لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

«ايران ثابت کند که درصدد دستيابی به سلاح اتمی نيست»


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز سه شنبه در پارلمان اسرائيل اظهارات محمود احمدی نژاد درباره اسرائیل را محکوم کرد
عکس از: epa
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز سه شنبه در پارلمان اسرائيل اظهارات محمود احمدی نژاد درباره اسرائیل را محکوم کرد عکس از: epa

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز سه شنبه با محکوم کردن اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، درباره اسرائیل، تاکيد کرد ايران باید ثابت کند که در صدد ساخت سلاح اتمی نيست.


خانم مرکل که برای سفری سه روزه در اسرائيل به سر می برد، در پارلمان اين کشور گفت: آلمان «مسئوليت تاريخی ويژه ای در قبال امنيت اسرائيل دارد».


صدر اعظم آلمان در کنست (پارلمان اسرائيل) گفت:«جهان نبايد اجازه دهد که ایران به سلاح اتمی دست يابد. ايران بايد جهان را قانع کند که نمی خواهد سلاح اتمی داشته باشد».


کشورهای غربی می گويند ایران در صدد است تا از برنامه هسته ای خود در راستای تولید سلاح های اتمی استفاده کند به همین دلیل خواستار توقف فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم هستند. اين در حالی است که ايران می گويد که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است و غنی سازی را فقط با هدف توليد سوخت هسته ای ادامه می دهد.


آلمان از تلاش های کشورهای غربی برای تشديد تحريم ها عليه ايران برای وادار کردن اين کشور به اجرای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد وتوقف فعالیت های حساس هسته ای حمايت می کند.


آلمان و مناقشه هسته ای ایران


در همين حال رييس پارلمان اسرائيل روز سه شنبه از آلمان خواست تا رهبری تلاش ها برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی را برعهده بگيرد.


داليا اتزيک، رييس پارلمان اسرائيل، در سخنانی به هنگام حضور خانم مرکل در پارلمان اين کشور، گفت:«واقعه هولوکاست، قتل عام شش ميليون يهودی در جريان جنگ جهانی دوم توسط نازی ها، بر زندگی هر اسرائيلی و هر يهودی در سراسر دنيا سايه افکنده است و امروز ايران سلاح های کشتار جمعی تهيه می کند. عليه چه کسی؟ برای چه؟ پاسخ من اين است: عليه ما، برای نابودی ما».


در همين زمينه، اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، در سخنان خود به آنچه که «جاه طلبی هسته ای ايران» خواند اشاره کرد و گفت: برنامه هسته ای ايران خطر بزرگی برای ثبات منطقه و دنيا است.


آقای اولمرت همچنين خطاب به خانم مرکل گفت:« من ترديد ندارم که موضع شما، و دولت شما، در جهت تقويت تلاش های جهانی برای مقابله جاه طلبی های نابود کننده ايران است».


اسرائيل ايران را به مثابه يک خطر استراتژيک در خاورميانه ارزيابی می کند و اظهارت محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، درباره محو اسرائيل از نقشه جهان واکنش های شديدی در سطح بين المللی ايجاد کرده است.


خانم مرکل همچنین درادامه سخنرانی خود از اظهارات محمود احمدی نژاد درباره اسرائيل به شدت محکوم کرد.


آقای احمدی نژاد در گذشته با افسانه خواندن هولوکاست خشم بسياری از فعالان حقوق بشر و سياستمدارن را در سراسر جهان برانگيخت.


بازدید از بنای یادبود هولوکاست


خانم مرکل همچنین روز دوشنبه با اهدای حلقه گل به بنای يادبود هولوکاست در بيت المقدس (اورشليم) به قربانيان و بازماندگان اين واقعه ادای احترام کرد.


آنگلا مرکل که به مناسبت شصتمين سال اعلام موجوديت کشور اسراييل به بيت المقدس سفر کرده است، پس از ديدار از بنای يادبود هولوکاست در اولين جلسه مشترک ميان وزيران دو کشورِ اسراييل و آلمان شرکت کرده بود.


در مراسم استقبالی که روز یکشنبه در تل آويو برای آنگلا مرکل ترتيب داده شده بود، خانم مرکل بر «احساس مسووليت» آلمان در قبال اسرائيل تاکيد کرد و وعده دارد که برای رسيدن به صلح در خاور ميانه کوشش کند


XS
SM
MD
LG