لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۱

برنامه اتمی ايران محور مذاکرات آلمان و روسيه


صدر اعظم آلمان می گوید در ديدار با رييس جمهوری روسيه، درباره مساله هسته ای ايران و «ضرورت» تشديد تحريم اين کشور، گفت و گو خواهد کرد.
صدر اعظم آلمان می گوید در ديدار با رييس جمهوری روسيه، درباره مساله هسته ای ايران و «ضرورت» تشديد تحريم اين کشور، گفت و گو خواهد کرد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز شنبه، سيزدهم اکتبر، گفت در ديدار با ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، درباره مساله برنامه هسته ای ايران و «ضرورت» تشديد تحريم اين کشور، گفت و گو خواهد کرد.


ولاديمير پوتين روز دوشنبه وارد آلمان شده و در شهر ويسبادن در غرب اين کشور با خانم مرکل ديدار و مذاکره خواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم مرکل گفت درمذاکرات خود با آقای پوتين«مشکلات بين المللی که تنها با همکاری يکديگر می توان آنها را حل کرد»، را مطرح خواهد کرد.


به گفته خانم مرکل مساله «هسته ای ايران و ضرورت وضع تحريم های تازه عليه اين کشور» يکی از محور های مذاکرات وی با آقای پوتين خواهد بود.


صدر اعظم آلمان افزود: «ما می توانيم اختلاف نظرهای خود را مطرح کنيم، همچنانکه می توانيم نقاط مشترک را پيدا کنيم».


روسيه طی هفته های اخير با حمايت از توافق ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی مخالفت خود را با تشديد تحريم های ايران اعلام کرده است.


به گفته آنگلا مرکل مساله «هسته ای ايران و ضرورت وضع تحريم های تازه عليه اين کشور» يکی از محور های مذاکرات وی با ولادیمیر پوتين خواهد بود

ايران و آژانس بين ‌المللی انرژی اتمی در مرداد ماه سال جاری توافق کردند تا براساس يک جدول زمانی، اين کشور به «سوال های باقی مانده» درباره برنامه هسته‌ ای خود پاسخ دهد و تا ماه نوامبر اسناد و مدارک درخواستی را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار دهد.


آمريکا و فرانسه با اين توافق مخالفت کرده و می گويند: موافقت ايران با آژانس با هدف انحراف توجهات نسبت به سرپيچی اين کشور از اجرای قطعنامه های شورای امنيت صورت گرفته و تهران درصدد « خريدن زمان» است.


در همين زمينه، وزير امورخارجه فرانسه، در نامه ای به وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا خواهان تشديد تحريم های «مالی و اقتصادی» ايران در چارچوب اين اتحاديه شده است.


انتقاد روسيه از «اقدامات يکجانبه» عليه ايران


در حالی آقای پوتين با خانم مرکل درباره ايران مذاکره خواهد کرد که پيشتر وزير امورخارجه روسيه از اقدامات «يکجانبه» و خارج از چارچوب سازمان ملل عليه ايران انتقاد کرده بود.


آقای لاروف که در يک کنفرانس مطبوعاتی به همراه اناتولی سريانکوف، وزير دفاع روسيه، و وزيران امورخارجه خارجه و دفاع آمريکا، صبحت می کرد، گفته بود:«چنانچه اقدامات موازی برای تحريم ايران وجود نداشته باشد و يا از مطرح کردن گاه به گاه استفاده ازگزينه نظامی در برای حل اين مساله خودداری شود، آنگاه ما اعتقاد داريم کار مشترک وجمعی در اينباره موثر تر خواهد بود».


وزير امورخارجه روسيه تاکيد کرده بود: «چنين اقدام های يکجانبه ای با تلاش های گروهی ما مغاير است و تاثير آنها را کاهش می دهد.»


XS
SM
MD
LG