لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

نام ميرحسين موسوی در فهرست برگزیده‌های سال ۲۰۱۰ مجله تايم


میر حسین موسوی در یکی از راهپیمایی های اعتراضی پس از انتخابات در تهران
میر حسین موسوی در یکی از راهپیمایی های اعتراضی پس از انتخابات در تهران
هفته نامۀ آمريکائی تايم، در تازه ترين شمارۀ خود، فهرستی از مهمترين شخصيت های تاثيرگذار جهان را منتشر کرده و مير حسين موسوی، يکی از رهبران مخالفان در ایران در رديف قهرمانان سال ۲۰۱۰ ميلادی ذکر کرده است. وی بیشترین آرا را به خود اختصاص داده است.

میر حسین موسوی در رای گیری اینترنتی بيش از يک ميليون و چهارصد و نود دو هزار رای را به خود اختصاص داده است و به عنوان پیروز این رای گیری در صدر قرار گرفته است.

فهرست هفته نامۀ تايم، به چهار بخش «رهبران»، «قهرمانان »، «هنرمندان» و «متفکران» جهان تقسيم و در هر بخش نام بيست وپنج شخصيت با نفوذ و تاثيرگذار جهان به ترتيب اهميت، ذکر می شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز ، در رای گيری هفته نامۀ تايم برای تعيين جايگاه اين شخصيت ها که از طريق اينترنت انجام شد، در بخش «قهرمانان» میرحسین موسوی همچنین در رتبه سوم این بخش قرار گرفته است.

دکتر عباس ميلانی استاد داشگاه استانفورد کاليفرنيا و پژوهشگر ايرانی، در گفت وگو با نادر صدیقی، همکار رادیو فردا درباره فهرست هفته نامۀ تايم و جايگاه ميرحسين موسوی در اين فهرست، می گويد: « به باور من اين نشانۀ اهميت ايشان [ميرحسين موسوی] است چون به گمان من ايشان به مفهوم واقعی در [رويدادهای] سال گذشته تاثيرگذار بودند، ولی در عين حال نشانی از قدرت طرفداران جنبش سبز، جنبش دمکراسی خواهی در ايران است، برای اينکه اين نوعی يک همه پرسی در سطح جهانی بود.»

وی افزود:«هر کسی که به کامپيوتر و اينترنت دسترسی داشت، می توانست بر اين امر رای بدهد و طرفداران آقای موسوی و طرفداران دمکراسی و يا بهتر بگويم بخش مهمی از دمکراسی خواهان در ايران، يک حرکت سازمان يافته ای انجام دادند که به ايشان رای بدهند و ترکيب اين دو، يعنی فعاليت اين گروه و اهميت کاری که ايشان به عنوان نماد جنبش سبز کردند، نکتۀ بسيار قابل تاملی است.»

در فهرست يکصد شخصيت تاثيرگذار و با نفوذ جهان در سال ۲۰۱۰ ميلادی، نام زهرا رهنورد، همسر ميرحسين موسوی نيز در رديف هفدهم از ۲۵ قهرمان نامدار جهان ذکر شده است.

در اين فهرست، نام بيل کلينتون، ريئس جمهور اسبق آمريکا در رديف نخست «قهرمانان» و نام کيم يونا قهرمان اسکی روی يخ (پاتيناژ) کرۀ جنوبی به عنوان شخص دوم اين بخش و پيش از نام ميرحسين موسوی آمده است.

در بخش ۲۵ تن «رهبران با نفوذ» جهان در سال ۲۰۱۰، نام رهبرانی مانند لوئيس ايناسيو لولا داسيلوا رئيس جمهور برزيل قيد شده که مجلۀ تايم وی را در رديف نخست اين بخش قرار داده و در پی آن «تی – جی - ونگ» رئيس يک کمپانی کامپيوتر سازی در تايوان و درياسالار مايک مولن، رئيس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا به ترتيب مقام دوم و سوم را کسب کرده اند. راباک اوباما، رییس جمهوری آمریکا نیز در رديف چهارم و پس از درياسالار مولن قرار دارد.

در لسيت «هنرمندان با نفوذ» خوانندۀ نوگرای محبوب جوانان «ليدی گا گا» و در فهرست «انديشمندان تاثيرگذار» سال ۲۰۱۰ بانو « زاها حديد» عضو برجستۀ انستيتوی هنرهای معاصر لندن قرار دارند.

نام «اپرا وينفری» چهرۀ مشهور تلويزيونی آمريکا، برای هفتمين بار در ليست يکصد شخصيت بانفوذ سال آمده که يک رکورد محسوب می شود. باراک اوباما و استيو جابز، مدير عامل کمپانی معرف «اپل» برای پنجمين بار در اين فهرست جای گرفته اند.

از بانوان سياستمدار که در بخش «رهبران با نفوذ» سال قرار دارند، از خانم نانسی پلوسی، رئيس مجلس نمايندگان آمريکا و بانو سارا پی لين، فرماندار پيشين آلاسکا و نامزد معاونت رياست جمهوری آمريکا در انتخابات سال ۲۰۰۸ ميلادی بايد نام برد که در بخش «رهبران با نفوذ» به ترتيب در رديف های هشتم و نهم ديده می شوند. « گلن بک» چهرۀ راستگرای تلويزيونی شبکۀ خبری «فاکس»در جايگاه دوازدهم اين بخش قرار دارد.

به نوشتۀ خبرگزاری رويترز، نام خانم هيلاری کلينتون وزير امور خارجۀ آمريکا در ميان سی ويک زن با نفوذ سال ديده نمی شود.

چهل وهفت تن از شخصيت های برگزيده، از (بيست و سه) ۲۳ کشور ديگر و بقیۀ شخصيت ها شهروندان آمريکائی هستند.

هفته نامۀ تايم، همچنين بطور جداگانه، فهرستی از يکصد شخصيت مشهور جهانی که بيشترين ارتباط همگانی از طريق اينترنت، «وب سايت، تويتر و فيس بوک» را دارند انتشار داده که باراک اوباما و ليدی گاگا خوانندۀ جوان در صدر آن قرار گرفته اند.
XS
SM
MD
LG