لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

اوباما پيشنهاد معامله با روسيه بر سر طرح سپر موشکی را رد کرد


آقای اوباما می گوید که روزنامه «نيويورک تايمز گزارش نادرستی درباره نامه داده است.»
آقای اوباما می گوید که روزنامه «نيويورک تايمز گزارش نادرستی درباره نامه داده است.»
باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، گزارش ها درباره محتوای نامه به رييس جمهوری روسيه برای «معامله» بر سر سپر دفاع موشکی در عوض همکاری کرملين برای پايان دادن به مناقشه هسته ای ايران را رد کرد.

روزنامه آمريکايی «نيويورک تايمز» روز سه شنبه در گزارشی نوشت: باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در نامه ای، به همتای روسی خود پيشنهاد کرده است که واشينگتن در مقابل دست کشيدن از طرح سپر دفاع موشکی خواهان کمک مسکو برای حل و فصل برنامه اتمی ايران است.

باراک اوباما که روز سه شنبه در کنفرانس خبری مشترک با گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، در کاخ سفيد صحبت می کرد، درباره مفاد اين نامه گفت: روزنامه «نيويورک تايمز گزارش نادرستی درباره نامه داده است.»

آقای اوباما افزود: «آنچه من در اين نامه گفتم همان چيزی است که به صورت علنی نيز گفته ام. موضوع سپر دفاع موشکی که ما از استقرار آن صحبت می کنيم عليه روسيه نيست بلکه (برای مقابله با) ايران است.»

باراک اوباما تاکيد کرد: آنچه که مطرح کردم اين بود که ما به چگونگی پايبندی ايران به تعهدات منع گسترش سلاح های هسته ای توجه می کنیم، آن گاه فشارها برای ايجاد سپر دفاع موشکی را کاهش می دهيم.

در همين حال، دميتری مدودف، رييس جمهوری روسيه روز سه شنبه درباره برنامه هسته ای ایران و سپر دفاع موشکی گفته است: که علائم ارسالی از سوی آمريکا مثبت است ولی اين دو موضوع از هم جدا هستند.

ديميتری مدودف می گويد : مسکو در باره سپر دفاع ضد موشکی با واشينگتن مذاکره خواهد کرد ولی مسئله اتمی ايران موضوعی جدا از اين طرح است.

آمريکا همراه با کشورهای اروپايی نسبت به برنامه هسته ای ايران ابراز نگرانی می کنند. اين کشورها می گويند تهران در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد انرژی در صدد است تا به سلاح اتمی دست يابد. ايران اين اتهامات را رد می کند.

روسيه در حال تکميل نخستين نيروگاه اتمی ايران در بوشهر است و از سوی ديگر با تشديد تحريم ها عليه ايران مخالفت می کند.

دستیابی ابران به سلاح اتمی

در همين حال، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، که در اسرائيل به سرمی برد، روز سه شنبه گفت: اسرائيل و آمريکا درباره تلاش های ايران برای دستيابی به سلاح اتمی نگرانی مشترک دارند.

خانم کلينتون افزود: آمريکا همه توانایی های خود را به کار خواهد بست تا مانع دستيابی ايران به سلاح اتمی شود.

هيلاری کلينتون نیز در تلاش است تا اين اطمينان را به مقام های روسی بدهد که هدف سپر دفاع موشکی مقابله با ايران است نه روسيه.

این در حالی است دیمتری مدودف روز سه شنبه گفت: «اگر دولت جديد آمريکا قرار است همراهی کند و ساختار (دفاع موشکی) جديدی را پيشنهاد نمايد که (نيازهای) اروپا را تامين کند... و برای ما هم قابل قبول باشد، ما حاضريم آن را مورد بحث قرار دهيم.»

رييس جمهوری روسيه که در يک کنفرانس خبری در مادريد سخن می گفت، افزود: «اگر قرار است ما در باره يک بده و بستان (ايران در مقابل سپر دفاع موشکی) مذاکره کنيم، اين مسئله قابل طرح نيست. اين غير سازنده خواهد بود.»

روسيه طی سال های اخير با استقرار سامانه دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک مخالفت کرده است.

آمريکا پيشتر اعلام کرده بود در صدد است يک سامانه دفاع موشکی، شامل ۱۰ موشک ردياب در کشور لهستان و يک مجموعه رادار در جمهوری چک، برای کمک به حفاظت از اروپا در مقابل «خطر حمله موشکی کشورهايی مانند ايران و کره شمالی» نصب کند.
XS
SM
MD
LG