لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

در خواست ۱۰۰ نماينده مجلس برای برخورد با «عوامل اغتشاشات» اخير


صد تن از نمايندگان مجلس در نامه ای به قوه قضائيه خواستار برخورد با «عوامل اغتشاشات» اخير شده اند و نماينده اروميه می گويد: مير حسين موسوی از متهمان اصلی اغتشاشات اخیر است.

حميد رسايی، نماينده تهران و حامی محمود احمدی نژاد، به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته است: يکصد نفر از نمايندگان مجلس در نامه ای به قوه قضائيه خواستار محاکمه «عوامل اغتشاشات اخير» و «جلوگيری از اعمال غير قانونی» آنان شدند.

آقای رسايی همچنين می گويد: برخی از «سرکردگان اين حوادث هنوز به حرف های غير قانونی خود ادامه می دهند.»

هرچند آقای رسايی اسامی اين «سرکردگان» را مشخص نکرده است، اما به دنبال تاييد نتيجه انتخابات توسط شورای نگهبان در روز دوشنبه، مير حسين موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی، آيت الله سيد جلاالدين طاهری، جبهه مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، دولت بر آمده از انتخابات ۲۲ خرداد ماه را «غير قانونی» اعلام کرده اند.

دو روز پس از تاييد انتخابات رياست جمهوری توسط شورای نگهبان، مير حسين موسوی در بيانيه ای جديد با غير مشروع دانستن دولت محمود احمدی نژاد اعلام کرد: مسئوليت تاريخی ماست که به اعتراض ادامه دهيم.

در همين زمينه، سيد سلمان ذاکر، نماينده اروميه و عضو کميسيون قضايی مجلس، از شکايت نمايندگان از ميرحسين موسوی خبر داده است.

آقای ذاکر، ميرحسين موسوی را به «اقدام عليه امنيت کشور، اخلال در نظم عمومی و تشويش اذهان عمومی» متهم کرده، و گفته است: مير حسين موسوی يکی از متهمان اصلی اغتشاشات اخير است.

در جريان اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوری، تهران و برخی شهرهای ايران شاهد راهپيمايی های مسالمت آميز معترضان بود. در بزرگترين راهپيمايی اعتراضی که روز دوشنبه، ۲۵ خرداد، با حضور صدها هزار نفر در تهران برگزار شد به دنبال تيراندازی نيروهای بسيج به سوی جمعيت دستکم هشت نفر کشته شدند.

فرمانده نيروی انتظامی ايران می گويد که در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات ۲۰ نفر کشته شده اند.

در همين حال، حميد رسايی از اظهارات برخی از نمايندگان مجلس عليه اقدامات نيروهای بسيجی در جريان اين اعتراضات، انتقاد کرد و گفت: « اين بچه ها فتنه را از سر نظام و مردم رد کردند و بايد قدردان آنها باشيم.»

اين در حالی است که سازمان های طرفدار حقوق بشر ضمن اعتراض نسبت به خشونت عليه تظاهرات مسالمت آميز معترضان خواستار تعقيب قضايی نيروهای بسيجی شده اند.

سارا لی ويتسون، مديرکل بخش خاورميانه و شمال افريقای سازمان ديده بان حقوق بشر روز سه شنبه در نيويورک گفت: «دبيرکل سازمان ملل متحد بايد بر سفر به ايران و همچنين انجام تحقيقات و تعقيب قضايی بسيجی هايی که خشونت مرتکب شده اند، پافشاری کند.»

لی ويتسون وضعيت حقوق بشر در ايران را «وخيم» توصيف کرده و گفته است: وضعيت حقوق بشر در ايران به مرحله ای از وخامت رسيده است که ديگر تنها به مردم ايران مرتبط نيست و به دنيا ارتباط دارد.
XS
SM
MD
LG