لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

دیدار متکی و بکت در شرم الشيخ


ديدار وزيران خارجه ايران و بريتانيا، يک ماه پس از پايان گرفتن بحران، نخستين تماس ديپلماتيک بين دو کشور در اين سطح است
ديدار وزيران خارجه ايران و بريتانيا، يک ماه پس از پايان گرفتن بحران، نخستين تماس ديپلماتيک بين دو کشور در اين سطح است

مارگارت بکت، وزير امورخارجه بريتانيا و منوچهر متکی وزير امورخارجه جمهوری اسلامی روز پنجشنبه سوم ماه مه در حاشيه نشست شرم الشيخ ديدار و گفت وگو کردند.


خانم بکت درباره ديدار نيمه ساعته خود با وزير امورخارجه ايران به خبرنگاران گفت اين نخستين باری بود که با آقای متکی ملاقات می کرد.


دستگيری ۱۵ ملوانان بريتانيايی در اواخر ماه مارس توسط جمهوری اسلامی ايران به بحران میان دو کشور تبدیل شد و لندن روابط رسمی خود را با تهران قطع کرد. ديدار وزيران خارجه ايران و بريتانيا، يک ماه پس از پايان گرفتن بحران، نخستين تماس ديپلماتيک بين دو کشور در اين سطح است.


خانم بکت گفت ما مذاکرات مفيدی داشتيم و دوطرف بر اين نکته که افق بهتری برای گسترش روابط بين دو کشور وجود دارد، صحه گذاشتند.


وزيران امورخارجه و مقام های سياسی و اقتصادی بيش از ۵۰ کشور در نشست دو روزه بين المللی عراق در شرم الشيخ مصر حضور دارند.


«رايس و متکی کلماتی رد و بدل کردند»


وزیران امورخارجه ايران و آمريکا روز پنج شنبه و در ضيافت ناهار اجلاس شرم الشيخ با يکديگر کلماتی رد و بدل کردند.


براساس گزارش خبرگزاری ها، شان مک کورمک، سخنگوی وزرات امور خارجه آمريکا اظهار داشت که « آنها به يکديگر سلام کردند.»


وزیران امورخارجه ايران و آمريکا روز پنج شنبه و در ضيافت ناهار اجلاس شرم الشيخ با يکديگر کلماتی رد و بدل کردند

وزير امور خارجه مصر نيز گفت که دو وزير امور خارجه کلماتی با يکديگر رد و بدل کرده و افزود: «آنها برخورد محترمانه ای داشتند.»


وقتی از وی پرسيده شد که آيا منوچهر متکی و کاندوليزا رايس پيش يکديگر نشسته بودند گفت: «منظورتان اين است که کنار همديگر نشسته باشند؟ نه، اما ميز، ميز کوچکی بود.»


ديدار رايس و المعلم


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا و وليد المعلم، وزيرامور خارجه سوريه در حاشيه نشست شرم الشيخ با يکديگر ديدار و گفت وگو کردند.


ديدار وزيران خارجه آمريکا و سوريه بالاترين سطح تماس ديپلماتيک بين دو کشور از سال ۲۰۰۵ است. پس از پس از ترور رفيق حريری، نخست وزير سابق لبنان، در فوريه ۲۰۰۵، آمريکا سفير خود را از سوريه فراخواند.


مقام های آمريکايی تاکيد کرده اند که گفت وگو خانم رايس و آقای المعلم بر سر مسايل امنيتی عراق متمرکز خواهد بود.


رويارويی نمايندگان ايران و آمريکا


به گفته کارشناسان و صاحبنظران بين المللی نشست شرم الشيخ، بزرگترين اجتماع ديپلماتيک برای حل بحران عراق از زمان حمله آمريکا به اين کشور در مارس سال ۲۰۰۳ است


در هفته های اخير به واسطه ابهام بر سر حضور منوچهر متکی، وزير امور جمهوری اسلامی و ديدار احتمالی ميان وی با کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده، بر حساسيت اين نشست افزوده شده بود.


جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده بود که به دليل عدم هماهنگی درباره زمان و مکان نشست اجلاس عراق با ترديدهايی درباره اعزام نماينده خود به آن روبروست.


مردم عراق خبرهای مربوط به نشست شرم الشیخ را پیگیری می کنند

با سفر هوشيار زيباری، وزير امورخارجه عراق به تهران و ديدار وی با مقامات ايرانی، سرانجام هفته گذشته رييس جمهوری اسلامی اعلام کرد که ايران در اين نشست شرکت خواهد کرد.


حضور وزير امور خارجه ايران در نشست شرم الشيخ با استقبال ايالات متحده و عراق روبرو شد و جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا نير اعلام کرد که احتمالا ديداری رودررو ميان نمايندگان دو کشور صورت خواهد گرفت.


کاندوليزا رايس، نيز اظهار اميدواری کرده بود که در اين اجلاس گفت وگويی رودرو با همتای ايرانی خود داشته باشد.


وزير امور خارجه آمريکا گفت که اگر ما با يکديگر روبرو شويم من قطعا در ارتباط با آنچه رخ خواهد داد مودبانه برخورد می کنم.


محمود احمدی نژاد نيز روز چهارشنبه بر اساس نقل قولی که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، از وی مخابره کرده است گفت که ايران از «گفت وگوی صادقانه» با آمريکا در نشست شرم الشيخ استقبال می کند.


رييس جمهوری اسلامی که در سيرجان سخن می گفت در عين حال هشدار داد که اين اشتباه خواهد بود اگر کسانی که خواهان مذاکره هستند فکر می کنند می توانند از طريق گفت وگو اهداف خود را درباره پرونده هسته ای ايران محقق کنند.


براساس گزارش منابع مصری، احتمالا کاندوليزا رايس روز پنج شنبه با وزير امور خارجه سوريه ملاقاتی خواهد داشت.


ايالات متحده همواره سوريه و ايران را متهم کرده که با حمايت از تروريسم بين الملل به شورشيان در عراق ياری رسانده و آنها را مجهز به مواد منفجره قوی می کند که در راه کشتن سربازان آمريکايی و شهروندان عراقی به کار می رود.


XS
SM
MD
LG