لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

واکنش اوباما به خشونت ها در ایران


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در نخستين واکنش خود به خشونت ها پس از اعلام نتایج انتخابات در ايران روز دوشنبه گفت: سکوت من درباره وقايع ايران خطا خواهد بود.

باراک اوباما که پس از ديدار با سيلويو برلسکونی، نخست وزير ايتاليا صحبت می کرد، افزود: که وی از تصاوير تلويزيونی خشونت ها در ايران عميقا نگران شده است.

وزارت کشور ايران شنبه، يک روز پس از برگزاری انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری اعلام کرد که محمود احمدی نژاد بيش از شصت درصد آرا را کسب کرده است. ميرحسين موسوی و مهدی کروبی دو نامزد اصلاح طلب، با رد نتايج انتخابات، خواهان ابطال آن شدند.

به دنبال واکنش ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، در گيری های در تهران و برخی شهرهای ايران بروز کرد و در نهايت روز دوشنبه صدها هزار نفر در يک راهپيمايی اعتراضی در تهران شرکت کردند که در پايان اين تجمع در تيراندازی به سوی تظاهر کنندگان يک نفر کشته شد.

باراک اوباما روز دوشنبه در کاخ سفيد همچنین گفت:«برای من خطا خواهد بود که درباره آنچه که در چند روز اخير در تلويزيون ديده ايم سکوت کنم.»

رييس جمهوری آمريکا که با احتیاط کامل درباره وقايع ايران صحبت می کرد، با اشاره به این که « به حق حاکميت ملی ايرانيان احترام می گذارد» گفت نمی خواهد که اظهاراتش دستمايه ای برای بازی های سياسی در داخل ايران شود.

با اين حال باراک اوباما تصريح کرد: هيچ راهی برای تاييد صحت انتخابات رياست جمهوری ايران وجود ندارد و آمريکا کسانی برای نظارت بر اين انتخابات در ايران نداشته است، ولی مهم است که انتخاب رای دهندگان محترم شمرده شود.

آقای اوباما با اشاره به این که به طور قاطع نمی توان درباره نحوه برگزاری انتخابات اظهار نظر کرد، گفت: ولی آنچه در این باره می توان گفت این است که به نظر می رسد کسانی که به دمکراسی متعهد بودند با امید زیاد در انتخابات شرکت کردند، ولی اکنون احساس می کنند که به انها خیانت شده است.

رييس جمهوری آمريکا با اشاره به اين که « برعهده مردم ايران است تا رهبر خود را تعيين کنند»، گفت: آزادی بیان، فرآیند دمکراتيک و مخالفت مسالمت آمیز ارزش های جهانی اند و می بايست مورد احترام قرار گيرند.

آقای اوباما تاکيد کرد: بدون در نظر گرفتن نتیجه انتخابات، جهان اکنون نظاره گر وقايع ايران است و از مشارکت مردم الهام گرفته است

باراک اوباما با اشاره به تحولات پس انتخابات افزود: رسيدگی به تخلفات در انتخابات رياست جمهوری ايران می بايست بدون خونريزی انجام شود.

با این حال رییس جمهوری آمریکا تصریح کرد که واشینگتن ديپلماسی سرسختانه و بدون هرگونه توهمی را در قبال ایران دنبال خواهد کرد.

ميرحسين موسوی روز يکشنبه در نامه ای به شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات، ضمن برشمردن ده مورد تخلف در جريان برگزاری انتخابات روز جمعه، خواستار ابطال آن شده است.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در ديدار روز يکشنبه با ميرحسين موسوی گفته است: به شورای نگهبان تاکيد شده که با دقت به نامه اعتراض موسوی رسيدگی شود

شورای نگهبان در حالی قرار است به شکايت ميرحسين موسوی رسيدگی کند که رهبر جمهوری اسلامی ساعاتی پس از اعلام نتايج آراء پيروزی محمود احمدی‌نژاد را تبريک گفت.
XS
SM
MD
LG