لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

ابهام درباره تغییرات احتمالی در دستگاه دیپلماسی ایران


روزنامه گاردين نوشته است :«آقای متکی از تصميم گيری عمده در سطح کابينه کنار گذاشته شده است و شايعه برکناری قريب الوقوع او هفته هاست در تهران جريان دارد
روزنامه گاردين نوشته است :«آقای متکی از تصميم گيری عمده در سطح کابينه کنار گذاشته شده است و شايعه برکناری قريب الوقوع او هفته هاست در تهران جريان دارد

يک روز پس از استعفای علی لاريجانی، گمانه زنی ها در تهران درباره جابه جایی وزیر امور خارجه افزایش یافته است.


کاظم جلالی مخبر کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار پارلمانی آفتاب در مورد خبر مبنی بر استعفای «منوچهر متکی» از وزارت امور خارجه گفت: «اين خبر واقعيت ندارد ضمن اينکه هيچگونه ارتباطی بين رفتن لاريجانی و کناره‌گيری متکی وجود ندارد».


به گزارش «نوانديش» اين خبر در حالی در راهروهای مجلس به گوش می رسد که تاکنون تعدادی از وزرا و مقامات ارشد دولت نهم از سمت های خود برکنار و يا استعفا داده اند.


خبر تحول در وزارت امور خارجه مدت هاست در رسانه های نزديک به دولت مورد توجه قرار گرفته به ويژه آنکه گفته می شود در جريان سفر رييس جمهور به نيويورک نيز مباحثی ميان رييس جمهور و وزير امور خارجه مطرح بوده است.


با اين وجود، روزنامه گاردين نوشته است :«آقای متکی از تصميم گيری عمده در سطح کابينه کنار گذاشته شده است و شايعه برکناری قريب الوقوع او هفته هاست در تهران جريان دارد. محمود احمدی نژاد مصمم است کنترل بيشتری بر سياست هسته ای ايران اعمال کند».


عيسی سحر خيز، تحليل گر مسایل ايران، نیز به رادیو فردا این باره می گويد: «متکی پيشينه کاری ديپلماتيک دارد ولی احمدی نژاد به دنبال کسی است که سابقه کاری ويژه ای در امور نظامی و امنيتی داشته باشد».


او می افزايد:«آنها (دولت) می خواهند با واکنشی قاطع و محکم با تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد روبه رو شوند و برای اين کار به کسی نياز است با پيشينه ای کوتاه تر در کارهای ديپلماسی و با کمترين نظر مساعد به گفت وگو با کشورهای غربی».


XS
SM
MD
LG