لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

مراسم تشیيع محمد مختاری در تهران برگزار شد


مراسم تشييع جنازه محمد مختاری، يکی از کشته شدگان ۲۵ بهمن، روز چهارشنبه برگزار شده است . اين در حالی است که مخالفان دولت ايران، حکومت را به «شهيد دزدی» متهم کرده اند و می گویند: در این مراسم «تشیع کنندگان سازماندهی‌شده» کنترل مراسم را در دست گرفته و حتی به نظرات خانواده مقتول توجهی نکردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز چهارشنبه مراسم تشييع جنازه محمد مختاری، يکی از کشته شدگان ۲۵ بهمن، توسط طرفداران حکومت ايران برگزار شده است .

تصویر تشیع جنازه محمد مختاری در تهران
به گزارش خبرگزاری فارس ، جسد محمد مختاری، جوان ۲۲ ساله، از مقابل در منزل خانواده او در شرق تهران تشييع شد.

طبق اين گزارش در مراسم تشیيع محمد مختاری شعارهايی همچون «کروبی موسوی مرگ به نيرنگتان، خون جوانان ما می‌چکد از چنگتان»، «لعن علی عدوک ياحسين، کروبی و خاتمی و ميرحسين»، «مرگ بر موسوی»، «مرگ بر کروبی» و «مرگ بر منافق» سر داده شده است.

اين در حالی است که « کلمه » گزارش داده است که جسد محمد مختاری تا عصر روز چهارشنبه در اختيار نيروهای امنيتی بوده و خانواده‌ مختاری که بنا داشتند صبح روز چهارشنبه جسد فرزندشان را تشييع کنند، به علت اينکه جنازه به آنها تحويل داده نشده، از اين کار بازماندند.

کلمه در خصوص مراسم تشییع محمد مختاری نوشته است:« دومين شهيد سبز ۲۵ بهمن نيز توسط لباس‌شخصی‌ها دزديده شد، بدون اينکه آنها به روی خود هم بياورند که محمد مختاری چرا در تظاهرات روز دوشنبه شرکت داشته است.»

مخالفان دولت در ايران می گويند محمد مختاری در تظاهرات ۲۵ بهمن ۸۹ بر اثر شليک مستقيم گلوله از «سوی لباس شخصی های موتورسوار»، از ناحيه کتف آسيب می‌بيند و به علت تاخير در رسيدگی پزشکی و انتقال نيافتن به‌موقع به بيمارستان، فوت می‌کند.

به گزارش «کلمه» برخی شاهدان عينی گفته‌اند که همان دوشنبه شب، خون زيادی از وی رفته بوده، به طوری که لباس‌های وی غرق در خون بوده است. اين شاهدان معتقدند که محمد مختاری همان شب درگذشته است.

در حالی مخالفان دولت نيروهای امنيتی و لباس شخصی ها را به قتل محمد مختاری و صانع ژاله، دانشجوی دانشگاه هنر، در روز ۲۵ بهمن متهم می کنند، مقامات جمهوری اسلامی می گويند اين دو نفر توسط «عوامل منافقين» هدف قرار گرفته و کشته شده اند.

درگیری در مراسم تشییع صانع ژاله

در حالی مراسم تشییع جنازه محمد مختاری برگزار شد، که صبح روز چهارشنبه مراسم تشييع جنازه صانع ژاله، جوانی که در تظاهرات ۲۵ بهمن جان باخت، به خشونت کشيده شد.

اين مراسم ساعت ۹ و نيم صبح روز چهارشنبه از مقابل دانشگاه هنر واقع در چهارراه وليعصر تهران برگزار شد.

بنا به گزارش‌های رسيده، دانشجويان دانشگاه هنر که برای تشييع جنازه صانع ژاله به دانشگاه رفته‌بودند با حمله افراد ناشناس، پس از درگيری‌های فيزيکی، در آمفی‌تئاتر اين دانشگاه محبوس شدند.

خبرگزاری‌های داخلی ايران نيز از درگيری ميان هواداران دولت و هواداران جنبش سبز در جريان اين تشييع جنازه خبر داده‌اند. اين خبرگزاری‌ها هم‌چنين می‌نويسند که «چند تن از دختران منتسب به جريان فتنه نيز در حالی که موهای خود را سبز رنگ کرده بودند» از سوی هواداران دولت ناچار به ترک مراسم شده‌اند.

تلويزيون دولتی ايران نيز در اين باره گفت: «تعداد معدودی از هواداران جريان فتنه و خائن به آرمان‌های نظام و انقلاب، با دانشجويان شرکت کننده در تشييع جنازه شهيد صانع ژاله درگير شدند و از سوی ديگر دانشجويان شرکت کننده در اين مراسم با شعار عليه موسوی و کروبی اغتشاشات روز دوشنبه را محکوم می‌کنند.»

در حالی که رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی از صانع ژاله به عنوان «شهيد» و «بسيجی» ياد می‌کنند، سايت خبری دانشجونيوز، که تصاويری از صانع ژاله را در ديدار با آيت‌الله منتظری منتشر کرده است، می‌گويد که خانواده وی برای انجام مصاحبه با رسانه‌های حکومتی و بيان خواسته‌های آنان در صدا و سيما «به شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند.»

همچنين بر اساس اين گزارش، داستان کوتاه «اتوبوس»، نوشته صانع ژاله، در شماره ٣۷ نشريه «آزما» به چاپ رسيده است که از نظر نهادهای امنيتی وابسته به سپاه پاسداران در گروه نشرياتی قرار دارد که «در راستای اهداف جنگ نرم فعاليت می‌کنند.»

در همین حال، برخی گزارش های تایید نشده حاکی از آن است که قانع ژاله، برادر صانع ژاله توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.. قانع ژاله روز چهارشنبه در گفت وگوی تلفنی با صدای آمريکا، ادعای رسانه های حکومتی درباره عضویت برادرش در بسیج را رد کرده بود.
XS
SM
MD
LG