لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

وزير اطلاعات: با طراحی مسیر توسط رهبری دولت نهم و دهم بر سر کار ‌آمد


حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران، روز سه شنبه گفته است که طراحی مسیر توسط آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی شرايط و « وضعيت را به گونه‌ای» شکل داد تا دولت محمود احمدی نژاد روی کار بيايد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، حيدر مصلحی که در «نخستين گردهمايی مشترک مسوولان و هاديان سياسی نيروهای مسلح» صحبت می کرد، درباره نقش رهبر جمهوری اسلامی در روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد گفته است: «امروز مسيری که مقام معظم رهبری طراحی کرده‌اند، وضعيت را به گونه‌ای شکل داده است که دولت نهم و دهم بر سر کار می‌آيد و نظام در مسير درستی قرار می‌گيرد و به اين ترتيب مقابله‌هايی که با آن صورت می‌گيرد يک مقوله کاملا جدی است.»

اعتراضات به نتيجه دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران در خرداد ماه سال ۱۳۸۸، باعث بروز ناآرامی های گسترده در تهران و برخی شهرهای ايران شد. در اين ناآرامی ها دهها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب در اين انتخابات، به دليل آنچه که تقلب گسترده می خوانند، خواهان ابطال نتيجه اين انتخابات شده اند.

اين در حالی است که آيت الله علی خامنه ای پيش از اعلام صحت نتيجه انتخابات توسط شورای نگهبان، نتیجه انتخابات رياست جمهوری را تاييد کرد.

« فتنه اخير مسئله مقابله با ولايت فقيه بود»

حيدر مصلحی در بخش ديگری از سخنرانی خود تصريح کرده است که «مشکل کسانی که از اول انقلاب تا به حال مديريت شدند، بحث ولايت فقيه است. در فتنه اخير نيز مسئله مقابله با ولايت فقيه بود و انتهای اين مسئله چيزی جز جدايی دين از سياست نيست.»

مقامات جمهوری اسلامی به ناآرامی های پس از انتخابات رياست جمهوری ايران «فتنه» می گويند.

حيدر مصلحی همچنين گفته است: «يکی از شخصيت‌هايی که هنوز نتوانسته است از همراهی خود با جريان فتنه دست بردارد در جلسات خصوصی خود می‌گويد که من حتی در زمان حيات امام نيز به ايشان نامه نوشته و گفته بودم که با ولايت فقيه نمی‌شود حکومت‌داری کرد و بايد در اين زمينه با مراجع صحبت و آن‌ها را قانع کرد. آيا انتهای اين مساله چيزی جز جدايی دين از سياست است؟ چرا که مقوله ولايت فقيه جزو دين است.»

وزير اطلاعات ايران نام اين فرد را مشخص نکرده است.

وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ايران با این حال تاکيد می کند که ناآرامی های سال گذشته « يک سابقه ۲۰ ساله دارد».

حيدر مصلحی گفته است: «مجموعه‌ای که فتنه را مديريت می‌کرد به هيچ‌وجه مجموعه‌ای نبود که قبل از انتخابات شکل گرفته و طراحی کرده باشد، بلکه اين مسئله يک سابقه ۲۰ ساله دارد.»

وزير اطلاعات ايران اضافه کرده است: «طراحی استکبار اين‌گونه بود که انجمن حجتيه، بهاييت، نفاق، کمونيست، ضد انقلاب و حتی مجموعه‌های دينداری که همراه با انقلاب نبودند در اين مجموعه جمع شوند.»

تنش و هدفمند کردن يارانه

حيدر مصلحی در بخش ديگری از صحبت های خود به پيامدهای اجتماعی طرح آزاد سازی قيمت ها يا «هدفمند کردن يارانه ها» پرداحت و گفت: «با برنامه‌ريزی‌هايی که انجام شده، ‌اجرای اين طرح کمترين تنش را خواهد داشت؛ البته نه اينکه هيچ تنشی به همراه نداشته باشد ولی نکته قابل توجه اين است که نظرسنجی‌های صورت گرفته حاکی از همراهی خوب مردم با اين طرح است.»

مقامات جمهوری اسلامی ايران طی هفته های اخير از آمادگی خود برای مقابله با پيامدهای طرح هدفمند کردن يارانه ها سخن گفته اند.

حيدر مصلحی هفته گذشته نسبت به اخلال در انجام طرح هدفمند کردن يارانه ها، هشدار داده بود و اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی هم گفته بود پليس نمی خواهد در جريان اجرای اين طرح، «غافلگير» شود.

کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی پيشتر نسبت به اجرای اين طرح هشدار داده و آن را عاملی برای افزايش ناگهانی تورم خوانده اند.
XS
SM
MD
LG