لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۲

گمانه زنی ها درباره کناره گیری احتمالی حسنی مبارک از قدرت


به دنبال بیش از دو هفته اعتراضات خیابانی در مصر، مقام های بلندپايه این کشور از کناره‌گيری احتمالی حسنی مبارک رييس جمهوری مصر خبر داده اند و رييس سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا نیز می‌گوید به احتمال زیاد حسنی مبارک تا پایان روز پنجشنبه کناره گیری خواهد کرد.

همزمان با این تحولات ارتش به همراه مقامات حزب حاکم نيز اعلام کرده‌اند که خواسته‌های مشروع تظاهرکنندگان برآورده خواهد شد.

در همين زمينه، به گزارش تلويزيون دولتی مصر شورای عالی نیروهای مسلح اين کشور روز پنجشنبه بدون حضور حسنی مبارک، رييس اين شورا، تشکيل شده است.

طبق اين گزارش، شورای عالی نیروهای مسلح مصر اعلام کرده است که «از خواسته های مشروع مردم» حمايت می‌کند.

يک سخنگوی شورای عالی نیروهای مسلح مصر اعلام کرده است: اين شورا به دنبال دستيابی به اقدامات و توافقاتی است که ضمن تضمين امنيت ملت و دستاوردهايش، مطالبات ملت بزرگ مصر را برآورد می‌سازد.

در همین زمینه، حسن بدروايی، دبيرکل حزب دموکراتيک ملی، به شبکه بی بی سی گفته است «اميدوار » است که حسنی مبارک قدرت را به عمر سليمان، معاون رييس جمهور واگذار کند.

حسن بدروايی همچنين گفته است: حسنی مبارک به احتمال خيلی زياد به زودی با مردم صحبت خواهد کرد.

احمد شفيق، نخست وزير مصر، نیز به شبکه بی بی سی عربی گفته است موضوع کناره‌گيری حسنی مبارک مورد بحث و گفت وگو قرار گرفته است.

احمد شفيق همچنين در بيانيه ای اعلام کرده است:« همه چيز الان در دستان حسنی مبارک است و تاکنون تصميمی در اين زمينه اتخاذ نشده است.»

در همين حال، لئون پانتا، رييس «سی آی ای»، سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، به قانونگذاران اين کشور گفته است به «احتمال بسيار قوی» حسنی مبارک تا پايان روز پنجشنبه از قدرت کناره گيری خواهد کرد.

لئون پانتا در پاسخ به پرسشی در خصوص اخبار منتشره در خصوص کناره‌گيری حسنی مبارک گفت: «من هم اطلاعات مشابه با آن چه که شما در يافت کرده‌ايد به دستم رسيده است که احتمال بسيار قوی وجود دارد که حسنی مبارک تا عصر امروز (پنجشنبه) کناره گيری کند.»
XS
SM
MD
LG