان اعلام کرده است که خانم مرکل روز پنجشنبه در يک گفت وگوی با ون جيابو، نخست وزير چين، در باره برخی مسايل مذاکره کرده است. دفتر صدر اعظم آلمان درباره جزييات اين مذاکرات توضيحی ارائه نکرده است، ولی گفته اين مذاکرات «فراگیر و دوستانه» بوده است.

در حالی که چين تاکنون با دور تازه تحريم ها عليه ايران مخالفت کرده است، اما سوزان رايس، سفير آمريکا در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفت که چين موافقت کرده است تا در مذاکرات درباره تحريم ايران شرکت کند.

خانم رايس در مصاحبه با شبکه خبری «سی ان ان» گفت: «چين موافقت کرده است تا در اينجا در نيويورک (مقر سازمان ملل متحد) مذاکره جدی را آغاز کند».

در همين حال، برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، روز پنجشنبه در واکنش به اظهارات خانم رايس درباره چين، گفته است: «شگفتی خوب (اين مساله) اين است که آنها (چينی ها) مذاکرات را پذيرفته اند.»

آقای کوشنر اضافه کرده است: «گفت وگو در باره مفاد (تحریم ها) گامی به جلو است. تاريخی مشخص نشده، هيج چيز هنوز قطعی نيست، ولی ما در حال تسريع (اين روند) هستيم».

همزمان با انتشار خبر مذاکرات موافقت چين با گفت وگو بر سر تحريم های ايران، سعيد جليلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ايران، برای گفت‌وگو با مقام‌های چينی در پکن به سر می برد.

ديپلمات‌های غربی می‌گويند چين حاضر به همکاری با ديگر کشورهای عضو گروه ۱+۵ براياعمال تحريم‌های شديد عليه ايران نيست و خواهان سبک تر کردن اين تحريم‌ها است.

چين که از مهم‌ترين شريکان تجاری ايران است بارها تأکيد کرده است که برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران ديپلماسی را بر تحريم ترجيح می‌دهد، گرچه اين عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل، تا کنون از حق خود برای وتوی قطعنامه‌های تحريمی عليه ايران استفاده نکرده است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی‌سازی اورانيوم را متوقف کند. اما جمهوری اسلامی با سرپيچی از اين خواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

سفر رييس جمهوری چين به آمريکا

در همین حال، روز چهارشنبه اعلام شد که هو جين تائو رييس جمهوری چين به دعوت باراک اوباما همتای امريکايی خود به زودی به واشنگتن سفر خواهد کرد.

رييس جمهوری چين که قرار است در کنفرانس امنيت هسته ای در آمريکا شرکت کند، به هنگام اقامت خود در اين کشور با باراک اوباما برسر برنامه هسته ای ايران گفت وگوهای مهمی را انجام خواهد داد.

کين گانگ، سخنگوی وزارت امورخارجه چين، در این زمینه گفت: «آقای هو دوازدهم آوريل وارد واشینگتن می شود و پس از شرکت در کنفرانس امنيت هسته ای و ديدار و مذاکره با رييس حمهوری آمريکا، از کشورهای برزيل، ونزوئلا و شيلی ديدار خواهد کرد.»


چين اوایل سال جاری ميلادی به فروش شش ونيم ميليارد دلار اسلحه توسط امريکا به تايوان واکنش تندی نشان داد و مبادلات نظامی خود را با واشنگتن تعليق کرد.
XS
SM
MD
LG