لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

«کره شمالی آزمايش موشکی انجام داده است»


سکوی پرتاب موشک موسودان‌- ری در ساحل شمال‌شرقی کره‌شمالی،
سکوی پرتاب موشک موسودان‌- ری در ساحل شمال‌شرقی کره‌شمالی،
دولت ژاپن می گوید: کره شمالی روز يکشنبه دست به یک آزمایش موشکی زده است و موشک پرتاب شده از فضای اين کشور عبور کرده است.

ايالات متحده آمريکا نيز تاييد کرده است که کره شمالی آزمايش موشکی انجام داده است، ولی جزئيات بيشتری در اين باره بيان نکرده است.

رسانه کره جنوبی نيز می گويند رییس جمهوری این کشور بيانيه ای رسمی در اين زمينه صادر خواهد کرد.

دفتر نخست وزير ژاپن روز یکشنبه در بيانيه ای اعلام کرد که اين موشک کره شمالی با عبور از فضای ژاپن به سمت اقيانوس آرام در حرکت است.

مقامات کمیته فناوری فضایی کره شمالی روز شنبه اعلام کرده بودند که مقدمات پرتاپ ماهواره «کوانگ مينگ سونگ ۲» به پایان رسیده است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز جمعه هشدار داده بود در صورتی که کره شمالی اقدام به پرتاپ این موشک کند جامعه جهانی واکنش نشان خواهد داد تا نشان دهد اقدامات پیونگ یانگ از مجازات معاف نخواهد بود.

یکشنبه دومین روز از جدول زمانی چهار روزه است که برای زمان پرتاپ این موشک اعلام شده است. پیشتر اعلام شده بود که اين موشک بين روزهای شنبه و چهارشنبه و به وقت محلی بين ساعات ۱۱ صبح تا چهار بعدازظهر پرتاب خواهد شد.

مقامات کره شمالی در بيانيه ای نیز به خطوط هوایی هشدار داده بود که از پرواز در مسير شرق اين کشور، شمال ژاپن به سمت اقيانوس اطلس خودداری کنند.

بر اثر پيش‌بينی‌های هواشناسی در سايت موشکی موسودان‌- ری در ساحل کشور کره هوا ابری اما آرام خواهد بود و اين يعنی پرتاب موشک در هر زمانی در طول مدت اعلام شده، امکان‌پذير است.

کره‌شمالی می‌گويد که اين پرتاب با هدف فرستادن يک ماهواره مخابراتی آزمايشی انجام می‌گيرد اما به نوشته روزنامه آمریکایی نيويورک‌تايمز، واشینگتن و متحدانش به اين پرتاب به چشم يک نمايش فناوری ساخت موشک‌های باليستيک و تلاشی برای جای گرفتن در فهرست بلندبالای مسائل سياست خارجی باراک اوباما، نگاه می‌کنند.

کشورهای همسايه کره‌شمالی روز جمعه را در آماده‌باش به سر بردند. ناوگان‌های جنگی با رادارهای رهگيری موشک در آب‌های نزديک کره‌شمالی استقرار پيدا کردند. گزارش شده که دولت پيونگ‌يانگ هم برای دفع هر گونه تهديدی عليه سايت موشکی خود، جت‌های جنگنده خود را در نزديکی آن مستقر ساخته است.

واشینگتن، توکيو و سئول نتوانسته‌اند کره‌شمالی را متقاعد کنند که از آزمايش موشکی خود صرف‌نظر کند، از اين رو در پی به وجود آوردن جبهه‌ای متحد با همراهی روسيه و چين هستند تا پس از انجام آزمايش اقداماتی تنبيهی را عليه اين کشور در سازمان ملل پی بگيرند و در عين حال تلاش کنند تا اين کشور را بار ديگر به مذاکره با گروه شش برای پايان بخشيدن به برنامه هسته‌ای‌اش ترغيب کنند.

کره شمالی به واسطه قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل اجازه آزمايش موشک‌های باليستيک را ندارد

برای کيم جونگ ايل، رهبر کره‌شمالی آزمايش موفقيت‌آميز پرتاب موشک نشان دهنده در اختيار داشتن فناوری پيشرفته پرتاب موشک است. در گزارش اخير مرکز پژوهش‌های کنگره آمريکا آمده است که «بر اساس شواهد و مدارک کره‌شمالی معاملات گسترده موشکی و احتمالاً قطعات مربوط به کلاهک‌های هسته‌ای با کشورهای ايران، پاکستان، روسيه، يمن و ليبی دارد».

از اين رو روزنامه نيويورک تايمز در گزارش خود در این باره نوشته است:« کيم جونگ ايل شايد از دلال‌های تسليحاتی برای منطقه خاورميانه نيز برای مشاهده و نظارت بر اين پرتاب دعوت به عمل آورد. به نوشته اين روزنامه برخی متخصصان براين عقيده‌اند که موشک مورد آزمايش، برآمده از موشک‌های تاپودانگ-۲ است که کره‌شمالی از دهه ۱۹۹۰ ميلادی در حال بسط و توسعه آن است.»
XS
SM
MD
LG