لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

«قدرت های جهان بر سر قطعنامه جديد عليه ايران توافق می کنند»


آنگلا مرکل می گوید قدرت های جهان درباره تحریم های جدید علیه به توافق دست خواهند یافت
آنگلا مرکل می گوید قدرت های جهان درباره تحریم های جدید علیه به توافق دست خواهند یافت

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز شنبه دهم مارس، گفت مطمئن است که قدرت های جهان به توافقی برای اعمال تحريم های جديد عليه ايران، دست خواهند يافت.


صدراعظم آلمان اين اظهارات را در واکنش به موضع چين و روسيه بيان کرد. چين و روسيه نسبت به پيشنهادات آمريکا و کشورهای اروپايی درباره اعمال تحريم های مالی عليه ايران به علت برنامه اتمی اين کشور، ابراز نگرانی کرده اند.


با پايان يافتن مهلت دو ماهه شورای امنيت به تهران برای تعليق فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم و همچنين گزارش دبيرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی که تاييد کرد ايران تعليق را نپذيرفته، کشورهای ۱+۵ درحال بررسی نحوه برخورد با ايران هستند.


آنگلا مرکل افزود:«من خيلی خوشبين هستم که به توافق درباره مرحله بعدی ( تحريم های جديد عليه ايران) دست خواهيم يافت.»


آمريکا و ساير کشورهای غربی احتمال می دهند که فعاليت های هسته ای ايران در راه دستيابی به بمب اتمی صورت می گيرد وبه همين دليل از تهران خواسته اند با رعايت قطعنامه ماه دسامبر شورای امنيت تمام فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد

خانم مرکل از ايران خواست تا فعاليت های غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. آمريکا و ساير کشورهای غربی احتمال می دهند که فعاليت های هسته ای ايران در راه دستيابی به بمب اتمی صورت می گيرد وبه همين دليل از تهران خواسته اند با رعايت قطعنامه ماه دسامبر شورای امنيت تمام فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد.


جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده که فعاليت هسته ای خود را برای دستيابی به برق، دنبال می کند و از همين رو دست از غنی سازی نخواهد کشيد.


صدراعظم آلمان تصريح کرد در صورت توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم توسط ايران، آلمان به همراه ساير کشورهای عضو گروه ۵+۱ آماده است درباره بسته پيشنهادی با تهران گفت وگو کند.


از سوی دیگر، فلیپ دوست-بلازی وزیر امورخارجه فرانسه به ایران هشدار داد که در صورت متوقف نکردن برنامه غنی سازی اورانیوم منزوی خواهد شد.


مخالفت چین و روسیه


ونگ گوانگيا، سفيرچين در سازمان ملل متحد، روز جمعه گفته است که نگرانی عمده پکن از آن جا ناشی می شود که مجازات های پيشنهادی سازمان ملل متحد، در نهایت به مردم ايران آسيب وارد کند.


آقای گوانگيا گفته بود سفير روسيه نيز نگران آن است که تحريم های پيشنهادی ، سپاه پاسداران انقلاب ايران را هدف قرار دهد و روسيه احساس می کند که مجازات يک نهاد نمی تواند کار درستی باشد.


سفيران پنج عضودائمی شورای امنيت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان با هدف پيدا کردن راهی جهت اِعمال پيشنهادهای ناظر به تحريم های اقتصادی، روز جمعه برای چهارمين بار ظرف هفته جاری با يکديگر ديدارکردند.


ممنوعيت مسافرت برخی از مقام های ايران، ايجاد محدوديت های مالی و بازرگانی و ممنوعيت صادرات اسلحه به ايران، ازجمله موارد تحريم های پيشنهادی است.


XS
SM
MD
LG