لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

هشدار کره شمالی برای تخليه سفارتخانه های خارجی


کره شمالی روز جمعه ۱۶ فروردين ماه (۵ آوريل) از نمايندگی های ديپلماتيک و سفارتخانه های اروپایی خواسته است تا پيونگ يانگ را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ کشورهای اروپايی که در پيونگ يانگ سفارتخانه دارند، از جمله روسيه و بريتانيا، چنين هشدار هايی را دريافت کرده اند.

وزرات امور خارجه بريتانيا در بيانيه ای اعلام کرده است که مقام های دولت کره شمالی کارکنان ديپلماتيک و سازمان های بين المللی مستقر در آن کشور را دعوت کرده و به آنها اطلاع داده که از ۱۰ آوريل نمی تواند امنيت ها آنها را تضمین کند و بهتر است کارکنان خود را از پیونگ یانگ خارج کنند.

با اين حال وزارت امور خارجه بريتانيا اعلام کرده است که برنامه ای برای خروج فوری کارکنان سفارتخانه اين کشور در پيونگ يانگ ندارد.

اين در حالی است که سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه گفته است که مسکو در خصوص اين مساله در حال رايزنی با چين،‌آمريکا و ديگر کشورهای عضو گروه مذاکرات شش جانبه با کره شمالی است.

در همين زمينه، وزارت امور خارجه بلغارستان نيز اعلام کرده است که مسئولان نمايندگی های ديپلماتيک تمام کشور های عضو اتحاديه اروپا در پيونگ يانگ روز شنبه ملاقات کرده و در اين خصوص مذاکره خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طی هفته های اخير به دنبال آزمايش هسته ای کره شمالی و تشديد تحريم های عليه اين کشور، ‌پيونگ يانگ تهديد کرده است که به آمريکا حمله اتمی خواهد کرد. اين رويکرد کره شمالی باعث شده است تا نگرانی های جامعه بين المللی در خصوص احتمال از کنترل خارج شدن تنش در شبه جزيره کره تشديد شود.

در همين حال، کاخ سفيد روز جمعه اعلام کرده است که احتمالا کره شمالی دست به آزمايش موشکی خواهد زد.

بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد نيز نسبت به تهديد های کره شمالی ابراز نگرانی کرده است.

همزمان با تشديد تنش در شبه جزيره کره، آژانس خبری يونهاپ کره جنوبی به نقل از يکی از مقامات ارشد نظامی اين کشور اعلام کرد که کره شمالی دو موشک ميانه برد را به تاسيساتی زير زمينی در سواحل شرقی اين کشور منتقل کرده و هم اکنون آماده پرتاپ هستند.

کيم کوان جينگ، وزير دفاع کره جنوبی، روز پنجشنبه گفت که اطلاعی درباره نيت کره شمالی از جابجايی موشکی خود ندارد ولی اين اقدام می‌تواند «برای انجام يک آزمايش يا تمرين باشد».

کيم کوان جینگ که در يک کميته پارلمانی سخن می‌گفت، اعلام کرد که موشک کره شمالی که به ساحل شرقی اين کشور منتقل شده است، «برد قابل توجهی» دارد ولی قادر نيست که خاک آمريکا را هدف قرار دهد.

آسوشيتدپرس می‌نويسد که اظهارات وزير دفاع کره جنوبی درباره «برد قابل توجه» اين موشک می‌تواند اشاره‌ای باشد به موشکی به نام «موسودان»، که گفته می شود حدود سه هزار کيلومتر برد دارد. اين برد می‌تواند اهدافی را در خاک کره جنوبی، ژاپن و همچنين پايگاه‌های آمريکا در اين دو کشور را مورد حمله قرار دهد. با اين حال ترديدهای زيادی درباره دقت اين نوع موشک‌ها وجود دارد.
XS
SM
MD
LG