لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

موسوی:سياست های «ويرانگر» کنونی را به رفراندوم بگذاريد


ميرحسين موسوی، از رهبران مخالفان دولت در ايران، با انتقاد از «ماجراجويی» و «استبداد رای» که به گفته وی باعث رويارويی ایران با جهان شده است، خواستار برگزاری رفراندوم درباره اين سياست های «ويرانگر» شده است.

نخست وزیر سابق ایران در گفت وگو با وب سایت «کلمه» که روز سه شنبه متن آن منتشر شده است، از سياست های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران به شدت انتقاد کرده است.

آقای موسوی گفته است: «چه کسی به شما اختيار داده است که با ماجراجوئی و استبداد رای کشور را در مقابل همه جهان قرار دهيد و اين شرايط وخيم را در وضعيت اقتصادی و سياسی کشور ايجاد کنيد. خودتان برای خودتان هورا نکشيد! رفراندوم برگزار کنيد ببينيد آيا مردم اين سياست های ويرانگر را قبول می کنند يا نه؟»

اشاره ميرحسين موسوی به سياست های دولت محمود احمدی نژاد است که به دليل رويکردش درقبال برنامه هسته ای جمهوری اسلامی باعث شده تا شورای امنيت سازمان ملل متحد چهار قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کند. در همين زمينه آمريکا، اتحاديه اروپا، استراليا، کره جنوبی و کانادا علاوه بر اجرای تحريم های سازمان ملل، تحريم های يکجانبه ای نيز عليه ايران اعمال کرده اند.

ميرحسين موسوی می گوید که «گزافه گویی ها و ماجرا جویی » در سیاست خارجی منجر به این قطعنامه ها شد و این قطعنامه ها «قابل اجتناب» بود.

سخنرانی در نیویورک

این رهبر مخالفان دولت اضافه کرده است: «می شود سخنرانی ها و مواضع اخير در نيو يورک را از زاويه تامين منافع ملی بين استادان و صاحبنظران و حتی کارشناسان زبده وزارت خارجه به بحث و گفت و گو گذاشت تا معلوم شوداين مواضع چقدر به نفع مصالح ملی ما بوده است. البته ممکن است در قهوه خانه های بعضی از کشورهای عربی به به و چه چه هم بشنويم. ولی اثرات واقعی اين مواضع در سفره های محرومان و مستضعفان جامعه و بازار و اقتصاد ملی روز بروز بيشتر حس خواهد شد.»

محمود احمدی نژاد در جريان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آمريکا را به نقش داشتن در حادثه يازدهم سپتامبر متهم کرد. اين اظهارات محمود احمدی نژاد واکنش تند آمريکا، اتحاديه اروپا و دبيرکل سازمان ملل متحد را در پی داشت.

ميرحسين موسوی همچنين گفته است: «هيچ دولت و نظام سياسی نمی تواند جز با ايجاد وحدت بين ملت خود در خطرات جدی از خود دفاع کند. راه حل جذب مردم در اين است که به آنها اطمينان داده شود که رای آنها دزديده نخواهد شد و آنها خواهند بود که بايد تصميم بگيرند نماينده شان در سازمان ملل چگونه سخن بگويد و با کدام کشور دوست باشد و با کدام دشمن. و نمايندگان آنها خواهند بود که تصميم بگيرند چه زمانی ازدولت مداران حمايت کنند و چه زمانی استيضاح.»

«دروغ» روش اداره کشور

نخست وزیر سابق ایران در بخش ديگری از اين مصاحبه تصريح کرده است: «به نظر من تبديل دروغ به عنوان روش اداره کشور هم نشان خوف است و هم نشان زوال. اينها نه تنها از تجمع ها و راهپيمايی های خيابان که حتی از مچ بند سبز هنرمندان و ورزشکاران و جوانان نيز می ترسند.»

وی اضافه کرده است: «بايد به ياد داشته باشيم که در نبود جنبش، اين فساد و ظلم ساختاری و خودرايی ممکن بود برای مدت طولانی پنهان بماند و در آينده کشور را در معرض خطرهای علاج ناپذير قرار دهد.»

