لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

توافق ناتو برای از سرگيری روابط با روسيه


وزيران امور خارجه ناتو پس از هفت ماه قطع رابطه با مسکو، روز پنجشنبه با از سرگيری روابط با روسيه موافقت کردند.

ياب د هوپ شفر، دبير کل پيمان ناتو، در يک کنفرانس خبری که پس از اعلام تصميم وزيران امورخارجه عضو پيمان آتلانتيک شمالی در اين زمينه، گفت: «روسيه يک بازيگر مهم و جهانی است و گفت و گو نکردن با اين کشور گزينه ای پيش رو نيست.»

روابط ناتو با روسيه بعد از حمله نظامی اين کشور به گرجستان و تصرف بخش هايی از اين کشور قطع شد.

پس از يکسال روابط پرتنش با روسيه بر سر حمله به گرجستان، با روی کار آمدن دولت باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، که خواهان مناسبات بهتر با روسيه است، تلاش ها برای کاهش اختلافات با مسکو افزايش يافت.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، در سخنرانی خود در نشست ناتو در بروکسل گفت: زمان «جستجو برای يک آغاز تازه» در روابط با مسکو فرا رسيده است.

خانم کلينتون افزود: ما می توانيم راهی سازنده برای همکاری با روسيه بر اساس منافع مشترک بيابيم؛ از جمله مسئله افغانستان، کنترل تسليحاتی و منع گسترش سلاح های هسته ای، و اقدامات در راستای مقابله با تهديدات ايران و کره شمالی.

ايگور لياکين فرولف، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه، با استقبال از تصميم ناتو گفت: اين گامی در مسير درست بود.

در همين حال، ياپ د هوپ شيفر گفت: اعضای ناتو معتقدند روسيه می بايست درباره نگرانی هايی که اعضای اين پيمان دارند اقدام مقتضی انجام دهد.

دبير کل ناتو افزود: ناتو شديدا با برخی از اقدامات روسيه به ويژه در به رسميت شناختن استقلال مناطق آستيای جنوبی و آبخازيا مخالف است.

در نشست روز پنجشنبه وزيران امورخارجه ناتو در بروکسل، لتونی از کشورهای استقلال يافته از اتحاد جماهير شوروی در سال ۱۹۹۰، از مخالفان تصميم ناتو برای از سرگيری مذاکرات با روسيه بود.

لتونی خواهان تعويق تصميم گيری در اين زمينه تا نشست چهارم آوريل در فرانسه شده بود.
XS
SM
MD
LG