لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

ایران، یکی از محورهای مذاکرات مرکل و پوتین


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، ولادیمیر پوتین درباره برنامه هسته ای ایران گفت وگو می کند
عکس ازAFP
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، ولادیمیر پوتین درباره برنامه هسته ای ایران گفت وگو می کند عکس ازAFP

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در سفر روز شنبه خود به مسکو، با مقام های روسيه درباره برنامه هسته ای ايران مذاکره و گفت وگو خواهد کرد.


خانم مرکل نخستين رهبری است که پس از پيروزی دمیتری مدوديف در انتخابات رياست جمهوری روسيه، به مسکو سفر می کند.


به گفته یک سخنگوی دولت آلمان خانم مرکل به طور جداگانه با ولاديمير پوتين و آقای مدوديف مذاکره خواهد کرد.


اولريخت ويلهلم، يک سخنگوی دولت آلمان، روز جمعه گفت در ملاقات های خانم مرکل با مقام های روسی برنامه هسته ای ايران و چند مساله مهم بين‌المللی ديگر ازجمله مساله کوسوو مورد بررسی قرار می‌گيرد.


در همین زمینه یکی مقام روسی نیز گفت: برنامه هسته ای ايران یکی از محورهای گفت گوهای آقای پوتین و خانم مرکل خواهد بود.


روسيه و آلمان عضو کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ هستند که می کوشند به راه حلی برای پايان دادن به بحران هسته ای ايران دست يابند.


آلمان به همراه فرانسه و بريتانيا پيش نويس تحريم های تازه ای عليه ايران، به دليل سرپيچی تهران از توقف غنی سازی اورانيوم، به شورای امنيت سازمان ملل ارائه کردند که اين قطعنامه روز دوشنبه به تصويب رسيد.


در همين حال، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ ، روز دوشنبه پس از تصويب قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنيت سازمان ملل عليه جمهوری اسلامی، از ايران خواستند تا مذاکره برای حل مناقشه هسته ای اين کشور را با مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ادامه دهد.


سفير روسيه در سازمان ملل متحد نيز گفته بود که اقدام يکپارچه گروه ۱+۵ در قبال ايران، واقعيت جديدی است که تهران بايد آن را درک کند و به مثابه يک فرصت برای حل مناقشه هسته ای خود به آن نگاه کند.


ويتالی چورکين، سفير روسيه در سازمان ملل متحد، اضافه کرده بود:«آنچه در گذشته اتفاق افتاده، متعلق به گذشته است و اکنون ما شيوه جديدی برای مذاکره داريم. من به ايران پيشنهاد می کنم که فرصت بزرگی در بسته پيشنهادی (وزيران امورخارجه) شش کشور وجود دارد، از جمله فرصتی برای حل مشکلات خود با آمريکا.»


اين در حالی است که مقام های ايران اعلام کرده اند که از اين پس، تهران با «هيچ کس» درباره برنامه هسته ای خود «خارج از چارچوب آژانس» مذاکره نمی کند.


چشم انداز تغيير سياست ها


اولريخت ويلهلم همچنين گفت که خانم مرکل در مذاکرات خود با مقام های روسی درباره رويکرد سياسی مسکو در عرصه بين المللی پس از روی کار آمدن دميتری مدوديف گفت وگو خواهد کرد.


آقای مدوديف، روز يکشنبه در انتخابات رياست جمهوری روسيه اکثريت آراء را به خود اختصاص داد و جانشين ولاديمير پوتين خواهد شد.


دميتری مدودف پس از پيروزی در انتخابات تصريح کرده بود که او راه ولاديمير پوتين رييس جمهور کنونی کشورش را ادامه دهد.


اين در حالی است که مقامات آلمانی اميدوارند با روی کار آمدن آقای مدوديف تغييری در سياست های روسيه در جهت تاکيد بيشتر بر«ديپلماسی سازنده» بعد از رويارويی های مسکو بر سر سپر دفاع موشکی آمريکا و استقلال کوسوو ايجاد شود.


در همين زمينه، گرنوت ارلر، معاون وزير امور خارجه آلمان گفت:«اين اميدواری وجود دارد که اين آغاز جديد به اين معنی باشد که از لحن تند، که احتمالا به دلايل رقابت های انتخاباتی بوده، فاصله گرفته شود».


به گزارش رویترز، خانم مرکل در مقايسه با گرهاد شرودر، صداراعظم سابق آلمان ، موضع انتقاد تری نسبت به آقای پوتين داشته است، اما در همين حال وی ازنقش روسيه کليدی در مناقشه هسته ای ايران و همچنين نياز آلمان به انرژی آگاه است.


در همین حال، میخائیل کامنین، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، گفت: روابط تجاری روسیه و آلمان به رکورد تازه ای دست یافته است. حجم مبادلات بازرگانی ميان دوکشوردر سال ‪ ۲۰۰۷‬به رقم ‪ ۵۲‬ميليارد و ‪ ۸۰۰‬ميليون دلار رسيد.


XS
SM
MD
LG