آقای موسوی بدون نام بردن از محمود احمدی نژاد گفته است: «اينکه ما در مقابل ميلياردها انسان در مقر سازمان ملل بگوييم در ايران زندانی سياسی وجود ندارد و اينهائی که زندانی هستند می خواسته اند پليس ها را بکشند و يا ترس خود را از مچ بند سبز ورزشکاران و هنرمندان نتوانيم پنهان کنيم نشان می دهد که جنبش در همه حال و همه جای ايران و جهان حضور دارد.»

اشاره ميرحسين موسوی به مصاحبه محمود احمدی‌نژاد با لری‌کينگ مجری شبکه «سی ان ان» است که در جریان آن مدعی شد کسی به خاطر تظاهرات بازداشت نشده است و دستگير شدگان کسانی هستند که قصد حمله به پليس را داشتند.

«سرزندگی جنبش سبز»

این رهبر مخالفان دولت سپس به وضعيت جنبش اعتراضی در ايران پرداخته و گفته است: «نيروهای مسلحی که در آستانه روز قدس برای ترساندن مردم به خيابان ها آورده شدند نشان می دهد که اقتدار گرايان از سرزندگی جنبش اطلاع کامل دارند. حالا اگر يک وزير بی اختياری تعادل خود را در مقابل مچ بند سبز سينماگرها از دست می دهد نبايد آن را جدی گرفت.»

وی اضافه کرده است: «اثراتی که جنبش سبز تاکنون داشته جمع کردنی نيست. شما به ترک هائی که در بدنه آلوده به فساد و ظلم ايجاد شده نگاه کنيد. اين ترک ها در جاهايی به شکاف های غير قابل ترميم تبديل شده است. آنها برای پوشاندن اين شکاف ها به طور مرتب به دروغگوئی وادار می شوند.»

آقای موسوی همچنين در بخش ديگری از گفت و گو با سایت کلمه، ضمن ابراز تاسف از بازداشت معترضان گفته است: «بنده متاثر می شوم وقتی می بينم مديران برجسته کشور عوض آنکه مشغول حل مشکلات و از بين بردن اثرات خرابکاري های آقايان باشند يا در زندان ها هستند و يا در انزوا. همه ما شاهد آن بوده ايم که بعضی از اين مديران در سطح اجرا چه معجزاتی آفريده اند. امروز همه زنان و مردانی که گمنام و يا مشهور تحت تعقيب و يا در زندان هستند می توانستند گره های بسيار ازمشکلات کشور باز کنند.»

وی همچنین گفته است: «آبروی نظام امروز در گرو عمل به قول ها و قانون در مورد پرونده هائی چون فجايع کهريزک و يا نامه های زندانی های مظلوم سياسی و يا جنايات حمله به کوی دانشگاه درآمده است و کاملا مشهود است که دولتمداران راه حلی را در اين زمينه ندارند و برای همين دروغ ها هر روز در حال افزايش است و هر روز بيشتر از روز پيش مشت اينان در مقابل مردم ايران و جهانيان باز می شود.»

در بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران که محل نگهداری دستگیر شدگان حوادث پس از انتخابات بود، سه تن از بازداشت شدگان جان خود را از دست دادند.

دادگاه متهمان این پرونده برگزار شد که در جریان آن دو افسر نگهبان این بازداشتگاه به اعدام محکوم شدند، اما خانواده های قربانیان با گذشت از این دونفر خواهان محاکمه آمران اصلی این واقعه شده اند.

میرحسین موسوی همچنین گفته است: «فرض کنيد ما همه دشمن و يا فريب خورده دشمن باشيم شما بدون توجه به ما ميثاق بين خود و مردم را که رعايت حقوق مردم و حفظ آزادی ها واجرای بدون تنازل قانون اساسی و حق حاکميت مردم بر سر نوشت خودشان است، رعايت کنيد.»
XS
SM
MD
LG