لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

مراکش ايران را مسئول قطع رابطه بين دوکشور دانست


الطيب الفاسی الفهری می گوید:در جریان تنش بر سر مسئله بحرین، ایران نشان داد که احترامی برای این مراکش قائل نیست.
الطيب الفاسی الفهری می گوید:در جریان تنش بر سر مسئله بحرین، ایران نشان داد که احترامی برای این مراکش قائل نیست.
الطيب الفاسی الفهری، وزير امور خارجه مراکش روز شنبه گفت: ايران مسئول قطع رابطه بين رباط و تهران است.

الطيب الفاسی الفهری در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «در جریان تنش بر سر مسئله بحرین، ایران نشان داد که احترامی برای این مراکش قائل نیست.»

به دنبال تنش بين ايران و بحرين بر سر اظهارات علی اکبر ناطق نوری، رييس بازرسی ويژه دفتر رهبر جمهوری اسلامی، مراکش در ۱۶ اسفندماه سال جاری روابط ديپلماتيک خود با ايران را قطع کرد.

اقدام مراکش برای پايان دادن به روابط ديپلماتيک با ايران ۹ روز پس از احضار کاردار خود از تهران بر سر مناقشه بحرين رخ داد.

در پی انتشار اظهارات علی اکبر ناطق نوری در خصوص اين که بحرين استان چهاردهم ايران بوده است، و تنش بين تهران و منامه، روابط ايران و مراکش بحرانی شد.

مراکش به همراه ديگر کشورهای عرب در جريان اين مناقشه ضمن حمايت از بحرين از رويکرد دولت ايران انتقاد کردند.

ايران در پاسخ به موضع گيری پادشاه مراکش، کاردار اين کشور در تهران را به وزارت امور خارجه فرا خوانده بود.

وزارت امور خارجه مراکش در بيانيه ای در روز ۱۷ اسفند ماه درباره قطع رابطه دو کشور، همچنين ايران را متهم کرده بود که کوشيده است تا «بنيادهای مذهبی پادشاهی مراکش را تغيير» دهد

الطيب الفاسی الفهری روز شنبه در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه، نیز ايران را متهم کرد که در صدد گسترش مذهب شيعه در مراکش و بين کشورهای خليج فارس است.

الطيب الفاسی الفهری افزود:«مراکش تنها کشوری نيست که از اين مسئله رنج می برد.»

در همين زمينه، وزارت امور خارجه مراکش روز پنجشنبه در بيانيه ای ايران را متهم کرده است که جامعه مراکشی در بلژيک را هدف قرار داده است.

الطيب الفاسی الفهری همچنين گفت: پس از ان که روابط دو کشور قطع شد، ايران از طريق اقدام «طراحی شده» و «دخالت های غير قابل تحمل» در امور داخلی مراکش در پی «تهديد» يکپارچگی اين کشور مسلمان سنی مذهب است.

الطيب الفاسی الفهری افزود:«مراکش نمی تواند چنين اقدامات مستقيم يا غير مستقيم را در قلمرو خود تحمل کند.»

ايران در واکنش به اقدام قطع رابطه از سوی مراکش ، با ابراز تعجب از اين اقدام، اتهامات تلاش برای گسترش مذهب شيعه در اين کشور سنی نشين را تکذيب کرده است.

پيشتر وزير امور خارجه مراکش گفته بود: از اين که فقط رباط به خاطر ابراز همدردی با بحرين مورد اعتراض ايران قرار گرفته است؛ دچار بهت وحيرت شده است.

الطيب الفاسی الفهری به وحيد احمدی ، سفير ايران در رباط، گفته بود: در حالی که اکثريت کشورهای عربی دراين مناقشه ديپلماتيک جانب بحرين را گرفته اند، روشن نيست چرا ايران با احضار کاردار مراکش در تهران فقط از رباط انتقاد کرده است.

در همين زمينه يک منبع وزارت امور خارجه مراکش به خبرگزاری فرانسه گفته است: در ادامه گفت وگوی خود افزوده است: رويکرد غير قابل قبول ايران که تنها متوجه مراکش شد نشانه ای از اين بود که ايران در صدد است تا «بنياد های مذهبی پادشاهی را تغيير داده و ريشه های اجدادی و هويتی مردم مراکش را مورد تهاجم قرار دهد.»
XS
SM
MD
LG