لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

موسوی و خاتمی در راهپيمايی «روز قدس» شرکت می کنند


میرحسین موسوی در راهپیمایی اعتراضی خردادماه
میرحسین موسوی در راهپیمایی اعتراضی خردادماه
محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران، و ميرحسين موسوی، نامزد معترض به نتيجه انتخابات، در راهپيمايی روز جمعه، ۲۷ شهريور ماه، به مناسبت «روز قدس» شرکت خواهند کرد.

به گزارش وب سايت «کلمه»، دفتر مير حسين موسوی گفته است: در پی تماس ها و سوال های انجام گرفته در مورد تظاهرات «روز قدس»، آقای مير حسين موسوی اعلام کرده است که وی همراه با ساير مردم در تظاهرات «روز قدس» شرکت خواهد داشت.

یک مقام دفتر محمد خاتمی نیز به خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفته است که رییس جمهوری سابق ایران به همراه «مردم تهران» در این راهپیمایی شرکت خواهد کرد.

«روز قدس» راهپيمايی است که از نخستين سال حيات جمهوری اسلامی توسط نهادهای وابسته به حکومت ايران هر ساله در آخرين جمعه ماه رمضان در حمايت از فلسطينی ها برگزار می شود، اما امسال مخالفان حکومت در صدد حضور در اين مراسم هستند.

طی هفته های اخير مسئله حضور معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری در تظاهرات «روز قدس» در صدر خبرهای سایت ها و پایگاه های اجتماعی مخالفان دولت در اینترنت قرار داشته است و وب سايت های خبری نزديک به معترضان از سازماندهی برای برگزاری راهپيمايی در اين روز خبر داده اند.

مهدی کروبی، دبير کل حزب اعتماد ملی و از کانديداهای معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری، روز هفتم شهريور ماه، با تاکيد دو باره بر تقلب در انتخابات رياست جمهوری، خطاب به مقامات دولتی ايران گفته بود: «شما در روز قدس نيز بار ديگر قدرت مردم را خواهيد ديد و متوجه می‌شويد که مردم از چه فکر و انديشه‌ای حمايت می‌کنند.»

از آنجا اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجلس خبرگان، طی سال های اخير اقامه نماز جمعه روز قدس را برعهده داشته است و به نظر می رسيد امسال نيز وی امام جمعه تهران خواهد بود، معترضان درصدد هستند تا از اين فرصت برای نشان دادن اعتراض خود به سرکوب تظاهرات از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی استفاده کنند.

اکبر هاشمی رفسنجانی در تنها نماز جمعه‌ای که پس از انتخابات ايراد کرد ضمن حمايت تلويحی از معترضان به نتيجه انتخابات با اشاره به حضور انبوه مردم در روز رای گیری گفته بود: «هدف مقدس ما بازگرداندن اعتمادی است که مردم را وارد ميدان کرد.»

خبر حضور مير حسين موسوی در نماز جمعه تهران در حالی منتشر می شود که اقامه نماز جمعه تهران توسط اکبر هاشمی رفسنجانی در پرده ابهام قرار دارد.

به دليل حساسيت رخ داده درباره مراسم «روز قدس» امسال، انتشار هر گونه بيانيه از سوی اصلاح طلبان مورد توجه رسانه های نزديک به اصلاح طلبان و خارجی قرار گرفته است.

در همين زمينه، اکبر هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه در بيانيه ای از مردم خواست تا به طور گسترده در اين راهپيمايی شرکت کرده و نگذارند اين روز به فراموشی سپرده شود.

مجمع روحانيون مبارز، از تشکل‌های اصلاح طلب و معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری، نیز با صدور اطلاعيه‌ای از همگان دعوت کرد که در راهپيمايی روز قدس شرکت کنند.

اين در حالی است که برخی مقامات دولتی ايران نسبت به بروز اعتراضات تازه مخالفان در «روز قدس» ابراز نگرانی کرده و به گروه ها و کسانی که در اين مراسم حاضر خواهند شد توصيه کرده اند که از هرگونه اقدامی که می تواند به تشنج بينجامد پرهيز کنند.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در خطبه دوم نماز جمعه ۲۰ شهريور ماه تهران با اشاره به برگزاری روز قدس هشدار داد که «مراقب باشيد کسی از اين روز برای تفرقه انداختن استفاده نکند.»

برخی گزارش های منتشر در پایگاه های اجتماعی نزدیک به اصلاح طلبان حاکی است که محمد خاتمی و مهدی کروبی نیز قرار است در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند ولی هنوز این اخبار مورد تایید رسمی قرار نگرفته است.
XS
SM
MD
LG