لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۳

متکی: مذاکرات ژنو درباره برنامه اتمی ايران، يک گام به جلو بود


منوچهر متکی می گوید: از حرف تغيير اوباما رييس جمهور آمريکا استقبال می‌کنيم، اما قضاوت ايران عملی شدن حرف‌های تغيير او است.
منوچهر متکی می گوید: از حرف تغيير اوباما رييس جمهور آمريکا استقبال می‌کنيم، اما قضاوت ايران عملی شدن حرف‌های تغيير او است.
منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، روز پنجشنبه گفته است که مذاکرات انجام شده در ژنو در باره پرونده هسته ای جمهوری اسلامی يک گام به جلو بوده است.

آقای متکی در در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجويان دانشگاه گيلان در رشت اضافه کرده است: ما مذاکرات ژنو را بر اساس فضايی که امسال ايجاد شد، مثبت ارزيابی می کنيم و نوع برخورد با بسته پيشنهادی ايران را سازنده می دانيم.

سعيد جليلی، مذاکره ارشد هسته ای ايران، روز پنجشنبه، نهم مهرماه، با نمايندگان فرانسه، بريتانيا، روسيه، آمريکا و چين همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در ژنو ديدار و درباره برنامه هسته ای ايران مذاکره کرد.

آقای جليلی نيز با «رو به جلو و مثبت» ارزيابی کردن اين گفت‌وگوها گفته بود: «به توافق رسيديم و بر همين مبنا معاونان درباره چگونگی ادامه گفت و گوها بحث خواهند کرد.»

ديپلمات‌های غربی می‌گويند: ايران در نشست پنجشنبه گذشته در ژنو با گروه ۱+۵ «به طور اصولی» موافقت کرده که بخشی از ذخيره اورانيوم غنی‌شده خود را برای فرآوری بيشتر به روسيه و فرانسه بفرستد تا برای استفاده در رآکتور تهران برای مصارف پزشکی آماده شود.

ايران قرار است اواخر مهر ماه امسال در وين با سه کشور روسيه، فرانسه و ايالات متحده بر سر تأمين اورانيوم با غلظت بالا گفت ‌و گو کند.

تهران در جريان مذاکرات هفت ساعته خود با نمایندگان گروه ۱+۵، همچنین موافقت کرد که به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی کامل به تاسيسات هسته ای نزديک قم را بدهد.

افشای وجود تاسيسات غنی سازی اورانيوم «فردو» با واکنش مقامات آمريکا و آژانس بين المللی انرژی اتمی مواجه شده است.

دو روز پس از مذاکرات ژنو، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی برای مذاکره با مقامات ایران به تهران سفر کرد. وی در جریان سفر خود اعلام کرد که بازرسان آژانس سوم آبان ماه از تاسیسات غنی سازی اورانیوم در «فردو» بازدید خواهند کرد.

کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند. اين در حالی است که تهران اين اتهام را رد کرده و می گويد برنامه هسته ای اين کشور در راستای تامين سوخت مورد نياز نيروگاه های هسته ای اين کشور است.

شعار « تغيير» اوباما

منوچهر متکی در بخش ديگری از اظهارات خود همچنين گفت: از حرف تغيير اوباما رييس جمهور آمريکا استقبال می‌کنيم، اما قضاوت ايران عملی شدن حرف‌های تغيير او است.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکادر آغاز روی کار آمدن خود تاکيد کرده بود، برخلاف رييس جمهوری سابق آمريکا، سياست تعامل با ايران را در پيش می گيرد.

در همين راستا ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا، در حاشيه مذاکرات هسته ای در ژنو، با سعيد جليلی مذاکره کرد.

جزئيات زيادی از اين مذاکرات که به عنوان بالاترين سطح تماس ديپلماتيک بين دوکشور پس از گرونگيری در سفارت امريکا در سال ۱۳۵۸ ياد می شود، منتشر نشده است.

محمود احمدی نژاد نيز از انجام مذاکره بين نمايندگان ايران و آمريکا در ژنو استقبال کرده و گفته است که چارچوب آن را قبول دارد.

وی روز چهارشنبه گفته بود: «برای تعامل حد و مرزی نگذاشته ايم، جز رژيم صهيونيستی. نماينده آمريکا خواسته که مذاکره ای بشود و آقای جليلی هم استقبال کرده و اتقافا مذاکراتشان هم مذاکرات خوبی بوده است».

به دنبال تسخير سفارت آمريکا در تهران توسط دانشجويان پيرو خط امام در سال ۱۳۵۸ روابط ديپلماتيک بين دوکشور قطع شده است.
XS
SM
MD
LG