لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

جرج بوش برای شرکت در نشست ناتو وارد بخارست شد


جرج بوش به همراه لورا بوش روز سه شنبه وارد بخارست شد.
عکس از AFP
جرج بوش به همراه لورا بوش روز سه شنبه وارد بخارست شد. عکس از AFP

جرج بوش ، رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه برای شرکت در نشست سالانه اعضای سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، وارد بخارست، پايتخت رومانی شد.


آقای بوش که پيش از رومانی، به اوکراين سفر کرده بود، پس از گفت وگو با ويکتور يوشچنکو، ريیس جمهوری اين کشور، اعلام کرده بود: آمريکا از درخواست اوکراين برای پيوستن به ناتو پشتيبانی خواهد کرد.


کشورهای عضو ناتو، در نشستی که اين هفته در رومانی برگذار می کنند، پيشنهاد پيوستن اوکراين و گرجستان به ناتو را بررسی خواهند کرد.


عضویت گرجستان و اوکراین در ناتو


در مذاکرات سه روزه رهبران ۲۶ کشورعضو پيمان ناتو در پايتخت رومانی، موضوعات بسياری وجود دارد که بايد مورد بررسی و تبادل نظر قرار گيرند.


ضمن آن که احتمال به بن بست رسيدن رهبران کشورهای عضو ناتو، بر سر برخی مسائل وجود دارد. در اين رابطه می توان به موضوع عضويت گرجستان و اوکراين در ناتو اشاره کرد. هر دو کشور خواستار دريافت تضمين از اجلاس بخارست، جهت مشارکت در برنامه اقدام برای عضويت ناتو هستند، اقدامی که به عنوان نخستين گام برای عضويت در پيمان ناتو به حساب می آيد.


ايالات متحده قوياً از اين ايده پشتيبانی می کند. جورج بوش در جريان ديدارش از کيف پايتخت اوکراين گفت: شخصاً تلاش خواهد کرد، گرجستان و اوکراين به عضويت ناتو درآيند.


جورج بوش گفت:« فکر می کنم اين موضوع در حوزه علايق اعضای ناتو باشد و همچنين به سود گرجستان و اوکراين نيزهست».


اما روسيه مجدداً مخالفت شديد خود را با اين طرح و عضويت کشورهای ذکر شده در ناتو ابراز داشته است.


در عين حال برخی اعضای ناتو از جمله آلمان می گويند: علاقه ای به مشارکت گرجستان و اوکراين در برنامه اقدام برای عضويت ناتو ندارند.


فرانسوا فيلون نخست وزيرفرانسه روز سه شنبه به موضع مخالفان پيوست. اين مخالفت ها باعث طرح اين احتمال شده است که کيف و تفليس با دستان خالی از اجلاس بخارست بازگردند.


در اين ميان آلبانی، کرواسی و مقدونيه که پيش از اين به برنامه اقدام برای عضويت ناتو پيوسته بودند اميدوارند که عضويت کاملشان در اين پيمان تأييد شود.


اما به گفته کارشناسان، عضويت مقدونيه در ناتو به دليل احتمال وتوی يونان می تواند با مشکلاتی مواجه شود. آتن به دليل تشابه نام مقدونيه با يکی از استان های خود مخالف استفاده اسکوپيه از اين اسم است.


در همين حال در خصوص مسائل خارج از اروپا، رهبران ناتو بر سر بزرگترين چالش پيش روی اين پيمان، يعنی افغانستان گفت وگو خواهند کرد.


يان دهوب شيفر، دبير کل ناتو، مأموريت نيروهای اين پيمان در افغانستان را دارای« اولويت» بالا ناميده است. در حال حاضر حدود ۴۳ هزار نيروی نظامی و غير نظامی ناتو در افغانستان به سر می برند. اما دولت های کانادا، هلند و رومانی با فشار داخلی سنگينی برای خارج کردن نيروهای خود از افغانستان مواجهند.


اين در حالی است که بريتانيا و آمريکا از متحدان خود در ناتو خواسته اند نيروهای خود را به ولايات هلمند و قندهار اعزام کنند، اما هيچ کشوری حاضربه اعزام نيروهای خود به اين مناطق که جنگ با طالبان در آن جريان دارد نشده است.


البته آلمان و ايتاليا نيروهايی را در افغانستان مستقر کرده اند، اما واحدهای نظامی آنان در مناطق امن تر شمال و غرب افغانستان حضور دارند. مقام های ناتو می گويند به نظر نمی رسد که تغييری در اين وضعيت داده شود.


در نبود راه حل نظامی، ناتو خواستار کمک ديگر سازمان ها شده است. رهبران ناتو از مقام های سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا و بانک جهانی دعوت کرده اند تا درروز پنج شنبه با حامد کرزای، ریيس جمهوری افغانستان، ديدار کنند.


روابط با مسکو


مناسبات با روسيه يکی ديگر از موضوعات مهم مورد بحث ناتو خواهد بود.


پيش از اين، دبير کل ناتو از وجود برخی اختلافات ميان اين پيمان و روسيه خبر داد اما ابراز اميدواری کرده بود که حضور ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، در اجلاس بخارست بتواند به ادامه گفت وگو و حل اين اختلاف نظر ها منجر شود.


دبير کل ناتو همچنين گفت:«آقای پوتين گفته است که در اجلاس سران شرکت خواهد کرد، البته هيچ کس انتظار ندارد که او در مورد موضوعاتی مانند کوسوو، پيمان نيروهای متعارف در اروپا يا توسعه ناتو ساکت بماند. اما ما نبايد اجازه دهيم اختلاف نظرهايمان در اين موارد، بر ساير موضوعات مانند سپر دفاع موشکی، پيشرفت واقعی ناتو و روسيه را خدشه دار کند».


در همين حال، جورج بوش پس از اجلاس بخارست به بندر سوچی در کنار دريای سياه سفر خواهد کرد تا با آقای پوتين مذاکره کند.


رييس جمهوری آمريکا ابراز اميدواری کرده است دو طرف بتوانند به توافق در مورد طرح سپر دفاع موشکی در اروپا دست يابند. اين در حالی است که دو طرف نه تنها بر سر اين موضوع بلکه درمورد کوسوو و گرجستان نيز اختلاف نظر دارند.


XS
SM
MD
LG