لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

هشدار روسیه درباره وقوع یک بحران موشکی جدید


رييس جمهوری روسيه می گوید برنامه سپر موشکی آمريکا در شرق اروپا می تواند موقعيتی مانند «بحران موشکی کوبا» در سال ۱۹۶۰ منجر شود
رييس جمهوری روسيه می گوید برنامه سپر موشکی آمريکا در شرق اروپا می تواند موقعيتی مانند «بحران موشکی کوبا» در سال ۱۹۶۰ منجر شود

ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، گفت: برنامه سپر موشکی آمريکا در شرق اروپا می تواند موقعيتی مانند «بحران موشکی کوبا» در سال ۱۹۶۰ ايجاد کند.


در جريان استقرار موشک های اتمی اتحاد جماهير شوروی در کوبا در دهه ۱۹۶۰ ميلادی، مسکو و واشينگتن در آستانه يک رويارويی هسته ای قرار گرفته بودند.


آقای پوتين گفت:«شوروی در اقدامی مشابه دست به استقرار موشک در کوبا زد، و باعث بروز «بحران کوبا» شد».


رييس جمهوری روسيه اضافه کرد:«چنين تهديدی در حال استقرار در کنار مرزهای ماست».


در همين حال آقای پوتين تاکيد کرد که تنش ميان آمريکا و روسيه کمتر از آن زمان است چرا که پس از پايان جنگ سرد روابط دو کشور تغيير کرده است.


رييس جمهوری روسيه در همين حال افزود: «من احساس می کنم که ايالات متحده متوجه نگرانی های مسکو درباره سپر موشکی اين کشور است».


به گفته آقای پوتين، جورج بوش رييس جمهوری آمريکا، «يک دوست است» و انها می توانند مشکلات ميان دو کشور را حل کنند.


سپر ضد موشکی در ماه های اخير به يکی از مهم ترين موضوعاتی که دو کشور آمريکا و روسيه بر سر آن اختلاف دارند تبديل شده است.


روسيه با طرح آمريکا برای استقرار پايگاه های موشکی در کشورهايی از اروپا شرقی که در جريان جنگ سرد بخشی از همپيمانان اتحاد جماهير شوروی بوده اند، ابراز مخالفت کرده است.


پيشتر در جريان ادامه اختلافات روسيه و آمريکا بر سر «برنامه سپر دفاع موشکی» آقای پوتين هشدار داده بود که ممکن است روسيه از پيمان N.I.F برای از ميان برداشتن موشک های با برد کوتاه و ميان برد، خارج شود.


آمريکا با کشورهايی چون لهستان و جمهوری چک مذاکراتی برای برای گسترش دفاع ضد موشکی به اين کشورها انجام داده است.


واشینگتن می گويد که هدف استقرار سپر دفاع ضد موشکی در اين کشورها برای مقابله با روسيه نيست بلکه حفاظت از کشورهای اروپايی است که ممکن است مورد حمله برخی کشورها قرار گيرند.


پیشتر روسيه از آمريکا خواسته بود، چنانچه هدف استقرار سپر ضد موشکی، مقابله با تهديدهای احتمالی کشورهايی مانند ايران است، از پايگاه دفاعی قبله در جمهوری آذربايجان که در حال حاضر در اجاره فدراسيون روسيه است استفاده کند.


مقام های روسی بارها با استفاده از واژگان جنگ سرد گفته اند سپر ضد موشکی در واقع برای تهديد روسيه است.


XS
SM
MD
LG