لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

نتانياهو: مذاکرات صلح با فلسطينی ها برای اسرائيل حياتی است


بنیامین نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، روز شنيه ۲۰ ژوئيه گفته است، از سرگيری مذاکرات صلح با فلسطينی ها برای اسرائيل حياتی و استراتژيک است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنيامين نتانياهو در بيانيه ای گفته است:«از سرگيری مذاکرات صلح به خودی خود مهم است چرا که هدف آن پايان دادن به درگيری بين ما و فلسطينی ها است اين مذاکرات به خاطر چالش های پيش روی ما،‌به ويژه ايران و سوريه، اهميت دارد.»

اين نخستين واکنش نخست وزير اسرائيل به اظهارات جان کری، وزير امور خارجه آمريکا در خصوص توافق اسرائيل و فلسطينی ها برای از سر گيری مذاکرات است. گفت‌وگوهای صلح اسرائيلی- فلسطينی در سال ۲۰۱۰ به خاطر ناخشنودی فلسطينی‌ها از ساخت و سازهای اسرائيلی در کرانه باختری و شرق بيت المقدس متوقف شد.

بنيامين نتانياهو همچنین اظهار داشت که یکی از اهداف اصلی دولتش از اين مذاکرات، جلوگیری از تشکيل دولتی تروريستی مورد حمايت ايران در درون مرزهای اسرائيل است.

نخست وزير اسرائيل جزيياتی در خصوص محور های اصلی دور اول اين مذاکرات بيان نکرده، ولی گفته است که کشورش در این مذاکرات بر امنیت اسرائيل تاکيد خواهد کرد.

تسيپی ليونی، وزير دادگستری و مذاکره کننده ارشد اسرائيل در گفت وگوهای صلح ، روز شنبه در گفت و گو با شبکه ۲ اسرائيل تصريح کرده است که هيچ گونه پيش شرطی برای اين مذاکرات وجود ندارد و همه موضوع ها می تواند مورد بحث قرار گيرد، از جمله مرزهای سال ۱۹۶۷ و همچنين مساله بيت المقدس شرقی که فلسطينی ها آن را بمثابه پايتخت آينده کشور خود می دانند.

يووال اشتای نيتس، وزير اطلاعات اسرائيل نيز گفته است: تعدادی از زندانيان فلسطينی به زودی آزاد خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک گروه طرفدار حقوق بشر در اسرائيل می گويد، چهار هزار و ۷۱۳ فلسطينی در اسرائيل زندانی هستند.

آزادی زندانيان يکی از خواست های اصلی فلسطينی ها برای از سرگيری مذاکرات صلح با اسرائيل بوده است، به ويژه ۱۰۷ زندانيانی که از پيش از قرارداد اسلو در سال ۱۹۹۳ در زندان اسرائیل به سر می برند.
XS
SM
MD
LG