لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

موسوی: بازداشت ها تاثیری بر جنبش اعتراضی در ایران ندارد


ميرحسين موسوی، يکی از دو نامزد معترض انتخابات رياست جمهوری، گفته است: ادامه جنبش اعتراضی در ايران نشان می دهد که بازداشت تاثيری بر استمرار اين جنبش نداشته است.

آقای موسوی این اظهار نظر را در دیدار روز دوشنبه با گروهی از جوانان ابراز کرده است که گزارش آن از سوی سایت قلم نيوز، وب سايت رسمی مير حسين موسوی، منتشر شده است.

مير حسين موسوی در اين ديدار درباره ادامه اعتراضات گفته است: «کسانی فکر می‌کردند اگر يک عده‌ای از افراد را از احزاب و گروه‌ها که آنان مدعی بودند سران اين جريان اعتراضی هستند بگيرند، حتماً صورت مسأله پاک خواهد شد ولی زنده ماندن اين جريان در سطح ملی نشان داد که حذف فيزيکی و دستگيری‌ها بر اين حرکت اثری نمی‌گذارد و شبکه بزرگی از مردم که نسبت به خطاهای صورت گرفته معترض است آسيب نديده و به زندگی خودش ادامه می‌دهد.»

وی افزوده است: «آنچه تداوم حرکت سبز مردم را برای بازگشت به قانون اساسی و روح اصيل انقلاب اسلامی تضمين می‌کند چنين حالتی است. ما بايد بتوانيم با اتکا به سرمايه ارزشمندی که اين حالت از حرکت مردم ايجاد می‌کند و با نظم دادن آن از همه گرايش‌ها و توان‌هايی که وجود دارد برای تامين سعادت آينده کشور حداکثر استفاده را ببريم.»

وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران يک روز پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری ايران، در ۲۲ خردادماه، اعلام کرد که محمود احمدی نژاد اکثريت آرا را کسب کرده است.
«کسانی فکر می‌کردند اگر يک عده‌ای از افراد را از احزاب و گروه‌ها که آنان مدعی بودند سران اين جريان اعتراضی هستند بگيرند، حتماً صورت مسأله پاک خواهد شد ولی زنده ماندن اين جريان در سطح ملی نشان داد که حذف فيزيکی و دستگيری‌ها بر اين حرکت اثری نمی‌گذارد و شبکه بزرگی از مردم که نسبت به خطاهای صورت گرفته معترض است آسيب نديده و به زندگی خودش ادامه می‌دهد.»

میرحسین موسوی


مير حسين موسوی و مهدی کروبی با اعتراض به آنچه که تقلب و تخلف گسترده در انتخابات ناميده اند، خواستار ابطال نتيجه انتخابات رياست جمهوری شدند ولی رهبر ایران و شورای نگهبان چنین درخواستی را رد کردند.

از زمان اعلام نتايج انتخابات تاکنون تهران و برخی شهرهای ايران شاهد تظاهرات معترضان بوده است و روز چهارشنبه همزمان با مراسم تحليف محمود احمدی نژاد در مجلس، تجمع های اعتراضی در برخی از نقاط تهران رخ داده است.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی در اعتراضات پس از انتخابات دست کم ۳۰ نفر کشته شده اند. اين در حالی است که گروه های طرفدار حقوق بشر می گويند تعداد کشته شدگان بسيار بيشتر از تعداد اعلام شده است.

وضعيت زندان ها و نحوه بازداشت ها

ميرحسين موسوی در بخش ديگری از اظهارات خود تاکيد کرد که وضعيت زندان ها و نحوه بازداشت ها نشان دهنده عمق مشکلات در ايران است.

آنخست وزیر سابق ایران گفت: «اين وضعيت که از زندان‌ها و نحوه دستگيری‌ها گفته می‌شود و يا اين دادگاه‌های کذايی که مقابل روی ماست نشان دهنده عمق مشکلاتی است که در کشور ما وجود دارد.»

عليرضا بهشتی، مشاور ميرحسين موسوی و عضو کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان اخير، روز شنبه گفته بود که اين کميته تاکنون فهرستی از حدود ۱۷۰۰ نفر بازداشتی را تهيه کرده است اما مشخص نيست که چه تعداد از آنها زنده اند.

در این زمینه گزارش هایی از مرگ تعدادی از زندانیان در جریان بازجویی ها و ضرب و شتم ها منتشر شده است ولی مقامات جمهوری اسلامی تنها مرگ دو نفر به نام های محسن روح الامينی و محمد کرمانی را تایید کرده اند.

آقای موسوی در ادامه از تخلفات قانونی در روند دادرسی در پرونده بازداشت شدگان اخير انتقاد کرده است.

وی در مورد دادگاه برخی شخصيت های اصلاح طلب گفته است: «در مورد اصل اين دادگاه هم جای سؤال است و مشکلی بر مشکلات پيشين جامعه افزوده شده است.»

آقای موسوی همچنین هرگونه ارتباط بازداشت شدگان با خارج از کشور را رد کرد.

نامزد معترض انتخابات در اين زمينه گفت: «اين اتهامات بی‌پايه در حالی ايراد می‌شود که ما دائم تأکيد می‌کنيم که مسائل ما مسأئل ملی و داخلی است و ربطی به بيگانگان ندارد. حتی ايرانيان خارج از کشور هم در حمايتی که از حرکت مردم در داخل کشور کردند به خارجی‌ها پيوند نخوردند.»

وی افزود: «اين حس در حرکت مردم ما خيلی قوی بود و بايد اين رويکرد را تشديد کنيم. چرا که درونمايه‌ اين حرکت تقويت هويت ملی ماست که در ذات خود نمی‌تواند بدون اجتناب از بيگانه شکل بگيرد. مسأئل ما در پيوند با بيگانه حل نمی شود و اين را به عنوان يک اصل بايستی بپذيريم. مخصوصاً تجربيات ۲۰۰ ساله گذشته ما نشان می دهد که لازم است ما در اين زمينه مراقبت داشته باشيم.»

بسياری از چهره های سرشناس اصلاح طلب پس از انتخابات رياست جمهوری بازداشت شده اند و تعدادی از آنها از جمله محمدعلی ابطحی، معان رييس جمهور در دوران محمد خاتمی، محسن ميردامادی، دبيرکل جبهه مشارکت و از دانشجويان پيرو خط امام، بهزاد نبوی، از اعضای مجاهدين انقلاب و وزير در کابينه محمدعلی رجايی و حضور در دو کابينه آيت الله علی خامنه ای، عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، به همراه دهها نفر ديگر به شرکت در «کودتای مخملی» متهم شده اند.

دادگاه اين افراد به همراه دهها نفر ديگر که از آنها با عنوان «عوامل اغتشاش و آشوب» پس از انتخابات رياست جمهوری نام برده شده، صبح روز شنبه در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری تهران برگزار شد و قرار است روز پنجشنبه نيز جلسه دوم آن برگزار شود.
XS
SM
MD
LG