لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

تهدید کره شمالی به انجام آزمایش های هسته ای جدید


کره شمالی روز چهارشنبه تهديد کرد در صورتی که شورای امنيت سازمان ملل متحد از اعمال تحريم ها عليه اين کشور عذر خواهی نکند، پيونگ يانگ آزمايش های هسته ای و موشکی تازه ای را انجام خواهد داد.

به دنبال آزمايش موشکی کره شمالی در پنجم آوريل، تنش بين اين کشور و برخی از اعضای گروه شش جانبه شدت گرفت و شورای امنيت سازمان ملل متحد در بيانيه ای اين اقدام کره شمالی را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی روز چهارشنبه گفت: «در صورتی که (شورای امنيت سازمان ملل) فورا عذر خواهی نکند، ....کره شمالی مجبور خواهد شد تا اقداماتی در جهت دفاع از منافع عاليه خود، انجام دهد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی افزود: «اين اقدامات شامل آزمايش های هسته ای و موشک های بالستيک قاره پيما خواهد بود.»

يک مقام ژاپنی خواهان پاسخ توام با آرامش به تهديدهای کره شمالی شده است. تارو آسو، نخست وزير ژاپن، بدون اشاره به تهديد اخير کره شمالی گفت که مذاکرات گروه شش جانبه به مسير خود ادامه خواهد داد.

نخست وزير ژاپن که در چين به سر می برد، افزود:کره شمالی به شدت با پيام جامعه بين المللی مخالفت می کند و ما احتمال می دهيم که اين کشور تنش را افزايش دهد.

تارو آسو همچنين گفت: فکر می کنيم اين مهم است که ما واکنش افراطی نشان نداده و پاسخی توام با آرامش بدهيم. گروه شش جانبه واقعی ترين چارچوبی است که می توان در قالب آن برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی گام برداشت.

چين، ژاپن، کره جنوبی، کره شمالی، روسيه و آمريکا گروه شش جانبه را تشکيل می دهند و می کوشند از طريق مذاکره، مسئله خلع سلاح هسته ای کره شمالی را حل کنند.

کره شمالی در حالی تازه ترين تهديد خود را مطرح کرده است که نخست وزير ژاپن در حال ديدار از چين است.

چين روابط نزديکی با کره شمالی دارد و تحليلگران می گويند آزمايش هسته ای ديگر توسط کره شمالی بر روابط پکن و پيونگ تاثير خواهد گذاشت.

کره جنوبی و چين تاکنون به تهديد تازه کره شمالی واکنشی نشان نداده اند

شورای امنيت سازمان ملل متحد به دنبال آزمايش موشکی و هسته ای کره شمالی در سال ۲۰۰۶ تحريم هايی را عليه پيونگ يانگ وضع کرد.

به دنبال آزمايش موشکی تازه کره شمالی در پنجم آوريل شورای امنيت سازمان ملل متحد در بيانيه خود خواستار افزايش تحريم عليه پيونگ يانگ شد.

کره شمالی بيانيه شورای امنيت را محکوم و با خارج شدن از مذاکرات گروه ۱+۵، بازرسان آژآنس بین المللی و ناظران آمریکایی را از تاسیسات اتمی خود اخراج کرد.

XS
SM
MD
LG