لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

هشدار ناتو به روسیه درباره ادامه همکاری با مسکو


در نشست روز سهشنبه اعضای ناتو تاکید شد که روسیه باید از خاک گرجستان عقب نشینی کند.
(عکس از: AFP)
در نشست روز سهشنبه اعضای ناتو تاکید شد که روسیه باید از خاک گرجستان عقب نشینی کند. (عکس از: AFP)

در حالی که نیروهای روسی از یک شهر گرجستان عقب نشینی کرده اند، ناتو به روسیه هشدار داده است که روابط مسکو با پیمان آتلانتیک شمالی به عقب نشینی کامل روسیه از گرجستان بستگی دارد..


نيروهای روسی روز سه شنبه از شهر «گوری» خارج شده اند، ولی با اين حال روسيه می گويد: عقب نشينی کامل از گرجستان به دو تا سه روز زمان نياز دارد.


در همين حال وزيران امورخارجه ناتو در جريان نشست روز سه شنبه در بروکسل اعلام کرده اند: روابط عادی با روسيه تا زمانی که به طور کامل از خاک گرجستان عقب نشينی نکند، غير ممکن است.


اين در حالی است که دربيانيه پايانی نشست وزيران خارجه ناتو از تحريم های احتمالی عليه روسيه يا تسريع روند عضويت گرجستان در این پیمان سخنی به ميان نيامده است.


ياپ دو هوپ شفر، دبیرکل سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو، از روسيه به خاطر اجرا نکردن تعهداتش در خصوص خروج نيروهای نظامی از گرجستان به شدت انتقاد کرد و گفت: روابط ناتو با روسيه به دلیل حمله نظامی به گرجستان ديگر همانند قبل نخواهد بود.


لاوروف: تلاش ناتو برای نجات رژیم جنایتکار


از سوی دیگر، در واکنش به این هشدار، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه می گوید: پیمان آتلانتیک شمالی در بحران قفقاز بی طرف نیست و می کوشد تا ناجی «رژیم جنايتکار» گرجستان شود.


به گفته وزیر امور خارجه روسیه، مسکو برنامه ای برای اشغال گرجستان ندارد و خواهان الحاق اوستیای جنوبی به خاک خود نیست.


ژنرال آناتولی نوگويستين، معاون فرماندهی ستاد نيروهای روسيه، گفت: به دليل تاسيس مقرهايی برای صلحبان روسی، خروج نيروهای به آهستگی در حال انجام است.


این ژنرال روسی تاکید کرد: خروج اهسته نیروها برای تامین امنیت این مناطق ضروری است. شهر «گوری» هم مرز منطقه جدايی خواه اوستيای جنوبی است.


در همین زمینه، وزارت کشور گرجستان نیز اعلام کرده است: نيروهای روسيه بندر «پوتی» در دريای سياه را ترک کرده اند. اين بندر از سامانه های اصلی نفتی گرجستان است.


روسيه و گرجستان، به دنبال ميانجيگری فرانسه، با آ تش بس وعقب نشينی نيروهايشان به مواضع قبل از آغاز درگیریهای اخیر موافقت کردند.


اما بروز درگیری نظامی روز دوشنبه در شهر «گوری» سبب نگرانی هايی شد و جرج بوش ، ریيس جمهوری آمريکا ضمن اشاره به گزارش هايی در اين زمينه، از مسکو خواست تا به تعهداتش برای خروج سربازان روسيه از خاک گرجستان، عمل کند.


سرگئی لاورف، وزير خارجه روسيه پيشترگفته بود که ارتش اين کشور برای جمع آوری ذخائر مهمات و سلاح های برجای مانده، پس از عقب نشينی ارتش گرجستان از شهر گوری، وارد اين شهر شده است.


در همین زمینه، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه گفته بود: روسيه بازی خيلی خطرناکی را با آمريکا و متحدانش انجام می دهد و هشدار داد که ناتو اجازه نخواهد داد مسکو در گرجستان برنده شود، اروپا را بی ثبات سازد يا ديوار جديد آهنين دور آن بکشد.


خانم رايس در راه شرکت در نشست اضطراری وزيران امور خارجه ناتو در بروکسل، تصریح کرده بود: «متحدين، روسيه را برای تجاوز به خاک گرجستان مجازات خواهند کرد.»


وی بر بازسازی و حمايت کامل از گرجستان و ديگر دمکراسی های اروپای شرقی تاکيد و بلندپروازی های مسکو در منطقه قفقاز را رد کرد.


جنگ سرد تازه؟


کاندوليزا رايس همچنین گفته بود: « ما مجبوريم اهداف استراتژيک روسيه که به روشنی دمکراسی گرجستان را هدف قرار داده است، رد کنيم چرا که با استفاده از ابزار نظامی به تخريب و نابودی زير ساخت های گرجستان اقدام کرده و در تلاش برای تضعيف دولت اين کشور است.»


به گفته وزير امور خارجه امريکا، هر گونه تلاش برای خلق دوباره جنگ سرد با کشيدن «مرز جديدی» در ميان اروپا و ارعاب جمهوری های سابق شوروی و دولت های اقماری سابق تحت اطاعت خود با شکست روبه رو خواهد شد.


وی افزوده بود: ما به روسيه اجازه نمی دهيم برای کشورهايی که هنوز در ساختارهای اروپا – آمريکا ادغام نشده اند، مرز جديدی ترسيم کند.


XS
SM
MD
LG