لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

اوباما در نخستین سفر خارجی خود به کانادا رفت


باراک اوباما در کنفرانس خبری مشترک با استفان هارپر، نخست وزير کانادا،
باراک اوباما در کنفرانس خبری مشترک با استفان هارپر، نخست وزير کانادا،
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه در نخستين سفر خارجی خود به کانادا رفت و با مقامات اين کشور درباره جنگ افغانستان، بحران اقتصادی در جهان و مسايل تجاری گفت و گو کرد.

آقای اوباما در یک کنفرانس خبری مشترک با استفان هارپر، نخست وزير کانادا، گفت: تمايل دارد که گفت و گو ها درباره روند اجرای قوانین کار و محيط زيست در پيمان تجارت آزاد آمريکا شمالی، نفتا، بدون توقف در روند فعلی تجاری، آغاز شود.

توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) در سال ۱۹۹۳ بين کانادا، ايالات متحده آمریکا و مکزيک به امضا رسید.

آقای اوباما در اين باره گفت: اميدورام تيم مشاوران اقتصادی بتوانند در اين باره اقدام کنند بدون اين که باعث خلل در روابط بسیار خوب تجاری بين کانادا و آمريکا شوند.

باراک اوباما در جريان رقابت های انتخاباتی خود خواهان اجرای سخت گيرانه تر توافق های شغلی و محيط زيستی مربوطه در این پیمان شده بود.

وی در یک نشست انتخاباتی در اوهایو گفته بود: فکر نمی کنم که خروج از نفتا واقع بینانه باشد، ولی فکر نمی کنم که نفتا برای آمریکا سودمند باشد و هرگز این گونه فکر نکرده ام.

آقای اوباما در جریان مبارزات انتخاباتی قول داده بود تا مشکلات این پیمان را حل کند. اظهارات آقای اوباما باعث نگرانی مقامات مکزیک و کانادا شده بود.

کانادا يکی از بزرگترين شریکای تجاری آمريکا است که بخش مهمی از انرژی اين کشور را نيز تامين می کند.

باراک اوباما در بخش ديگری از اظهارات خود با اشاره به بحران اقتصادی که صنايع خودروسازی با آن مواجه اند، گفت که عميقا نگران اين صنايع است.

رييس جمهوری آمريکا افزود: «ما عميقا نگران وضعيت فعلی صنايع خودروسازی در آمريکای شمالی هستيم. يک چيز را مطمئنم و آن اين است که اين صنعت نیاز به بازسازی اساسی دارد.»

شرکت های خودروسازی آمريکا برای فرار از خطر ورشکستگی کامل از دولت اين کشور تقاضای کمک کرده اند.

جنرال موتورز، يکی از بزرگترين شرکت های خودورسازی آمريکا، خواهان دريافت مقادير بيشتری کمک است تا بتواند از خطر ورشکستگی نجات يابد.

اين شرکت اعلام کرده است بيش از ۴۷ هزار کارمند خود را از کار بيکار می کند.

نقش کانادا در افغانستان

آقای اوباما همچنين درباره حضور نظامی کانادا در افغانستان گفت که این کشور را برای تمديد حضور نيروهای نظامی خود در افغانستان تحت فشار نخواهد گذاشت.

ماموريت نيروهای نظامی کانادا در افغانستان در سال ۲۰۱۱ پايان خواهد يافت.

باراک اوباما همچنين درباره مذاکرات خود در اتاوا گفت: آنچه من انجام دادم، تعريف کردن از کانادا بود. نه تنها از حضور نظامی در افغانستان بلکه به این خاطر که بزرگترين کشوری که کانادا به آن کمک می کند، افغانستان است.

استفان هارپر نيز در اين کنفرانس خبری گفت: تهديد امنيتی عليه آمريکا تهديد عليه کانادا است.

نخست وزير کانادا همچنين گفت: بعداز حملات يازدهم سپتامبر، اين کشور بر ای حفاظت از مرز ها و مسايل امنيتی سرمايه گذاری مهمی کرده است.
XS
SM
MD
LG